arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۵۷۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۷ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۴

آلمان برای تسریع در روند اخراج پناهجویان دست به دامن کشورهای شمال آفریقا شد

وزیر کشور آلمان از کشورهای شمال آفریقا خواست با لغو موانع پذیرش تعداد بیشتری از پناهجویان اخراج شده، به آلمان به عنوان بخشی از تلاش های این کشور برای مدیریت بحران پناهجویان کمک کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نوشت، این درخواست همزمان با اقدامات دولت های اروپایی برای کنترل هجوم بی سابقه آن دسته از پناهجویان و مهاجرانی مطرح شده است که از کشورهای جنگ زده ای همچون عراق و سوریه راهی اروپا شده اند.

«توماس دی میزر» وزیر کشور آلمان که با دیدار از الجزایر و مغرب، سفر سه روزه خود به کشورهای شمال آفریقا را آغاز کرده است، از کشورهای این منطقه می خواهد موانع دیوان سالارانه را در پذیرش پناهجویان اخراج شده رفع کنند. 

هدف وزیر کشور آلمان از سفر به کشورهای شمال آفریقا، اعلام کشورهای مغرب، الجزایر و تونس به عنوان کشورهای «امن» است که بررسی تقاضاهای پناهندگی از کشورهای این سه کشور و بازگشت آنها به وطن شان را تسریع می کند. 

آلمان با مدیریت بیش از یک میلیون و 100 پناهجو و مهاجر اقتصادی که از سال گذشته (میلادی) تاکنون وارد این کشور شده اند، دست و پنجه نرم می کند. اما سازمان های حقوق بشر از طرح های دولت آلمان در این زمینه بشدت انتقاد کرده اند. 

«گونتر بوکهارد» مدیر اجرایی گروه مدافع حقوق پناهجویان موسوم به «پرو اسیل/Proasyl» در این زمینه گفت: حقوق بشر در رابطه با پناهجویان به طور مداوم در آلمان نقض می شود و افراد تحت آزار و اذیت هستند. 

وزیر کشور آلمان در گفت و گو با خبرنگاران در مغرب، از توافق با مقام های این کشور از جمله «عبدالله بنکران» نخست وزیر در زمینه تسریع در روند بازگرداندن اتباع مغرب خبر داد و گفت: دو کشور در زمینه تعیین هویت پناهجویان با انگشت نگاری از آنها توسط مسوولان کشور مغرب همکاری خواهند کرد. طرف مغربی موافقت کرده است ظرف 45 روز به این درخواست آلمان پاسخ دهد. 

این وزیر آلمانی خاطرنشان کرد که این همکاری به ویژه پناهجویان مغربی را هدف قرار می دهد که سال گذشته وارد این کشور شدند و شامل افرادی است که خود را به عنوان پناهجوی سوری که از جنگ داخلی در کشورشان متواری شده اند، معرفی کرده اند. 

در ماه های پایانی سال گذشته تعداد پناهجویان تازه وارد از کشورهای شمال آفریقا به ویژه مغرب و الجزایر به آلمان به شدت افزایش یافت و به 26 هزار نفر رسید. 

در حالی که کمتر از 4 درصد پناهجویان از مغرب، الجزایر و تونس به نوعی وضعیت پناهندگی دریافت کردند تعداد اخراجی ها اندک بود و فقط 136 نفر از آلمان به کشورشان و 250 نفر دیگر به سایر کشورهای اتحادیه اروپا فرستاده شدند. 

روزنامه آلمانی «دی ولت» به تازگی اعلام کرد که دولت این کشور با ارسال نامه به هفده کشور آفریقایی و آسیایی که عنوان «کشورهای به ویژه مشکل آفرین» را کسب کرده اند، خواستار همکاری جدی تر در زمینه اخراج پناهجویانی هستند که با ورود آنها به آلمان مخالفت شده است. 

مقام های دولتی آلمان از تایید تعداد نامه های ارسالی و کشورهای مقصد خودداری اما تصدیق کرده اند که برخی از کشورها از همکاری در روند تعیین هویت ملیت پناهجویان و صدور اوراق سفر لازم برای اخراج آنها خودداری کرده اند. 

به گفته مقام های مذکور، آلمان از این کشورها خواسته است اسناد موقت سفر را بپذیرند. 

بحران پناهجویان که در نتیجه سیاست های مداخله جویانه آمریکا و غرب در کشورهای خاورمیانه و شمال افریقا بروز کرد به هجوم شهروندان این کشورها به مرزهای اروپا منجر شده و به ویژه آلمان را که سهم بیشتری در میزبانی پناهجویان و آوارگان داشته است، با مشکلاتی فزاینده در سامان دهی به وضعیت پناهجویان مواجه کرده است.

«آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان که سیاست های درهای باز وی در قبال پناهجویان بر اساس اذعان خود وی، به بزرگترین چالش در دوران صدر اعظمی اش منجر شده، تصدیق کرده که این بحران فشار زیادی را بر وی وارد کرده است. 

وی در گفت و گو با شبکه تلویزیونی «آ.آر.دی» گفت: گاهی احساس ناامیدی می کنم. برخی مسائل بسیار کند پیش می روند و گاه تناقضات فراوانی در منافع اروپا در چنین بحرانی وجود دارد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان