arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۵۷۲۳
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۸ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۴

انتشار مجموعه ای از نامه ها و اسناد بن لادن از سوی آمریکا

براساس مجموعه‌ای از ده‌ها سند ضبط شده در جریان حمله سال 2011 کماندوهای آمریکایی به مخفیگاه اسامه بن لادن در خاک پاکستان، این رهبر کشته شده القاعده دغدغه زیادی در خصوص رخنه جاسوس‌ها به میان اعضای این گروه، تجسس پهپادهای آمریکایی در آسمان‌ها و کار گذاشتن قطعات ردیاب در میان اقلام رد و بدل شده با اعضای القاعده داشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اخیرا مجموعه‌ای از 113 سند از مجموع اسناد ضبط شده در حمله سال 2011 کماندوهای آمریکایی به مخفیگاه اسامه بن لادن در شهر ابیت آباد پاکستان از سوی آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا ترجمه و از حالت محرمانه خارج شده و منحصرا در اختیار خبرنگاران شبکه ای.بی.سی این کشور و خبرگزاری رویترز قرار گرفته است.

این سندهای جدید دومین بخش از این مجموعه اسناد به دست آمده از مخفیگاه بن لادن هستند که از ماه مه 2015 تاکنون از حالت محرمانه خارج شده‌اند. در این اسناد که اکثرا متعلق به بازه زمانی 2009 تا 2011 هستند نشان داده می شود که رهبر القاعده همچنان به تعهدش برای مبارزه جهانی پایبند است در حالی که رهبران این گروه در پاکستان و افغانستان از جبهه‌های مختلف تحت فشار قرار داشته‌اند.

در یک سند، بن لادن به گروهی از اعضای القاعده که یک گروگان افغان دارند می‌گوید، نگران قطعات ردیاب قرار داده شده در میان پول‌های تحویلی به آ‌ن‌ها باشند.

بن لادن در نامه‌ای خطاب به یک دستیارش تحت نام "شیخ محمود" می‌گوید: مهم است که به هنگام تحویل گرفتن پول‌ها چمدان آن را به دلیل امکان قرار دادن یک چیپ کامپیوتری ردیاب در آن دور بیاندازید.

همچنین بن لادن در اظهارنظر دیگری که نشان دهنده نگرانی او از پهپادهای تجسسی آمریکایی است، به مذاکره کنندگانش می گوید که جز در مواقعی که هوا کاملا ابری است سکونتگاه خود در شهر پیشاور را ترک نکنند.

همچنین در یک سند دیگر نیز مشخص می شود که القاعده چهار عضو این گروه را به اتهام جاسوسی اعدام می‌کند در حالی که بعدا مشخص می شود که آن‌ها بی گناه بوده‌اند. در یک نامه متعلق به بن لادن که تاریخ ندارد با اذعان به بی گناه بودن این افراد نوشته شده است: من نمی خواهم اتفاقی را که افتاده است توجیه کنم اما ما در یک جنگ اطلاعاتی هستیم و اینکه ما انسان هستیم و ممکن است خطا کنیم.

از سوی دیگر بن لادن در یک نامه به تاریخ 11 مه 2010 به معاون سابقش عطیه عبدالرحمان، از او می‌خواهد که در مصاحبه کردن با احمد زیدان، خبرنگار شبکه الجزیره احتیاط به خرج دهد، چرا که آمریکا ممکن است تحرکات او را زیر نظر داشته باشد. بن لادن می‌نویسد: این احتمال هرچند ضعیف را به خاطر بسپار که خبرنگاران ممکن است جوری تحت نظارت، چه در روی زمین و چه از طریق ماهواره‌ها، باشند که نه برای آن‌ها و نه برای ما قابل تشخیص باشد.

از سوی دیگر برخی اسناد دیگر نشان می دهند که بن لادن و دستیارانش برای کمپینی به مناسبت دهمین سالگرد حادثه 11 سپتامبر برنامه ریزی کرده بودند. آن‌ها در این راستا قصد داشتند یک راهبرد دیپلماتیک را ارائه داده و از جمله بر روی مسائل سقوط مالی آمریکا و تغییرات جهانی آب و هوا مانور دهند. رهبر القاعده در یک نامه بدون تاریخ تحت عنوان «خطاب به مردم آمریکا» اوباما را شدیدا از بابت ناتوانی در پایان دادن به جنگ در افغانستان نکوهش کرده و همچنین پیش بینی می کند طرح رییس جمهور آمریکا برای پایان دادن به جنگ اسراییل با فلسطین شکست خواهد خورد.

همچنین بن لادن در تاریخ 28 آوریل 2011 یعنی 4 روز پیش از کشته شدنش مشغول ویرایش یک بیانیه خود درباره انقلاب‌های بهار عربی بوده است. همچنین براساس این اسناد جدید رهبران القاعده قصد داشتند که حملات بیشتری علیه آمریکا انجام دهند.

بن لادن در نامه‌ای که ظاهرا خطاب به ناصر الوحیشی رهبر شاخه القاعده در یمن نوشته شده می‌گوید: ما باید عملیات‌هایمان را در آمریکا گسترش داده و تنها خود را محدود به منفجر کردن هواپیماها نکنیم.

از سوی دیگر بن لادن در نامه‌ها و اسنادی دیگر نیز که به نوعی وصیت‌نامه وی محسوب می‌شوند توضیح داده که چطور دست کم 29 میلیون دلار از دارایی‌هایش در کشور سودان بعد از مرگ او باید توزیع شوند.

او با این حال تقاضا کرده که اکثر دارایی‌های او صرف به اصطلاح «جهاد جهانی» شوند. یکی از این نامه‌ها که به گفته مقا‌م‌های اطلاعاتی آمریکا ظاهرا جزء وصیت‌نامه بن لادن است مشخص می کند که او چطور به دنبال توزیع حدود 29 میلیون دلار از دارایی‌هایی که در کشور سودان در اختیار داشت، بوده است.

بن لادن در این نامه دستنویس که در اواخر دهه 1990 نوشته شده می گوید یک درصد از این 29 میلیون دارایی باید به "محفوظ ولد الولید"، یک شبه نظامی بلندپایه القاعده که با لقب "ابوحافظ الموریتانی" شناخته شده بود اختصاص یابد.

بن لادن در دهه 1990 به مدت 5 سال در سودان سکونت داشت و در مه 1996 این کشور را ترک کرد. همچنین بن لادن در این وصیت نامه خود می گوید یک درصد دیگر از این مبلغ باید به یک دستیار دیگر به نام مهندس "ابوابراهیم العراقی سعد" که به تاسیس نخستین شرکت بن لادن در سودان کمک کرده بود اختصاص یابد.

بن لادن در وصیت‌نامه خود می خواهد که بستگانش از مابقی این اعتبارات برای حمایت از "جهاد جهانی" استفاده کنند.

او همچنین دارایی‌هایی را در قالب ریال عربستان و طلا مشخص کرده که باید بین مادر، یک پسر، یک دختر، یک عمو و همچنین خاله‌ها و فرزندان عمویش تقسیم شوند. وی در نامه ‌ای به تاریخ 15 اوت 2008 از پدرش می‌خواهد که در صورت مرگ او مراقبت همسر و فرزندانش را به عهده بگیرد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان