arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۵۷۷۹
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۲۳ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۴

نقش سعودی ها ایجاد تنش در لبنان است

دبیرکل حزب الله لبنان هدف سعودی ها و برخی طرف های داخلی لبنان را ایجاد تنش دراین کشور و ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی ذکر کرد و گفت که به دنبال قطع کمک های عربستان به لبنان برخی به دنبال فتنه انگیزی بین شیعیان واهل سنت هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سید حسن نصرالله در سخنانی درباره مهمترین تحولات لبنان و منطقه تاکید کرد: از زمان اعلام توقف اعطای کمک های عربستان به ارتش لبنان، فعالیت ها و حملات سیاسی و تبلیغاتی بسیار گسترده ای در لبنان و منطقه آغاز شده و شاهد تلاش سعودی ها، برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و تعدادی از طرف های سیاسی لبنان برای گسترش تنش بوده ایم.

دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به بروز تنش در سطوح سیاسی و مردمی به خاطر تبلیغات گسترده سعودی ها و برخی طرف های سیاسی لبنان ، این اقدام ها را موجب نگرانی مردم و افراد مقیم این کشور بیان کرد.

سید حسن نصرالله با اشاره به اقدام توهین آمیز شبکه ام بی سی به وی و حزب الله لبنان، این موضوع را ورود به مرحله جدیدی از کشمکش های تبلیغات عنوان کرد که به تنش و التهاب فضای سیاسی لبنان دامن زد.

وی انتشار شایعات و اخباری در باره برنامه حزب الله برای ورود به برخی مناطق را اقدامی دیگر برای ایجاد نگرانی و تنش آفرینی و فتنه انگیزی میان شیعه و سنی برشمرد.  

سید حسن نصرالله دربخش دیگری از سخنان خود ادامه گفتگوهای دوجانبه با جریان المستقبل و همچنین گفتگوهای ملی را در راستای منافع ملی لبنان دانست و تأکید کرد: هیچ کسی نمی تواند در این زمینه بر ما منت بگذارد.

دبیرکل حزب الله با اشاره به احتمال وجود نگرانی از سوی برخی طرف ها در لبنان از برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور گفت: ممکن است این طرف ها درصدد ایجاد تنش در وضعیت امنیتی باشند تا بدین وسیله چنین القا کنند که وضعیت امنیتی کشور، برای برگزاری انتخابات مناسب نیست. از این رو، این طرف ها در تلاش برای یافتن راهی برای این وضعیت هستند و من در این زمینه به مردم لبنان هشدار می دهم.

سید حسن نصر الله خاطر نشان کرد: مردم بدانند برخی از اظهارنظرها و مواضع بسیار تندروانه است. اما این مواضع از حد کلام فراتر نمی روند و مردم نگران نباشند.

دبیرکل حزب الله لبنان درباره ویدئوی منتشره از سوی شبکه عربستانی "mbc" با هدف تمسخر وی گفت: گاهی سطح اخلاق برخی از رسانه ها تا این درجه پایین می آید و این نشانه ضعف و نداشتن گزینه هیی دیگر آنها است و حتی ارزش پاسخ دادن را ندارد.

سید حسن نصر الله در انتقاد از اقدام برخی از جوانان طرفدار حزب الله به بستن راهها در محکومیت این اقدام شبکه عربستانی گفت: این اقدام ها، رفتار خودجوش برخی از شهروندان لبنان بوده است که علاقه مند به ما و صادق هستند. اما ممکن است اشتباهاتی نیز رخ داده باشد. اگرچه دلیل این واکنش ها علاقه مندی و محبت است ولی روش آن، اشتباه و نامناسب است.

وی افزود: من نیازی به تظاهرات خیابانی نمی بینم و از شما درخواست می کنم در اعتراض به هیچ برنامه یا اظهاراتی که علیه شخص من یا حزب الله منتشر می شود اقدام به تظاهرات خیابانی نکنید. بلکه باید واکنش های مؤثر و بررسی شده به این اقدامات داد، به طوری که در راستای اهداف ما باشد نه در چارچوب خدمت به اهداف دشمن.

دبیرکل حزب الله لبنان تصریح کرد: "اسرائیل"، عربستان و برخی طرف های دیگر، درصدد برافروختن آتش فتنه میان شیعیان و اهل سنت در لبنان هستند. حال در چنین وضعیتی آیا ما باید به تحقق اهداف آنها کمک کنیم؟

وی خواستار خودداری از هر گونه اقدام خودسرانه در زمینه برگزاری اعتراضات به این اقدامات فتنه انگیزانه شد و تأکید کرد: اجتهاد در این زمینه، پذیرفتنی نیست و در صورتی که روزی فرا برسد که حزب الله بخواهد مردم در خیابان ها تظاهرات کنند، قطعا به شما این موضوع را اعلام خواهم کرد، اما تا زمانی که چنین درخواستی اعلام نشده است، این بدان معناست که چنین اقدامی به مصلحت نیست.

دبیرکل حزب الله از مسئولان این حزب در مناطق مختلف لبنان خواست جوانانی را که در اعتراض به بی احترامی شبکه "mbc" تظاهرات می کنند توجیه نمایند که چنین اقداماتی بی فایده است و باید به سرعت برای حل این موضوع اقدام و در این زمینه با برادران جنبش امل هماهنگی شود.

وی تصریح کرد: ما تحت فشار قرار نداریم ، برخی هستند که می گویند این اشتباه است و دشمن باید بلرزد، اما در کشور مشکل امنیتی وجود ندارد و در آستانه جنگ داخلی نیست.

وی جنجال آفرینی های بی پایه و اساس را محکوم کرد و با اشاره به اینکه حزب الله لبنان حتی در سخت ترین شرایط نیز خواستار آرامش لبنان است، از مردم کشورش خواست به تبلیغات سوء که با هدف تنش آفرینی و ایجاد اختلاف دنبال می شود  گوش نکنند.

منبع: العالم
نظرات بینندگان