arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۵۹۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۵ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۰

در سوریه چه خبر است؟

همزمان با فرار و مهاجرت شمار بسياري از مردم سوريه به سمت مرزهاي تركيه، سازمان ملل متحد از جلوگيري از ورود كاروان كمك هاي بشردوستانه اين سازمان به شهر درعا خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
همزمان با فرار و مهاجرت شمار بسياري از مردم سوريه به سمت مرزهاي تركيه، سازمان ملل متحد از جلوگيري از ورود كاروان كمك هاي بشردوستانه اين سازمان به شهر درعا خبر داد.

به گزارش انتخاب به نقل از شرق، شار اسد، رييس جمهوري سوريه، هفته گذشته در ديدار با دبيركل سازمان ملل، موافقت كرده بود كه اين سازمان گروهي را براي بررسي وضعيت و برآورد نيازهاي بشردوستانه به آن كشور بفرستد. اكنون اما «فرحان حق»، سخنگوي سازمان ملل متحد مي گويد: ما در تلاش هستيم علت دسترسي پيدا نكردن به شهر درعا را روشن كنيم، ما در عين حال تلاش مي كنيم تا به ديگر مناطق سوريه نيز دسترسي پيدا كنيم.

فرحان حق در پاسخ به پرسشي درخصوص بدقولي مقامات سوريه گفت: ما در تلاشيم دليل اينكه چرا تا حالاكاروان اين كمك ها به درعا نرسيده را روشن كنيم. بايد ديد كه اين كاروان كمك ها در روزهاي آينده مي تواند وارد شهر درعا بشود يا نه.

گفتني است؛ با تشديد درگيري ها در برخي از شهرهاي سوريه، عده اي از مردم اين كشور اخيرا به سوي مرزهاي تركيه گريخته اند. بر اساس آخرين خبرها، حدود 300 نفر از اين مهاجران وارد شهر «يايلاداغي»، در استان «هاتاي»، در كشور همسايه خود تركيه شده اند. دولت آنكارا نگران است كه وضعيت موجود در سوريه باعث مهاجرت دسته جمعي از اين كشور به تركيه شود.

اين افراد در اردوگاه هاي موقت مستقر مي شوند و برخي از آنها تجربه هاي بسيار تلخي از درگيري هاي جاري دارند. مقام هاي تركيه به مسوولان محلي در نزديكي مرز اين كشور با سوريه، دستور تدارك پذيرش آوارگان سوري را داده اند.

كار شناسان بر اين باورند كه شمار اين افراد فراري از سوريه ممكن است به چندين هزار نفر برسد. مهاجراني از كشور سوريه به اردوگاه موجود در شهر يايلاداغي آمده اند. صليب سرخ تركيه روزانه سه وعده غذا در اختيار آنها مي گذارد.

اين افراد پس از آغاز ناآرامي ها از سوريه به سوي مرزهاي تركيه گريخته اند. تعداد آنها اكنون به ۲۷۰نفر مي رسد و اردوگاه اين منطقه گنجايش حداكثر ۱۰هزار نفر را دارد. از سوي ديگر؛ درگيري ها و تظاهرات پي درپي در سوريه همچنان ادامه دارد و روز گذشته نيز فعالان سياسي سوريه مردم را براي ابراز همبستگي با هزاران معترضي كه در اين كشور دستگير شده اند، به ادامه تظاهرات فراخواندند.

اين فراخوان كه توسط گروه موسوم به « انقلاب ۲۰۱۱ سوريه» روي اينترنت منتشر شده است، همزمان شد با تصميم اتحاديه اروپا مبني بر تحريم برادر بشار اسد، رييس جمهور سوريه و ۱۳ نفر از ديگر مقامات اين كشور به دليل دست داشتن شان در سركوب خشونت بار تظاهرات مردم. اسامي اين افراد روز سه شنبه در روزنامه رسمي اتحاديه اروپا منتشر شد.

در ميان اين نام ها علاوه بر ماهر اسد كه به عنوان مرد قدرتمند گارد رياست جمهوري و سرپرست عمليات سركوب معرفي شده است، اسامي علي مملوك رييس سازمان اطلاعات سوريه و محمد ابراهيم شعر، وزير جديد كشور سوريه ديده مي شود.

اين تحريم ها عبارت است از مسدود شدن دارايي هاي اين افراد در خارج از سوريه و عدم صدور رواديد براي آنان. تظاهرات اعتراضي در درعا از هفت هفته پيش آغاز شد و حكومت بشار اسد براي سركوب اين اعتراضات واحدهاي ارتش را به اين شهر اعزام كرده است.

همچنين به گفته فعالان حقوق بشر؛ نيروهاي امنيتي سوريه در ادامه تلاش خود براي مهار اعتراضات در اين كشور روز دوشنبه در جست وجوي خانه به خانه در بسياري از شهرها صدها نفر را بازداشت كردند. يك فعال حقوق بشر گفته است: بازداشت هاي روز دوشنبه در مناطقي چون حمص، شهر ساحلي بانياس، مناطقي در اطراف دمشق و روستاهاي حومه شهر درعا در جنوب سوريه انجام شده است.
   
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
5
25
خبري نيست امن و امان شايعه درست نکنين !!!!!!!!! اونجا دارن گل پخش مي کنن
محمود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
6
31
چرا درسوریه معترضین شورشی ولی در بحرین ویمن انقلابی قلمداد معرفی می شود؟؟؟
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۳
6
9
جالبه مدتی قبل 20.30 خبری رو از تلویزیون دولتی پخش شد مبنی بر اینکه آشوبگران سوری از بیگانگان پول می گیرن!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۵
3
11
روز به روز خبرهای سوریه جالبتر میشه خبر اول رسانه های جهان شده ولی درایران؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نظرات بینندگان