arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۵۹۳۲
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۷ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۴

تجار هندی خواستار پیوستن تمامی بانک های بزرگ ایران به سوئیفت شدند

شماری از تجار و فعالان اقتصادی هند با اشاره به مشکلات نقل و انتقال پول بین ایران و هند خواستار، پیوستن تمامی بانک های بزرگ ایران به جامعه ارتباطات مالی بین بانکی جهانی (سوئیفت) برای رفع مشکلات مالی تجار 2 کشور شدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گفته این افراد با وجود لغو تحریم های ایران ،همچنان نقل و انتقال پول فقط بین تعدادی از بانک های 2 کشور امکانپذیر است که این امر مشکلات زیادی برای تجار 2 کشور ایجاد کرده است .

سوئیفت یا همان جامعه ارتباطات مالی بین بانکی جهانی، ارائه دهنده خدمات مربوط به انتقال اعتبارات اسنادی، پرداخت ها و تراکنش های مربوط به اوراق بهادار بین 9هزار و 700 بانک در 209 کشور جهان را به عهده دارد.

مؤسسه سوئیفت چندی پیش اعلام کرده بود پس از عمل ایران به تعهدات خود در توافق هسته ای بیشتر بانک های ایرانی می توانند دوباره به سیستم تراکنش مالی سوئیفت بپیوندند.

«آجای ساهای» مدیرعامل فدراسیون سازمان های صادراتی هند گفت:اکنون ارتباطات مالی سوئیفت بین 2 کشور فقط محدود به بانک هایی است که قبلا این ارتباط را داشته اند.

وی خاطرنشان کرد:همچنان تعدادی از بانک های بزرگ ایرانی متصل به سوئیفت نیستند که این امر مشکلاتی برای صادرکنندگان هندی ایجاد کرده است .

مدیرعامل فدراسیون سازمان های صادراتی هند گفت تعداد زیادی از صادرکنندگان هندی خواستار پیوستن تمامی بانک های ایرانی به سوئیفت هستند.

یک مقام آگاه هندی گفت:ایران و هند برای رفع مشکلات مربوط به مبادله دلار بین 2 کشور به دنبال احیای اتحادیه پایاپای آسیا و تاسیس شعب بانکی بین دو کشور هستند. 

وی افزود:هم اکنون مقامات 2 کشور درحال گفت وگو در این زمینه برای رفع مشکلات انتقال پول بین 2 کشور هستند.

روزنامه بیزنس لاین هند نیز روز چهارشنبه در گزارشی نوشت باتوجه به لغو تحریم های تجاری ایران همچنان تعدادی از تجار به علت برقرار نشدن کامل سوئیفت بین تمامی بانک های 2 کشور با مشکلات جدی مواجه هستند.

این روزنامه به نقل از یک مقام ارشد هندی اعلام کرد چندی پیش هیئتی از بانک مرکزی ایران با سفر به هند در ملاقاتی با وزیر دارایی این کشور خواستار گشایش سه شعبه بانک ایرانی درهند شد.

وی افزود:مقامات وزارت دارایی در حال بررسی صدور مجوز برای فعالیت بانک های ایرانی در هند هستند.

این مقام هندی گفت هر دو طرف مذاکراتی در مورد احیای سیستم اتحادیه پایاپای آسیایی برای تسهیل روند پرداخت ها میان نهادها و صادرکنندگان میان 2 کشور برگزار کردند.

به گفته کارشناسان هرچند تحریم های تجاری ایران رفع شده است ولی به علت وجود تحریم های ثانویه امریکا امکان انجام تراکنش ها به دلار هنوز برای تجار امکانپذیر نیست .

این مقام هندی گفت که این امر مشکلاتی برای بانک ها و شرکت های بیمه به علت بالا بودن ریسک ایجاد کرده است .

وی افزود:این مشکلات باعث شده است که 2 کشور مذاکرات درخصوص احیای اتحادیه پایاپای آسیایی را ادامه دهند.

این اتحادیه توسط ایران به منظور یکپارچه کردن تراکنش های تجاری میان کشورهای عضو تاسیس شد. این اتحادیه توسط کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه در سازمان ملل تایید شده است .

ایران، هند، پاکستان، بوتان، بنگلادش، مالدیو، میانمار، سریلانکا، و نپال اعضای اتحادیه پایاپای آسیایی هستند. مقر این اتحادیه در تهران قرار دارد.

بانک مرکزی هند هنوز به تمامی بانک های این کشور مجوزی برای پرداخت با ارز یورو به ایران مجوزی نداده است .

وزارت تجارت هند از بانک مرکزی این کشور خواسته اند وضعیت پرداخت ها و اینکه آیا آنها می توانند با ارزهای دیگر پرداخت های خود به ایران را انجام دهند، مشخص کند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان