arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۵۹۴۸
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۹ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۴

زیان 28 میلیارد یورویی شنگن به اقتصاد اروپا

مطالعات یک شرکت آمریکایی نشان داده است فروپاشی پیمان شنگن بیش از 28 میلیارد یورو به اقتصاد اتحادیه اروپا زیان می‌رساند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فروپاشی پیمان شنگن - موافقت نامهٔ برداشته شدن مرز بین چندین کشور اروپایی - می تواند بیش از 28 میلیارد یورو به اقتصاد کشورهای اتحادیه اروپا زیان برساند.

موسسه مالی «مورگان استنلی» با بررسی پیامدهای فروپاشی شنگن بر اقتصاد اروپا، معتقد است با لغو شنگن هزینه های سفرهای برون مرزی کشورهای اروپایی به شکل فزاینده ای افزایش می یابد و تجارت داخلی اروپا با اختلال مواجه می شود. این روند، تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا را تا 0.2 درصد کاهش می دهد.

به باور تحلیلگران این بانک آمریکایی هزینه های سفر برون مرزی در اتحادیه اروپا 5 درصد افزایش می یابد و این در حالی است که حجم سفرهای داخل اروپا به دلیل افزایش هزینه ها، طولانی شدن کنترل ویزا و... 20 درصد سقوط می کند. از سوی دیگر با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و همچنین لغو موافقت نامهٔ برداشته شدن مرز بین چندین کشور اروپایی پس از 30 سال می تواند کشورهای قاره سبز را به اشوب سیاسی بکشاند.

شنگن 30 سال پیش پایه‌گذاری شد و 26 عضو دارد که 22 عضو آن از کشورهای اتحادیه اروپا هستند. اما نظام سفر بدون ویزا در این کشورها طی یک سال گذشته در پی موج مهاجرت به اروپا تحت فشار شدید قرار گرفته است.
برچسب ها: شنگن ، اقتصاد اروپا
نظرات بینندگان