arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۵۹۷۸
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۲۲ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۴

عراقچی: افزایش 35 درصدی شاخص توسعه انسانی در ایران موفقیت بزرگی است

معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه گفت: افزایش 35 درصدی شاخص توسعه انسانی در ایران و کسب جایگاه 69 در بین 188 کشور موفقیت بزرگی برای این کشور است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گزارش میزان، سید عباس عراقچی در مراسم رونمایی از گزارش توسعه انسانی ایران در سال 2015 اظهار داشت: این گزارش نشان داد که ایرانیان مقاوم هستند و بارها در تاریخ ثابت کردند که می توانند بدترین شرایط را به بهترین شرایط تبدیل کنند.

وی یادآور شد: گزارشی که امروز ارائه شد ایران را به عنوان یکی از کشورهای با توسعه انسانی بالا معرفی می کند و رشد 6 رتبه ای ایران را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: گرچه منابع جمع آوری اطلاعات لزوما از منابع رسمی و داخلی ما نیستند و این در حالی است که می‌دانیم این کار در حال انجام است تا ما گزارش رسمی در این زمینه داشته باشیم اما در هر صورت از این گزارش استقابل می‌کنیم.

رئیس ستاد پیگیری برجام وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: مردم و دولت ایران در گذشته در محک زمانه قرار گرفتند و هشت سال جنگ تمام عیار را تجربه کردند. گزارش 2015 گواه دیگری به این واقعیت است که ما حتی در زمانی که تحت شدیدترین تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی بودیم تا اندازه زیادی موفق بوده‌ایم.

عراقچی ادامه داد: طبق گزارش 2015 ایران توانسته پیشرفت‍‌های خوبی داشته باشد و شاخص‌هایی که این گزارش بر آن بنا شده نشان دهنده این امر است شاید برای شما عجیب باشد که ببینید ایران در سال‌های پردرد تحریم پیشرفت گسترده‌ای داشته است اما این امر برای ما عجیب نیست و همیشه در دوران مذاکرات هم به همکاران می‌گفتند که تحریم‌ها راهکار نیست.

وی با اشاره به محورهای مندرج در گزارش توسعه انسانی ایران در سال 2015 گفت: سه محور امید به زندگی، دسترسی به دانش و استانداردهای زندگی شایسته نشان می‌دهد که ما توانسته‌ایم این استانداردها را ارتقا بخشیم.

وی استانداردهای سلامت و دسترسی به آموزش دانشجویان دختر مخصوصا در دوره‌های تکمیلی در کاهش فقر مطلق را از دیگر موفقیت‌هایی عنوان کرد که باعث دستیابی ایران به جایگاه 69 در بین 188 کشور شده است.

معاون وزیر امور خارجه یادآور شد: بدون شک شاخص‌های دیگر نشان می‌دهند که ما کارهای بیشتری برای حل بیکاری و اشتغال زنان و کاهش نابرابری داشته باشیم.

عراقچی خاطرنشان کرد: کسی نمی‌تواند در تاثیرگذاری دستاوردهای اخیر سیاست خارجی ایران و برداشته شدن تحریم‌ها و همچنین حضور مجدد ایران در اقتصاد جهانی و تاثیرات آن در موفقیت‌های بیشتر در آینده مخالفتی داشته باشد.

وی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران در دستیابی به اهداف موفق عمل کرده است، اظهار امیدواری کرد: در گزارش بعدی تورم یک رقمی شود و شاهد پوشش سلامت برای تمام اقشار باشیم که انتشار چنین گزارش‌هایی سرعت پیدا کند.

معاون وزیر امور خارجه با تاکید بر این که این ملت شایسته جایگاه بالاتری است، اظهار داشت: ما متوقف نمی‌شویم و به سمت افق‌های رشد و توسعه ای که مردم ما مستحق آن هستند، حرکت می‌کنیم و به زودی در آینده شاهد برگزاری جشن های بیشتر و ارتقای جایگاه ایران در سطوح مختلف خواهیم بود.

وی در پایان از گری لوئیس هماهنگ کننده سازمان ملل متحد در ایران برای انتشار گزارش توسعه انسانی ایران در سال 2015 قدردانی کرد.

گزارش‌های شاخص های توسعه انسانی ایران در سال 2015 با حضور سیدعباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و گری لوئیس هماهنگ کننده سازمان ملل متحد در ایران در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه رونمایی شد.
نظرات بینندگان