arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۵۹۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۸ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۰

جوانفکر: آقای دادستان! بسم الله!

علی‌اكبر جوانفكر در سرمقاله امروز روزنامه ایران، با اشاره به آنچه "رواج بازار شایعه سازی و دروغ‌پردازی در جامعه" و "خبر سازی و واقع‌نمایی برخی جعلیات" توسط برخی محافل بر علیه دولت می‌نامد، خواستار دخالت قوه قضائیه برای مقابله با "رواج شایعات، دروغ‌پردازی‌ها و افترا" شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

علی‌اكبر جوانفكر در سرمقاله امروز روزنامه ایران، با اشاره به آنچه "رواج بازار شایعه سازی و دروغ‌پردازی در جامعه" و "خبر سازی و واقع‌نمایی برخی جعلیات" توسط برخی محافل بر علیه دولت می‌نامد، خواستار دخالت قوه قضائیه برای مقابله با "رواج شایعات، دروغ‌پردازی‌ها و افترا" شده است.

متن كامل مقاله با عنوان «اگر مردم باور كنند ...» بدین شرح است:

× اخیراً در برخی محافل خصوصی، خبری نقل می‌شود كه براساس آن گفته می‌شود لیدر جریان نحرافی پیغامی را به...

× اخیراً شنیده شده كه یكی از فرزندان بازیگر پنهان خبر داده است كه از سوی لیدرجریان انحرافی...

× بنا بر اطلاعات به‌دست آمده این افراد كه دارای سوابق...

×برخی از كارشناسان از همگرایی هرچه بیشتر جریان فتنه و جریان انحرافی خبر داده و...

× شنیده شده كه فعالیت اقتصادی برای جریان انحرافی...

× یكی از نزدیكان لیدر جریان انحرافی ضمن رد نكردن ارتباط این جریان با جن‌گیران و رمالان...

× یك منبع آگاه با اشاره به ارتباط برخی از چهره‌های جریان انحرافی با این افراد گفت...

× اخیراً شنیده شده لیدر جریان انحرافی 7 جامعه شناس را در قالب یك تیم ساماندهی كرده و...

موارد فوق بخش كوچكی از منابع به اصطلاح مستند خبری جریان رسانه‌ای تحت انقیاد مخالفان دولت است كه از سوی دست‌اندركاران یك سایت خاص خبری تولید و منتشر می‌شود و سپس در محافل خصوصی و عمومی به عنوان سند ادعاهای مطرح شده علیه دولت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طراحان و سناریو نویسانی كه در اتاق‌های فكر! گردهم می‌آیند، با استناد به منابع خبری دروغین مانند «شنیده شده است، گفته می‌شود‌، یك منبع آگاه می‌گوید، در محافل خصوصی خبری نقل شده است...» اقدام به خبر سازی و واقع‌نمایی برخی جعلیات می‌كنند و از این طریق می كوشند اذهان مخاطبان را تحت تأثیر تبلیغات ساختگی اما هدفمند خود قرار دهند.

عناصر فعال در این تحرك سیاسی اما غیراخلاقی، شایعات ساخته و پرداخته شده در اتاقهای فكر! خود را به عباراتی مانند «شنیده شده است»، مستند می‌كنند تا به مخاطبانشان چنین القا نمایند كه گویا دست اندركاران پایگاه خبری مزبور از طریق كارگذاشتن شنود در محیط كار و زندگی مسئولان عالیرتبه كشور، به این اطلاعات دست یافته‌اند.

اگر در مخاطبان چنین احساسی ایجاد شود، سناریو نویسان و طراحان جریان تبلیغاتی علیه دولت به هدف خود رسیده‌اند زیرا مخاطبان، شایعات ساخته شده را به عنوان اطلاعات درست و دقیق باور می‌كنند و آن را دهان به دهان به دیگران انتقال می‌دهند.

در این ارتباط می‌توان به چند نكته تلخ اما مهم اشاره كرد.

مهمترین نكته آن است كه اگر مردم باور كنند برخی از جریان‌ها و محافل می‌توانند گفت‌وگوها و مذاكرات مسئولان و مقامات كشور را استراق سمع كنند، بتدریج سایه نوعی ترس و اضطراب ناگفته و نانوشته بر جامعه سنگینی خواهد كرد كه این امر برخلاف واقعیت است زیرا آزادی بیان و اندیشه در جامعه اسلامی یك حقیقت انكارناپذیر است.

نكته مهم و تلخ دیگر آن است كه شایعه‌سازان و دروغ‌پردازان با دست باز و خیال راحت می‌توانند تبلیغات هدفمند خود را جابیندازند و از این رهگذر به نیات خود جامه عمل بپوشانند.

با آنچه گفته شد، از دستگاه‌های مسئول بویژه قوه قضائیه انتظار می‌رود كه با این پدیده ناهنجار یعنی شایعه‌سازی و دروغ پردازی به صورت قانونی برخورد كنند و آنها را به پای میز عدالت فرابخوانند.

رواج بازار شایعه سازی و دروغ‌پردازی در جامعه، نتیجه حاشیه امنی است كه عناصر بداخلاق و دارای نیت‌های سوء، برای خود ایجاد كرده‌اند.

سؤال این است كه جامعه اسلامی و ارزشگرای ما تا كی می‌تواند این دمل چركین را در درون خود تحمل كند؟ آیا وقت آن نرسیده است كه دستگاه قضایی برای زدودن این آسیب از جامعه دست به كار شود؟

دادستان محترم تهران چندی پیش تصریح كرد كه حكومت دینی نمی‌تواند در مقابل رواج شایعات، دروغ‌پردازی‌ها و افترا ساكت بنشیند. اگر دیروز زمانی برای سخن گفتن بود، امروز زمان عمل و اقدام است؛ بسم الله.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
0
3
اوج اتهام بی سند زدن در زمان انتخابات 88 بود که توسط احمدی نژاد انجام شد . چر ان موقع خوب بود حالا بد؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
1
2
آقای جوانفکر
لازم نیست شما به شایعات بپردازید بلکه به واقعیت خانه نشینی 11 روزه آقای احمدی نژاد و ایستادگی ایشان در مقابل فرمان ولی ولایت فقیه پاسخ بدهید. این را که دیگر شایعه نمی دانید.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۲
1
2
اگر از شما انتقادی نشود میترسم غیر قابل کنترل شوید اکنون نیز قدرت و تدبیر ولایت است که یکه تازی های شما را کمی تخفیف داده است / در کجای دنیا انتقاد از مجریان دولت و کنترل آنها جرم و توطئه است / خداوند سایه ولایت را از سر مردم کم نکند
نظرات بینندگان