arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۶۱۵۸
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۲۲ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۴

نشست مسئولان عالی راه‌آهن ایران و آذربایجان

در ادامه مذاکرات فنی دو روز گذشته کارشناسان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در نخجوان، نشست مدیران راه‌آهن‌های دو کشور نیز در تاریخ برگزار شد و توافقات صورت گرفته در خصوص توسعه همکاری‌ها در حوزه حمل و نقل ریلی با امضای صورتجلسه مذاکرات مورد تأیید قرار گرفت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ریاست هیات ایرانی را در این نشست عباس حاجی فتحعلیان عضو هیات‌مدیره راه آهن جمهوری اسلامی ایران و ریاست هیات آذری را «جاوید قربان‌اف» رئیس راه‌آهن جمهوری آذربایجان بر عهده داشتند. در صورتجلسه امضا شده همکاری در خصوص حل مسائل اداری و فنی راه‌اندازی قطار بین‌المللی نخجوان - مشهد، اجاره و استفاده مشترک از واگن‌های باری جمهوری آذربایجان توسط دو کشور، تسریع در اجرای پروژه احداث راه‌آهن رشت - آستارا و مسایل مرتبط با تامین مالی این پروژه مورد تاکید قرار گرفت.

همچنین طرفین توافق کردند گزارش اقدامات انجام شده در راستای محورهای مورد اشاره در صورتجلسه فوق‌الذکر را با ادامه جلسات کارشناسی در ماه‌های اسفند سال جاری و فروردین سال آینده در ایران و آذربایجان مورد بررسی قرار داده و تلاش‌های لازم برای اجرایی شدن توافقات را به‌عمل آورند.

در این جلسه جاوید قربان‌اف رئیس راه‌آهن جمهوری آذربایجان با اشاره به سفر اخیر رئیس‌جمهور آذربایجان به ایران گفت: در این سفر توافقات خوبی در سطح رؤسای جمهور دو کشور صورت گرفت و در دیدار رئیس‌جمهور با رهبر عالیقدر ایران بر دوستی دو کشور تاکید شد و یکی از تفاهمات انجام شده در این سفر موضوع توسعه همکاری‌های دو طرف در حوزه حمل و نقل ریلی و عملیاتی کردن کریدور حمل و نقل شمال - جنوب با اتصال ایران و آذربایجان از طریق راه‌آهن به یکدیگر است.

وی افزود: راه‌آهن جمهوری آذربایجان در راستای حمایت و تاکید الهام علیف رئیس جمهوری آذربایجان مصمم به اجرای این پروژه تا پایان سال 2018 و همچنین راه‌اندازی قطار نخجوان - مشهد در کوتاه‌ترین زمان ممکن است و امیدوارم با ادامه مذاکرات کارشناسی در ماه‌های آینده زمینه اجرایی شدن این طرح‌ها فراهم شود.

حاجی فتحعلیان - رئیس هیات ایرانی در این مذاکرات - نیز با تاکید بر حسن همسایگی ایران و آذربایجان و وجود اشتراکات تاریخی و فرهنگی و دینی گفت: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران آماده هرگونه توسعه همکاری با کشور دوست آذربایجان است.

وی افزود: کریدور راه آهن شمال - جنوب علاوه بر ابعاد اقتصادی دارای اهمیت امنیتی و زیست محیطی نیز است و ساخت راه‌آهن رشت - آستارا از جمله اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران در توسعه بخش ریلی کشور است.

منصور آیرم سرکنسول جمهوری اسلامی ایران نیز در این جلسه گفت: حضور هیات‌های دو طرف و انجام مذاکرات کارشناسی تنها چند روز پس از امضای تفاهمات در تهران، نشانه عزم جدی برای انجام تفاهمات است. خوشبختانه همکاری‌های بین ایران و آذربایجان در روند رو به رشدی قرار گرفته است و راه‌اندازی خطوط حمل و نقل ریلی به منزله شریان رگ‌هایی است که در دو کشور در جریان است و امیدوارم انجام این طرح‌ها موجب تقویت و تحکیم ارتباطات و همکاری‌های دو کشور بیش از گذشته شود.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان