arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۶۲۸۸
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۷ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۴

رومانی مشتری گاز ایران شد

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت اخیرا از علاقه‌مندی رومانی به دریافت گاز ایران خبر داده و اعلام کرده است شرکت‌های رومانی برای حضور در بخش‌های دریایی و خشکی و همچنین ساخت تجهیزات اعلام آمادگی کرده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت اخیرا از علاقه مندی رومانی به دریافت گاز از ایران خبرداده و اعلام کرده است، شرکتهای رومانی برای حضور در بخشهای دریایی و خشکی و همچنین ساخت تجهیزات اعلام آمادگی کرده اند.

امیرحسین زمانی‌نیا با تاکید براین که رومانی به دنبال آن بوده که منابع دریافت گاز خود را متنوع کند، از این رو علاقه‌مند به دریافت گاز از ایران است.

به همین دلیل به آنها اعلام شد که ایران طی چهار تا پنج سال آینده در موقعیتی قرار خواهد گرفت که روی این موضوع فکر کند، تا گاز را بصورت ال ان جی به کجا بفرستد.

این گزارش حاکی است اگرچه بار ها وزیر نفت العام کرده است، صادرات گاز ایران به اروپا صرفه اقتصادی ندارد، اما به نظر می رسد بازار گاز اروپا بازاری است که ایران نمی تواند از آن چشم پوشی کند، بنابراین حاضر است حتی از طریق ال ان جی نیز گاز خود را به این منطقه نیز صادر کند.

ایران قصد دارد، از طریق تبدیل گاز صادراتی به ال.ان.جی (گاز طبیعی مایع) در عمان به بازارهای صادراتی دور دست در شرق آسیا و اروپا دسترسی داشته باشد.

برخی مسئولان و کارشناسان می گویند، با توجه به افزایش هزینه ساخت خط لوله صادرات گاز به اروپا که سه تا چهار کیلومتر طول خواهد داشت، استفاده از ظرفیت خالی ال.ان.جی عمان بهترین گزینه به شمار می رود.

تهران و مسقط در ماه مارس سال ٢٠١٤ میلادی درباره ساخت این خط لوله به توافقی دست یافتند که ارزش آن نزدیک به ٦٠ میلیارد دلار برآورد می شود.

بر اساس توافق سال ٢٠١٣ دو کشور، قرار است برای ٢٥ سال روزانه ٢٠ میلیون مترمکعب گاز ایران از طریق یک خط لوله از بستر خلیج فارس به عمان صادر شود.

قرار است گاز ایران در تاسیسات ال.ان.جی عمان به گاز طبیعی مایع تبدیل و سپس به بازارهای جهانی صادر شود.

ظرفیت تاسیسات خالی ال.ان.جی عمان هم اکنون دو میلیون تا دو میلیون و 500 هزار تن است که انتظار می‌رود، این تاسیسات به ایران اختصاص پیدا کند و عمان نیز از این موضوع استقبال می کند.

بنار این ایران می تواند برای تولید ال.ان.جی دو میلیون و 500 هزار تا سه میلیون تن از ظرفیت خالی عمان استفاده کند.
منبع: فارس
نظرات بینندگان