arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۶۳۱۴
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۲۰ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۴

ایرلند در بن‌بست سیاسی؛ احزاب قادر به تشکیل دولت نیستند

باوجود برگزاری انتخابات در ایرلند هیچ یک از احزاب قادر به تشکیل دولت نیستند و به ائتلاف با یکدیگر نیاز دارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
طبق نتایج انتخابات سراسری در ایرلند هیچ یک از احزاب نمی توانند به تنهایی دولت تشکیل دهند و با گذشت شش روز از برگزاری انتخابات، رایزنی ها برای تشکیل دولت ائتلافی نیز تاکنون به جایی نرسیده است.

منابع خبری در ایرلند با اعلام اینکه شمارش آرای تعداد اندکی از حوزه ها ادامه دارد، افزودند: با نتایجی که تاکنون به دست آمده است، هیچ یک از احزاب نمی تواند به طور مستقل دولت تشکیل دهد و امکان ائتلاف احزاب بزرگ نیز به علت اختلاف دیدگاه، کم است.

دولت کنونی که با ائتلاف دو حزب فینه گیل راست میانه و حزب کارگر چپ میانه شکل گرفته بود به علت ناتوانی حزب کارگر در کسب کرسی های لازم ، نمی تواند به حزب فینه گیل به منظور تشکیل دولت ائتلافی ، چندان کمک کند.

حزبی می تواند دولت مستقل تشکیل دهد که بتواند دستکم 80 کرسی از 158 کرسی پارلمان این  کشور را از آن خود کند در غیر این صورت باید با یک یا چند حزب دیگر ائتلاف کند و دولت ائتلافی تشکیل دهد.

حزب فینه گیل در انتخابات روز جمعه هفته پیش که همزمان با انتخابات کشورمان برگزار شد توانست50 کرسی به دست آورد در حالی که در انتخابات سال 2011 میلادی ، 76 کرسی به دست آورده بود و شریکش حزب کارگر نیز که در انتخابات پیشین 37 کرسی بدست آورده بود فقط توانست  7 کرسی کسب کند.

در همین حال احزاب مخالف دولت توانستند در مقایسه با انتخابات پیشین ایرلند، کرسی های بیشتری به دست آورند مثلا حزب فیانا فیل 44 کرسی و حزب شین فین نیز 23 کرسی به دست آورد.

اکنون گفتگوهای اندا کنی، نخست وزیر و رهبر حزب فینه گیل با احزاب کوچک آغاز شده است اما به نظر می رسد تشکیل دولت اقلیت یا با شرکت احزاب متعدد و کوچک - که حداقل هفته ها طول خواهد کشید -  کشور را از بلاتکلیفی رها نسازد.

روزنامه آیریش تایمز به نقل از مایکل نونان، وزیر دارایی نوشت احتمالا در دو سال آینده، انتخابات دیگری در ایرلند برگزار می شود. چارلی فلاناگان، وزیر خارجه ایرلند هفته گذشته گفت  نتایج انتخابات  وضعیت سیاسی این کشور را متلاطم کرد.

روز جمعه 7 اسفند، همزمان با برگزاری انتخابات در ایران، رای‌گیری در انتخابات پارلمانی جمهوری ایرلند آغاز شد و همان گونه که نتایج نظرسنجی‌ها نشان می داد، دولت ائتلافی به رهبری اندا کنی، از حزب محافظه‌کار فینه‌گیل با مشارکت حزب چپ میانه‌ رو کارگر ، نتوانست اکثریت لازم را برای تشکیل دولت به دست آورد.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان