arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۶۵۷۸
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۰۰ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۴

آتش بس در سوریه می تواند موجب از سرگیری مذاکرات صلح شود

معاون وزیرامور خارجه آمریکا روز شنبه گفت که آتش بس محدود در سوریه بسیار شکننده و ناکافی است اما اگر تا روز چهارشنبه دوام آورد می تواند موجب از سرگیری مذاکرات صلح شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گزارش پایگاه اینترنتی بلومبرگ، «آنتونی بلینکن» که برای دیدار و گفت وگو با مقام های فرانسوی به پاریس رفته است، در مصاحبه ای گفت: موارد آشکاری از نقض آتش بس وجود داشته اما همچنین میزان خشونت نیز به وضوح کاهش یافته و اگر از اکنون تا روز نهم مارس (چهارشنبه 19 اسفند) این وضعیت ادامه یابد ، در این صورت مبنایی برای ازسرگیری مذاکرات در خصوص گذار سیاسی (در سوریه) داریم. 

وی افزود: این آتش بس محدود ناکافی اما در عین حال یک پیشرفت واقعی است و لازم است که پایدار باشد.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت: کمک های انسانی به 120 هزار تن در سوریه رسیده اما 350 هزار تن در مناطق تحت محاصره همچنان نیازمند کمک هستند. 

بلینکن افزود: چنانچه مذاکرات شکست بخورد ، سلاح های بیشتری به دست گروههای افراطی در سوریه توسط حامیان آنها می رسد.

بر اساس این گزارش ، اجرای توافق «توقف خصومتها» از بامداد شنبه گذشته در سوریه آغاز شد. 
گروه موسوم به «ناظر حقوق بشر سوریه» روز شنبه اعلام کرد که در هفته اول پس از اجرای توافق ترک خصومت ها در مناطق مشمول آتش بس 135 تن کشته شدند که 25 تن از آنان نیروهای دولتی و 32 تن غیرنظامی بودند. 

این در حالی است که انتظار نمی رود مطابق با این آتش بس محدود خشونت ها بطور کامل متوقف شود زیرا داعش و برخی دیگر از گروههایی که سازمان ملل آنها را تروریستی شناخته است از این توافق مستثنی هستند. همچنین آمریکا و روسیه در خصوص اینکه کدام گروههای مسلح در سوریه باید تروریستی قلمداد شوند توافق کاملی ندارند.

در همین حال دیپلمات ها اکنون به دنبال حصول یک توافق گسترده تر هستند بطوری که «استفان دی میستورا» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه ، از نمایندگان دولت و گروههای معارض سوری دعوت کرده تا روز 19 اسفند مذاکرات را در ژنو از سر بگیرند. 

اما ساعاتی بعد نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل، از به تعویق افتادن مذاکرات صلح سوریه تا تاریخ 23 اسفند خبر داد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان