arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۶۵۹
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۱ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۰

خانم کلینتون! ادب و نزاکت داشته باشید

یک نشریه چین به دنبال انتقادهای شدید ' هیلاری کلینتون ' وزیر خارجه آمریکا از وضعیت حقوق بشر چین از وی خواست که مانند شهروندان عادی با دیگر کشورها حرف نزند و ادب و نزاکت داشته باشد!
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :  ایرنا نوشت:

یک نشریه چین به دنبال انتقادهای شدید ' هیلاری کلینتون ' وزیر خارجه آمریکا از وضعیت حقوق بشر چین از وی خواست که مانند شهروندان عادی با دیگر کشورها حرف نزند و ادب و نزاکت داشته باشد!
 
'گلوبال تایمز' از روزنامه های پرطرفدار در چین که به زبانهای چینی و انگلیسی منتشر می شود، در تحلیل شدید اللحن خود با انتقاد از اظهار نظرهای وزیر خارجه آمریکا می نویسد: ' لازم است به مقام های آمریکایی گوشزد کنیم که زیربنایی ترین رفتارهای دیپلماتیک را در برخورد با دیگر کشورها بیاموزند.'
روزنامه چینی ادامه می دهد : اساسی ترین ضوابط سیاستمداران این است که به مردم امکان دهند ارتباطات درستی با یکدیگر برقرار کنند نه اینکه با الفاظ سخیف به دیگران حمله کنند.
نشریه می نویسد : البته وزارت خارجه چین در باره اظهارات نامربوط وزیر خارجه آمریکا واکنش جدی نشان نداد اما گفته های کلینتون به عنوان مقام ارشد دستگاه دیپلماسی آمریکا مردم و افکار عمومی چین را مورد توهین قرار داده و آنها را شوکه کرده است.
بنا به این گزارش وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با مجله ' آتلانتیک ' گفته است که ' دولت چین سعی دارد تاریخ را متوقف کند که ماموریتی احمقانه است ' .
گلوبال تایمز تصریح کرد : این اظهار نظر آنهم در شرایطی که گفت و گوهای راهبردی اقتصادی دو کشور روزهای اخیر در واشنگتن به پایان رسیده است ، واقعا عجیب است.
روزنامه نوشت : وزیر خارجه آمریکا از دستگیری برخی از فعالان و هنرمندان در چین انتقاد کرده و این اقدام ها را نادرست دانسته است.
گلوبال تایمز می نویسد : کم نیست گزارش های رسانه ای در آمریکا که برضد چین منتشر می شود اما این مسایل وقتی از زبان ' کلینتون ' وزیر خارجه آمریکا شنیده می شود و زمانی که او رودرروی مقام های چین به آنان توهین می کند ، برای پکن قابل تحمل نخواهد بود.
روزنامه چینی ادامه می دهد : آمریکایی ها خیال پرداز شده اند . گویا تصور می کنند چشم انداز روشنی از توسعه دمکراسی به سبک آمریکایی در جهان وجود دارد و بعد از خاورمیانه نوبت چین است.
نشریه افزود : نشانه رفتن انگشت آمریکا به سمت چین تعجب برانگیز نیست اما حملات لفظی با لغات سخیفی که از زبان وزیر خارجه آن کشور بیرون بیاید برای چین قابل تحمل نیست.

نظرات بینندگان