arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۶۷۴۲
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۷ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۴

گزارش امیرعبداللهیان درخصوص وضعیت سوریه در کمیسیون امنیت

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درخصوص وضعیت فعلی سوریه گزارش داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با حضور امیرعبداللهیان، معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه تشکیل شد و او در این جلسه با تأکید بر موضوع سوریه،‌ گفت: چند اتفاق مهم در روزهای اخیر در کشور سوریه رخ داده است.

به گزارش انتخاب، وی در این جلسه توضیح داد: اولین موضوع،‌ بحث آتش‌بس است و نکته کلیدی در ارتباط با آتش‌بس این است که گروه‌های مختلف موقعیت و ظرفیت خود را به سه مقر اردن که توسط آمریکایی‌ها کنترل می‌شود، لازقیه که توسط روس‌ها کنترل شده و ژنو که توسط کشورهای عضو گروه بین‌المللی حمایت از سوریه کنترل می‌شود اطلاع داده‌اند و موقعیت آنها موقعیت سبز قلمداد می شود.

امیرعبداللهیان به اعضای کمیسیون امنیت، اظهار کرد: این مهم به شناسایی موقعیت و ظرفیت نیروهای درگیر کمک می‌کند و نکته کلیدی در خصوص آتش‌بس فراهم کردن فرصت تنفس برای ارتش سوریه است.

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه، خاطرنشان کرد: به هر حال این ارتش چند سال است که درگیر جنگ است و فراز و نشیب‌های جنگ ممکن است ارتش سوریه را خسته کرده باشد.

او همچنین خاطرنشان کرد: سومین نکته در خصوص آتش‌بس این است که به همان مقدار که آتش‌بس برای ارتش سوریه یک فرصت است برای گروه‌های معارض نیز یک فرصت برای تجدید قوا محسوب می‌شود و در نهایت نکته چهارم این است که روند سیاسی تحولات سوریه را تقویت می‌کند یعنی دیپلماسی فرصت می‌یابد در غیاب جنگ تحولات این کشور را جهت‌دهی کند.

امیرعبداللهیان یادآور شد: پنجمین نکته بحث امکان کمک‌رسانی به جمعیت کثیری است که در جریان جنگ سوریه دچار مشکل شده‌اند. مردم سوریه هم اکنون در یکی از جدی‌ترین شرایط انسانی به سر می‌برند.

او خاطرنشان کرد: دومین اتفاقی که پس از آتش‌بس در سوریه حادث شده، مذاکره سیاسی در ژنو است. این مذاکرات قرار است در آینده اتفاق افتد اما مقدمات آن از طریق رایزنی‌های دوجانبه و چندجانبه شروع شده است. هدف مذاکرات ژنو تعیین اعضای شورای انتقالی است.

امیرعبداللهیان تأکید کرد: سومین اتفاق، نگاه بازیگران به تحولات سوریه است. آمریکا کماکان بر ساقط کردن بشار اسد تمایل دارد. روس‌ها تاکنون هیچ شبهه‌ای راجع به جایگاه بشار اسد وارد نکرده‌اند.

معاون عربی آفریقای وزارت امور خارجه افزود: ترکیه که به نظر می‌رسد قافیه را در سوریه باخته است، با محور عربستان قطر و آمریکا درصدد است شرایط را به زیان بشار اسد برهم بزند.

او در پایان اظهار کرد: ایران بر حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تأکید دارد و سرمنشاء هرگونه تحول سیاسی در سوریه را خواست مردم این کشور آن هم به شیوه مسالمت‌آمیز می‌داند.
منبع: ایلنا
نظرات بینندگان