arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۷۱۸۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۹ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۴

قدمت تهران ۳هزارسال عقب‌تر رفت/ ۱۰ هزار سال پیش در تهران چه می‌گذشته است؟

سرپرست هیات کاوش اضطراری درخیابان مولوی تهران از احتمال وجود تاریخ 10هزار ساله برای تهران خبرداد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محمد اسماعیل اسماعیلی جلودار  که گزارش کاوش های باستان شناسی خود را به چهاردهمین گردهمایی سالانه باستان شناسی ایران ارایه می داد ، تاکید کرد که انجام مطالعات سالیابی قدمت استقرار 7هزارساله در تهران را تایید می کند.

وی افزود: کاوش در 6ترانشه وجود محوطه ای باستانی ازدوران اسلامی و پیش از تاریخ را در محدوده چهارراه مولوی مطرح می کند و شواهد این ادعا آثار فرهنگی به دست آمده ، مطالعات سالیابی انجام شده به روش ترمولومینسانس و مطالعات مقایسه ای است .

اوگفت :کاوش در منطقه چهار راه مولوی با کشف قطعات سفال توسط مهسا وهابی دانشجوی کارشناسی ارشد باستان شناسی ضرورت یافت. کاوش در این محوطه در مجموع 6ترانشه صورت گرفت. در ترانشه شماره یک آثار دوران پیش از تاریخ ، شامل بقایای یک سازه حرارتی و بقایای یک تدفین به دست آمد.

اسماعیلی گفت : اسکلت تدفین متعلق به یک زن میانسال بود که همراه وی یک ظرف سفالی قرمز رنگ منقوش سبک دوره فلات قدیم (سیلک 1و2)به عنوان هدیه درون گور قرار داده شده بود. در ترانشه شماره 6 بر اساس مواد فرهنگی و نحوه شکل گیری نهشته های فرهنگی و طبیعی ، سه دوره قابل شناسایی است.

او گفت: مطالعات انجام شده در محدوده مربعی که از شمال خیابان مولوی، غرب خیابان رئیس عبداللهی، شرق خیابان صاحب جم و جنوب خیابان اردستانی را شامل می شود و در محدوده بیرونی ارگ صفوی منتهی الیه بازار سنتی تهران در بخش میدان امین السلطان دروازه شهر ری یا شاه عبدالعظیم، صورت گرفت و کاوش در 6ترانشه وجود محوطه ای باستانی ازدوران اسلامی و پیش از تاریخ را مطرح می کند.

به گفته این باستان شناس، شواهد این ادعا آثار فرهنگی به دست آمده ، مطالعات سالیابی انجام شده به روش ترمولومینسانس و مطالعات مقایسه ای است .

اسماعیلی افزود: با این کاوش سابقه استقرار در محدوده شهری تهران که تا پیش از این بر اساس کاوش های استاد کامبخش فرد به هزاره اول قبل از میلاد در قیطریه منسوب بود حداقل به هزاره پنجم پیش از میلاد یعنی هفت هزار سال قبل باز می گردد .

او گفت: در صورت انجام مطالعات تکمیلی و با توجه به شواهد بدست آمده از ترانشه 6این تاریخ می تواند اواخر هزاره هفتم و اوایل هزاره ششم پیش از میلاد را نیز شامل شود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بانو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
1
2
همینجوری دنده عقب برید فک کنم آخرش اعلام می کنید آدم و حوا هم تهرونی بودن!
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
0
2
نگویید تهران بگویید در این منطقه.
نظرات بینندگان