arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۷۴۱۷
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۲۰ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۴

فروش برق به امارات و عمان با ساخت ۲ نیروگاه در قشم

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به تقاضای امارات و عمان برای خرید برق از ایران به میزان یک هزار تا ۱۵۰۰ مگاوات گفت: در صورتی که وزرات نیرو اختیاراتی که در قانون آمده را به این منطقه تفویض کند قادریم مازاد برق را صادر کنیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حمید رضا مومنی امروز پس از نشست با نمایندگان پنج کشور فرانسه، سوئیس، ژاپن، استرالیا و سنگاپور ضمن تشریح اولویت‌های مهم سرمایه‌گذاری در جزیره قشم اظهار داشت: باتوجه به مأموریت‌های تعریف شده از سوی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی، انتقال دانش فنی، تولید صادرات محور و تسهیل در سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی داخلی و خارجی در دستورکار سازمان منطقه آزاد قشم  قرار گرفت.

به گزارش انتخاب، وی بیان داشت: در پروتکل‌های امضا شده با نمایندگان شرکت‌هایی از سوئیس، ژاپن، فرانسه، سنگاپور و استرالیا برای سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد قشم نیز به اهداف سیاست گذاری رهبر معظم انقلاب توجه ویژه شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نفت و گاز، بانکرینگ سوخت، فولاد، صنعت گردشگری، تولید آب و برق، محصولات شیلاتی، محصولات کشاورزی گلخانه ای، فناوریIT، تجارت، بازرگانی و تولید محصولات برندینگ به عنوان مهم‌ترین موضوعاتی که سرمایه‌گذاری در آن مطمئن و مقرون به صرفه است نام برد.

وی با اعلام اینکه همه کشورها برای سرمایه‌گذاری در ایران باید سازمان مناطق آزاد را نماینده دولت ایران تلقی کنند، گفت: به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهیم خارج از چارچوب‌هایی که در مناطق آزاد تعریف شده، برای ما تصمیم‌گیری کند.

مومنی با اشاره به شرایط جدید ایران در جهان یادآور شد: در شرایط پسا برجام با توجه به ویژگی‌ها و مولفه‌های منحصر به فرد جزیره قشم در حوزه نفت، گاز و انرژی، ترجیح می‌دهیم در انتخاب سرمایه‌گذاران این بخش بیش از پیش دقت کنیم و مولفه‌های خاصی را در این زمینه تهیه و تدوین کرده‌ایم.

وی افزود: هدف ما افزایش تراز تجاری از طریق صادرات تولیدات داخلی است و تلاش می کنیم توازنی بین واردات کالا به این جزیره با صادرات کالا از قشم به خارج از کشور برقرار شود.

مومنی گفت: جذب سرمایه‌گذاران خارجی در قشم نیز با هدف تولید و صادارت کالا به دیگر نقاط جهان در دستور کار ما قرار گرفته تا با هدف‌گذاری‌های دقیق به اهداف کلان تاسیس مناطق آزاد در کشور جامعه عمل بپوشانیم.

 مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، مذاکرات مهمی از ابتدای سال 94 با نمایندگان کشورهای  مهم اروپایی شامل فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و آلمان برای ورود به حوزه سرمایه‌گذاری در قشم انجام شده است.

وی ادامه داد: در شرایط مهمی که برای ایران فراهم شده تلاش می‌کنیم با بهره‌گیری از زمان و منابع موجود، شرکت‌هایی انتخاب شوند که بیشترین سود را برای هر دو طرف به همراه داشته باشد.

مومنی با اعلام اینکه هنوز نتوانسته‌ایم در بخش تجارت به برندسازی برای رقابت دست یابیم، گفت: در تلاشیم با ارتقای کیفیت محصولات داخلی از طریق مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی دارای برند در حوزه صادرات، محصولات برند تولیدی در قشم را به خارج کشور صادر کنیم.

وی اضافه‌کرد: با توجه به توافق ایجاد شهرک پوشاک در قشم با حمایت بخش برندینگ استان گواندونگ کشور چین، محصولات پوشاک، مبلمان اداری و منزل از منطقه آزاد قشم به کشورهای خارجی صادر می‌شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با یادآوری سفر اخیر رئیس جمهوری چین به ایران گفت: در این سفرمقرر شد در یک برنامه بلند مدت600 میلیارد دلار به فعالیت‌های اقتصادی کشور از سوی چینی‌ها اختصاص یابد که اگر تنها 10 درصد این سرمایه‌گذاری را در منطقه آزاد قشم جذب کنیم، شاهد پیشرفت‌های خوبی در این منطقه هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به توسعه صنعت فولاد در منطقه آزاد قشم اشاره‌کرد و گفت: برای حداقل تولید پنج میلیون تن فولاد در این منطقه قرار است سرمایه‌گذاری انجام شود.

به گفته مومنی، قرار گرفتن قشم در کنار دریای بیکران خلیج فارس، شرایط ورود مواد اولیه به سرزمین اصلی و گاز مورد نیاز صنعت فولاد در این منطقه از مهم‌ترین مزیت های تولید فولاد در قشم است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم همچنین از تولید هشت میلیون تن محصولات پایین دستی پتروشیمی در قالب هفت طرح و کارخانه خبرداد و یادآورشد: با وزارت نفت وارد مذاکره شده‌ایم که بین 35 تا 50 میلیون مترمکعب گاز به ما تحویل دهد تا تولید محصولات پائین دستی پتروشیمی را در قشم آغاز کنیم.

وی درخصوص بانگرینگ سوخت به کشتی‌های عبوری در خلیج فارس گفت: در حوزه بانکرینگ هدف اصلی ما فروش سوخت نیست بلکه ارائه خدمات جانبی و مجموعه اقداماتی که در این بخش در دست برنامه‌ریزی داریم در زمره اولویت‌های اقتصادی این طرح است.

ایجاد دو نیروگاه 500 مگاواتی در قشم نیز از مواردی بود که مومنی به آن پرداخت و گفت: در فاز اول  70 مگاوات یکی از این دو نیروگاه تا ابتدای سال آینده وارد مدار می شود.

وی ادامه داد: با تولید 200 هزار مترمکعب آب از محل این 2 نیروگاه، مشکل آب شرب و صنعتی منطقه نیز برطرف می‌شود.

مومنی به تقاضای امارات و عمان برای خرید برق از ایران به میزان یک هزار تا 1500 مگاوات اشاره‌کرد و افزود: چنانچه وزرات نیرو اختیاراتی که در قانون آمده را به این منطقه تفویض کند، می‌توانیم مازاد برق را به سرزمین اصلی صادر کنیم.

وی پرورش 84 هزار تن ماهی در قفس را از دیگر اولویت های سرمایه‌گذاری در قشم برشمرد و گفت: با توجه به اینکه تجربه چندانی در این زمینه نداریم، با شرکت‌های خارجی از جمله یک شرکت فرانسوی قراردادی منعقد شده تا بتوانیم بیش از 22 هزار تن پرورش ماهی در قفس را در برنامه کاری خود قرار دهیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم به لزوم استفاده از ظرفیت کشاروزی این منطقه نیز اشاره‌کرد و گفت: قرار است 250 هکتار زمین در قالب شهرک گلخانه ای با رویکرد صادرات محصولات کشاورزی همچون خیار، گوجه فرنگی، فلفل، توت فرنگی، کدو و بادمجان از این گلخانه ها برداشت شود.

مومنی بر اهمیت اجرای سریع این پروژه ملی به عنوان یکی از مهم‌ترین راه های ارتباطی در بخش اقتصادی کشور تاکیدکرد و افزود: 850 میلیون یورو برای اتمام این پروژه لازم است و با اتمام این پروژه ملی، دو باند رفت و برگشت، 92 کیلومتر راه آهن و افزوده شدن 86 کیلومتر اتوبان به سرزمین اصلی سبب می‌شود تا کریدور شمال به جنوب در ایران کامل شود.

وی در پایان با اشاره به ضرورت حضور بانک‌های خارجی در جزیره قشم گفت: ایجاد بانک خارجی در این جزیره در اولویت برنامه‌های ما قرار دارد و با ژاپن در حال مذاکره هستیم زیرا اگر سوئیفت، بانک و بیمه در این منطقه وجود نداشته باشد در حقیقت توسعه منطقه آزاد امکان‌پذیر نیست.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان