arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۷۷۵۱
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۸ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۴

رفع مسوولیت آلمان از ارسال بمب به عربستان برای بمباران یمن

سخنگوی وزارت اقتصاد آلمان در واکنش به اخبار منتشرشده اخیر مبنی بر اینکه حکومت سعودی در یمن از بمب های ارسالی از طریق شعبه ایتالیایی یک شرکت آلمانی تولیدکننده تسلیحات نظامی استفاده می کند، مدعی شد: با توجه به اینکه ارسال تسلیحات نظامی از طرف نماینده ایتالیایی این شرکت آلمانی صورت می گیرد، این امر نقض کنترل صادرات تسلیحاتی آلمان نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«آندره آس آئودرتش» معاون سخنگوی وزارت اقتصاد آلمان امروز (جمعه) در جلسه هفتگی دولت این کشور با خبرنگاران، در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در این رابطه گفت: ارسال تسلیحات از سوی نماینده ایتالیایی شرکت آلمانی ربطی به کنترل صادرات تسلیحاتی این کشور ندارد.
وی افزود: کنترل صادرات تسلیحاتی زمانی صورت می گیرد که برای تولید سلاح، شرکت آلمانی قطعاتی را به یک شرکت دیگر ارایه دهد و یا اینکه در این رابطه کارهای پژوهشی و همکاری با هم انجام دهند؛ بر پایه اطلاعاتی که ما در دست داریم این امر در مورد این مساله صدق نمی کند.
در این جلسه «مارتین شفر» سخنگوی وزارت خارجه آلمان نیز در رابطه با بحران یمن گفت: «فرانک والتر اشتاین مایر» وزیر خارجه آلمان دوشنبه صبح در یک صبحانه کاری در پاریس با همتایان انگلیسی، فرانسوی، آمریکایی و ایتالیایی خود و نیز فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شرکت خواهد کرد. محور این دیدار، انجام هماهنگی برای بحران های بین المللی موجود در یمن، اوکراین، سوریه و نیز وضعیت پیچیده لیبی خواهد بود.
وی اشاره کرد که جان کری و فرانک والتر اشتاین مایر وزرای خارجه آمریکا و آلمان اخیرا برای هماهنگی های بیشتر سفرهایی را به کشورهای حوزه خلیج فارس انجام داده اند.
بر اساس گزارش اخیر رسانه های آلمان، شرکت تسلیحاتی «راین متال آگ» بمب های خود را از طریق نماینده خود در ایتالیا موسوم به «آر.و.ام ایتالیا» به عربستان سعودی ارسال می کند. نماینده ایتالیایی این شرکت، تاکنون صدها بمب ها را در کارخانه خود واقع در جزایر «ساردنیا»ی این کشور تولید و از همانجا آنها را به عربستان ارسال کرده است.
شرکت «راین متال» که مقر آن در شهر دوسلدورف آلمان می باشد یکی از شرکای تسلیحاتی عربستان سعودی و کشورهای عربی خلیج فارس محسوب می شود. از زمان شروع حملات تهاجمی عربستان علیه یمن، گروه های اوپوزیسون عربستان و مدافعین حقوق بشر در اروپا بارها از این شرکت آلمانی درخواست کرده اند تا به تجارت با سعودی ها پایان دهد.
دولت آلمان در زمان صدام دیکتاتور عراق نیز با ارسال انواع بمب های شیمیایی به رژیم صدام از این رژیم در مقابل تجاوز به ایران حمایت می کرد.
منبع: ایرنا
برچسب ها: ارسال بمب ، آلمان
نظرات بینندگان