arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۷۹۵۲
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۸ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۴

دیدار قائم مقام وزیر امور خارجه کشورمان و معاون وزیر خارجه گرجستان

مرتضی سرمدی، قائم مقام وزارت خارجه کشورمان و داویت جالانمانیا، معاون وزیر خارجه گرجستان آخرین تحولات روابط دوجانبه را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مرتضی سرمدی با اشاره به روابط بسیار خوب دو کشور و تبادل هیات در زمینه‌های مختلف بر توسعه بیش‌تر مناسبات تاکید کرد و گفت: ایران و گرجستان قادرند روابط معناداری را پایه‌ریزی کنند و با اجرای پروژه‌های عملی، اراده سیاسی خود را به معرض نمایش گذارند.

قائم مقام وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به کریدور جنوب - شمال آن را یک پروژه جدی نامید و گفت: این کریدور تنها یک همکاری حمل و نقلی نیست و همکاری بین کشورها در زمینه‌های مختلف به‌ویژه انرژی را نیز در بر می گیرد.

او با تاکید بر لزوم گسترش همکاری‌های فرهنگی بین دو کشور، به وجود زمینه‌های مشترک درباره ادبیات و هنر اشاره کرد.

وی هم‌چنین مبارزه با افراط گرایی و تروریسم را یک زمینه مشترک برای همکاری تمام کشورهای منطقه عنوان و به تشریح ریشه‌های شکل‌گیری تروریسم و افراط گرایی پرداخت و بر این نکته تاکید کرد که برخی کشورهای منطقه متاسفانه از پدیده شوم تروریسم و افراط گرایی به عنوان ابزار سیاست خارجی استفاده می‌کنند اما این پدیده شوم در نهایت علیه خود آن‌ها عمل خواهد کرد.

قائم مقام وزیر خارجه کشورمان ضمن تشریح سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران درباه موضوعات منطقه‌یی گفت: اصول سیاست خارجی ایران در کمک به بحران‌های منطقه‌یی بر سه اصل استوار است؛ 1. اراده جدی برای مبارزه با تروریسم 2. توقف دخالت قدرت‌های خارجی 3. حق تعیین سرنوشت توسط مردم کشورها.

داویت جالانمانیا، معاون وزیر خارجه گرجستان نیز با بیان آغاز فصل جدیدی از مناسبات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری گرجستان در دوران پسا تحریم، از مهمان‌نوازی جمهوری اسلامی ایران تشکر کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران برای گرجستان یک کشور دوست و تاثیرگذار محسوب می‌شود که تفلیس برای آن احترام فوق‌العاده‌ای قائل است.

معاون وزیر امور خارجه گرجستان ضمن ابراز خرسندی از اجرای برجام گفت: زمینه برای توسعه بیش از پیش مناسبات اقتصادی فراهم است و این کشور از سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی در زمینه‌های مختلف استقبال می‌کند، هم‌چنین آمادگی داریم با ایران در زمینه ترانزیت در چارچوب کریدور جنوب – شمال و یا شرق به غرب و تبادل برق و ترانزیت ایران به کشورهای دیگر همکاری کنیم.

او اظهار کرد که کلید حل بحران‌های منطقه‌یی را باید در احترام به قوانین بین‌المللی و اتخاذ تصمیم توسط مردم کشورهای گرفتار در بحران‌ها جست‌وجو کرد.
منبع: ایسنا
برچسب ها: وزیر امور خارجه
نظرات بینندگان