arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۸۵۶۵
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۷ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۴

نگرانی پاکستان از توجه عربستان به هند

سفر اخیر وزیر امور خارجه عربستان به هند که نشانه هایی از توجه و علاقه ریاض نسبت به دهلی نو در آن مشاهده می شود، موجب نگرانی هایی برای دولت پاکستان شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه انگلیسی زبان 'نیشن' Nation پاکستان در گزارش نوشت: دولت نواز شریف که عربستان را یکی از اصلی ترین متحدان منطقه ای خود می داند، نگران آن است که مبادا دهلی نو به عنوان رقیب جدی اسلام آباد در منطقه، بخواهد میان عربستان و پاکستان فاصله ایجاد کند و باعث سردی دلبستگی های ریاض نسبت به اسلام آباد شود.
این نگرانی پاکستان زمانی جدی تر شد که 'عادل الجبیر' وزیر امور خارجه عربستان در سفر هفته گذشته خود به دهلی نو اعلام کرد که روابط کشورش با پاکستان، باعث نمی شود که عربستان روابط خوبی با هند نداشته باشد.
عادل الجبیر اظهار امیدواری کرد که سفر ماه آینده 'نارندرا مودی' نخست وزیر هند به ریاض، موجب جهش بزرگ در روابط دوجانبه ریاض-دهلی نو شود.
همه این تحولات، بر نگرانی های دولت اسلام آباد افزوده است.
روزنامه نیشن در ادامه گزارش خود آورده است: برخی منابع دیپلماتیک پاکستان، اظهارات اخیر عادل الجبیر درخصوص روابط با پاکستان و هند را در واقع واکنش او به رویکرد و سیاست های پاکستان در قبال ایران، سوریه و یمن تفسیر کرده اند.
این روزنامه پاکستانی به نقل از برخی مقامات رسمی پاکستان بدون اشاره به نام آنها نوشت: اظهارات اخیر وزیر خارجه عربستان برای ما تعجب آور بود و نواز شریف نخست وزیر پاکستان از کانال های دیپلماتیک این کشور خواسته است تا مانع از قرار گرفتن عربستان در آغوش هندی ها شوند.
عادل الجبیر در سفر اخیر خود به هند، در تعریف و تمجید از این کشور گفته بود: حدود سه میلیون تبعه هندی در عربستان اقامت دارند و بخش عمده این افراد، تشکیل دهنده جامعه پزشکان، بانکداران، مهندسان و معلمان عربستان هستند و ما از آنان قدردانی می کنیم.
روزنامه نیشن به نقل از یکی دیگر از مقامات رسمی پاکستان نوشته است: آمریکا هم اخیرا هند را به پاکستان ترجیح داده و خود را به هندی ها نزدیک تر کرده است. از آنجا که عربستان هم از آمریکا دنبال روی می کند، به نظر می رسد پاکستان درحال خارج شدن از حیطه علائق دیپلماتیک آمریکا و عربستان است.
براساس گزارش این رسانه پاکستانی، از زمانی که پارلمان پاکستان تصمیم گرفت مانع از مشارکت این کشور در جنگ عربستان علیه یمن شود و دولت اسلام آباد را ملزم به اتخاذ موضع بیطرفانه در ماجرای جنگ یمن کرد، عربستان هرچند هنوز روابط نزدیکی با پاکستان دارد، اما دیگر مثل گذشته به چشم یک متحد نزدیک به پاکستان نگاه نمی کند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان