arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۸۵۷
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۲۰ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۰

پیروزی پلیس ایرانی در دادگان لندن

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
علی دیزایی از فرماندهان ایرانی الاصل پلیس متروپلیتن لندن که حدود یک سال و نیم پیش به چهار سال زندان محکوم شده بود، امروز در دادگاه تجدیدنظر لندن برنده شد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایرنا، قاضی دادگاه تجدیدنظر لندن پس از شنیدن تقاضای تجدیدنظر علی دیزایی در مورد محکومیت ناعادلانه وی، رای به توقف محکومیت آقای دیزایی داد.

به گفته وکیل آقای دیزایی، وی امروز رسما از زندان آزاد می شود تا به دستور قاضی دادگاه تجدیدنظر، دادگاه دیگری در آینده درباره این پرونده تشکیل شود.

این افسر ایرانی الاصل پلیس لندن که تا سال 2009 فرمانده کل پلیس غرب لندن بود با شکایت فردی به نام 'وائد البغدادی' به بدرفتاری و سوء استفاده از قدرت و نیز جلوگیری از اجرای عدالت متهم شد و در اوایل سال گذشته میلادی به چهار سال زندان محکوم گردید.

علی دیزایی همواره اتهامات مطرح شده علیه خود را رد کرده و تاکید نموده بود که این اتهامات به دلیل مبارزات مستمر وی علیه نژاد پرستی در پلیس انگلیس، ساخته و پرداخته شده است.

وکلای آقای دیزایی در شکایت خود به دادگاه تجدیدنظر لندن، با مدارک مستند نشان دادند که 'وائد البغدادی' فردی کلاهبردار و دروغگو است که دهها هزار پوند نیز از سازمان های دولتی انگلیس تحت عنوان مستمری و کمک هزینه نگهداری از پدر پیرش کلاهبرداری کرده است.

در جلسه امروز دادگاه تجدیدنظر مدارکی ارائه شد که نشان می داد آقای البغدادی در واقع فردی متولد ایران است که در جلسه دادگاه نیز شهادت دروغ علیه آقای دیزایی داده است.

همچنین پدر وی سال ها قبل مرده بود ولی وی باز هم مستمری و کمک هزینه دولتی به نام او دریافت می کرد.
البغدادی پس از پیگیری های وکلای آقای دیزایی حدود دو ماه پیش نیز توسط پلیس بازداشت شد که بعدا به قید وثیقه آزاد گردید تا در آینده محاکمه شود.
برخی رسانه های انگلیس سال گذشته و پس از محکومیت آقای دیزایی، نوشته بودند: علی دیزایی با 25 سال سابقه خدمت در پلیس انگلیس یکی از منتقدان سرسخت پلیس به دلیل مسایل نژادپرستانه بود و برای از بین بردن تبعیضات نژادی در پلیس اقدامات فراوانی انجام داد.
وی مدتها رییس اتحادیه پلیس های رنگین پوست انگلیس بود و برای احقاق حقوق برابر برای آنها تلاش می کرد.
علی دیزایی در اوایل دهه 2000 نیز با یک پرونده قضایی که در واقع شاکی آن مقامات پلیس متروپلیتن لندن بودند مواجه شد ولی پس از یک روند طولانی و به رغم صرف هزینه های فراوان برای محکومیت آقای دیزایی، در نهایت وی تبرئه شد و مقامات پلیس مجبور شدند رسما عذرخواهی کنند و حتی به وی غرامت بپردازند.
به گفته منابع آگاه، از همان زمان برخی مقامات پلیس به دنبال بهانه ای برای انتقام گرفتن از علی دیزایی بودند تا در نهایت به دلیل درگیری وی با 'وائد البغدادی' در یکی از رستوران های لندن، پرونده ای علیه وی تشکیل شد که سرانجام این پرونده در اوایل سال 2010 به محکومیت چهار ساله آقای دیزایی منجر گردید.
نظرات بینندگان