arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۸۷۷۱
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۰ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۴

اوباما از پوتین آزادی خلبان اوکراینی را خواستار شد

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در گفت وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین همتای روس خود خواستار آزادی نادیا ساوچنکو خلبان زندانی اوکراینی در روسیه شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گزارش ایرنا، سخنگوی سفارت آمریکا در مسکو روز چهارشنبه با اشاره به گفت وگوی تلفنی پوتین و اوباما اظهار کرد: رئیس جمهوری آمریکا بر ضرورت آزادی ساوچنکو در چارچوب توافقنامه مینسک (برای حل و فصل بحران اوکراین) تأکید کرد.
بر اساس گزارش خبرگزاری روسی اینترفاکس، «ویل استیونز» سخنگوی سفارت آمریکا در مسکو جزییات بیشتری از گفت وگوی تلفنی سران روسیه و آمریکا را اعلام نکرد.
ساوچنکو خلبان اوکراینی که به عنوان هدایت کننده تیراندازی های خمپاره ای ارتش اوکراین در شرق این کشور خدمت می کرده، از سوی روسیه متهم به مشارکت در قتل دو خبرنگار روس در استان دونتسک اوکراین معرفی شده است. 
محاکمه ساوچنکو به مرحله پایانی رسیده و نماینده دادستانی روسیه درخواست 23 سال حبس برای وی کرده است و همزمان وی اعلام کرده در صورت خودداری مسکو از آزاد کردن وی، هفته آینده شروع به اعتصاب غذای نامحدود خواهد کرد. 
مقامهای غربی به ویژه آمریکایی در هفته های اخیر که مراحل محاکمه ساوچنکو به پایان خود نزدیک شده است بارها در اظهارات مداخله جویانه خواستار آزادی وی شده اند.
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در این راستا هفته گذشته با انتشار بیانیه ای خواستار آزادی این نظامی محبوس اوکراینی در روسیه شده است.
کری در بیانیه خود از سرنوشت ساوچنکو در ارتباط با وضع و حال وی از جمله اعتصاب غذا و آزمایش های اجباری روانپزشکی و حبس انفرادی وی، ابراز نگرانی کرده و ادامه زندانی شدن این خلبان اوکراینی را نشانه عدم احترام روسیه به معیارهای بین المللی و نقض توافقنامه مینسک برای حل و فصل بحران اوکراین از سوی این کشور خواند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان