arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۸۷۷۶
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۲۱ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۴

آژانس بین المللی انرژی: بازار متلاطم نفت بزودی به ساحل آرامش می رسد

پایگاه خبری اویل پرایس آمریکا در گزارشی به نقل از آژانس بین المللی انرژی (IEA) نوشت: علایمی مشاهده می شوند که نشان می دهند قیمت های نفت کمترین سطح خود را تجربه کرده اند و دیگر به سطوح پایین تر تنزل پیدا نخواهند کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گزارش گروه اقتصادی ایرنا به نقل از پایگاه خبری یاد شده، آژانس بین المللی انرژی واقع در پاریس در تازه ترین گزارش خود، دلایل متعددی ذکر کرده است که نشان می دهند بزودی ساحل آرامش در افق امواج متلاطم بازار جهانی نفت پدیدار خواهد شد.
کاهش تولید نفت در عراق، نیجریه و امارات متحده عربی، کاهش تولید کشورهای غیراوپک، ثبات نسبی تقاضای نفت، کاهش اخیر نرخ برابری دلار آمریکا و امکان اتخاذ سیاست های قاطعانه تر از سوی اوپک برای افزایش قیمت ها از جمله این دلایل است. 
گزارش ماه مارس آژانس بین المللی انرژی از گزارش ماه فوریه آن بسیار خوشبینانه تر است. نتیجه گیری گزارش ماه پیش آژانس بین المللی انرژی این بود که «پیش بینی اینکه چگونه قیمت های نفت می توانند در کوتاه مدت به طور چشمگیری بالا بروند سخت است». اما پس از انتشار گزارش ماه فوریه آژانس بین المللی انرژی در اوایل ماه یاد شده، قیمت های نفت تقریبا 40 درصد افزایش پیدا کرده اند. 
از نظر اژانس بین المللی انرژی، بخش عمده این افزایش قیمت به دیدگاه سرمایه گذاران در مورد آینده بازار نفت برمی گردد نه به عوامل اصلی تاثیرگذار بر بازار نفت. 
در واقع سرمایه گذاران با این پیش بینی که قیمت های نفت، کمترین سطح خود را پیش بینی کرده اند و دیگر به کمتر از این سطح کاهش نخواهد یافت، بخش زیادی از سهام نفتی که فروخته بودند را دوباره خریدند. این امر سبب افزایش قابل توجه قیمت های نفت شد.
هنوز هم عوامل تاثیرگذار بر بازار نفت در مقایسه با ماه فوریه تغییر چندانی نکرده اند. بسته شدن خط لوله نفت در نیجریه منجر به اختلال در عرضه 300 هزار بشکه در روز نفت این کشور شد. 
صادرات نفت عراق نیز در ماه فوریه 220 هزار بشکه در روز کاهش یافت و امارات متحده عربی نیز پیش بینی کرده است که سطح تولید نفت این کشور کاهش می یابد.
علاوه بر این، آژانس بین المللی انرژی معتقد است که حضور ایران در بازارها پس از لغو تحریم ها، به تدریج خواهد بود. 
کاهش تولید نفت شیل در آمریکا نیز با نزدیک شدن سطح تولید این کشور به 9 میلیون بشکه در روز، در مسیر کاهش قرار گرفته است و در نتیجه خالی شدن انبارها، هرگونه عرضه جدید به سرعت از سوی بازار نفت بلعیده خواهد شد. 
آژانس بین المللی انرژی پیش بینی می کند، تولید نفت شیل آمریکا در سال 2016 به میزان 530 هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت. همچنین تولید کشورهای دیگرغیراوپک از برزیل و کلمبیا تا دیگر کشورها نیز کاهش پیدا خواهد کرد.
بنا به پیش بینی آژانس بین المللی انرژی، تولید غیراوپک در سال 2016 به میزان 750 هزار بشکه در روز کاهش پیدا خواهد کرد. آژانس یاد شده در ماه فوریه این کاهش را فقط 600 هزار بشکه در روز برآورد کرده بود. باوجود غیرممکن بودن برآورد رقم دقیق این کاهش، اما جهت آن مهم است. 
آژانس بین المللی انرژی پیش بینی می کند، روند متعادل شدن بازار جهانی نفت، در حال شتاب گرفتن است. 
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان