پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
چهارشنبه سوری یکی از سنت های استقبال از عید نوروز است که در اقوام مختلف ایرانی آداب خاصی دارد . امسال هم با هزینه زیادی برگزار شد . امروز 26 اسفند چند عکس از اتفاق های ناخوشایند از آن در خبرگزاری ها منتشر شد و تا سال دیگر کسی از این فاجعه یاد نخواهد کرد ولی کسانی که دچارحادثه شده اند این درد را تا اخرعمر با خود خواهند داشت .
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از وقوع 240 مورد حریق در چهارشنبه سوری خبر داداست .
سخنگوی اورژانس کشور تعداد مصدومان حوادث چهارشنبهسوری تا ساعت 23 امشب را211 نفر اعلام کرد .
مجتبی خالدی در گفتوگو با ایسنا،(26اسفند 1394) درباره آخرین مصدومشدگان حوادث چهارشنبه سوری در سراسر کشور گفت: در حوادث امشب 211 نفر شامل 198 مرد و 13 زن مصدوم و به ارژانس مراجعه کرده اند .
وی با بیان این که عمده مصدوم شدگان سنی کمتر از 20 سال داشتهاند، گفت: یکی ازمصدومان که 14 سال سن دارد ،وضعیت وخیمی دارد .
خالدی با بیان این که 15 مورد قطع عضو در حوادث امسال داشتیم ، گفت : کم سنترین مصدوم نیز تا به این لحظه دختر بچهای سه ساله است که انگشت دستش را از دست داد.
وی شمار جان باختگان چهارشنبه سوری تا این لحظه را نیز دو تن اعلام کرد و گفت: یکی آقایی 45 ساله که به علت استرس ناشی از صدای انفجار ایست قلبی کرده و دیگری پسری جوان است که در رشت جان خود را از دست داده است. این فقط امار سال 1394 است اگر امار سالهای دیگر را به این امار اضافه کنیم فاجعه بیش ار این است .
متاسفانه در دو دهه گذشته چهارشنبه سوری به صحنه جدال مخالفان و موافقان تبدیل شده است .
این صحنه برای جامعه ایران هزینه بسیار زیادی چه جانی ومالی را به بار آورده است .
مخالفان به علت عدم آگاهی از کارکرد سنت به شیوه غیر اصولی با وارد کردن اتهام های بی اساس تلاش دارند چهارشنبه سوری را از صحنه روزگار حذف کنند .
در صورتی که باید بدانند یک سنت که سابقه چند صد ساله دارد و باهیچ یک از ارزشهای بنیادی مردم در تضاد نیست، به راحتی از جامعه رخت برنخواهد بست .
چون چهار شنبه سوری مانند اعیاد مختلف مثل عید قربان با دیگر اداب ومراسمهای سنتی مردم پیوند دارد ،مثل هدیه بردن برای تازه عروسان که در اقوام مختلف ایرانی اجرا می شود . و حتی در بعضی مناطق ایران هدیه و یا عیدی نوروزی را در عصر سه شنبه یا همان چهارشنبه سوری ارسال می کنند .
باوردیگری که این روز را خوش یومن می دانند و هزاران باور دیگر که امروز به علت های مختلف کم رنگ شده است و ممکن است در آینده ،به علتی احیا و یا بطور مطلق فراموش شوند.
اگر ما بعضی از تبعات، آثار مراسم چهارشنیه سوری را نمی پسندیم باید درجهت اصلاح آن به صورت ایجابی تلاش کنیم ؛ با اتهام زدن به آتش بازی در چهارشنبه سوری که امری ناپسند است موافقان این سنت را برافروخته می کنیم و حتی باعث می شویم آن جنبه منفی چهارسوری که ما با آن مخالف هستیم پر رنگ بشود .
هزینه اجتماعی زیادی را برای جامعه تحمیل کند .
این اتهام زنی در حالی اوج می گیرد ،که دربعضی مواقع از مرز تعصب هم می گذرد . درحالی که همین الان هم در حوزه های علمیه روز چهارشنبه محترم است و بسیاری از اساتید درس خود را در این روز آغاز می کنند و معتقد هستند که چهارشنبه روز خلقت نور است وتاکنون هیچ یک از بزرگان حوزه هم نسبت به آن اعتراضی نکرده اند .
برهمین اساس در شب سه شنبه برای گرامی داشت خلقت نور که اسلام هم آن را تایید کرده است،جشنی گرفته می شود. با برخورد غیر اصولی با این جشن الان تبدیل به یک مشکل اجتماعی و حتی امنیتی شده است . در صورتی که با نگاه به رفتار اسلام در برخورد با سنت های اجتماعی مشکل قابل حل است .
اسلام سه روش در برخورد با سنتها داشته است که مسلمانان نیز باید همچنان داشته باشند .
1- قبول آن سنت بدون هیچ تغییری مثل ما ههای حرام
2- قبول با اصلاح ، بعضی از جنبه های منفی سنت را اصلاح و می پذیرد مثل اصلاح سنت قصاص وقبول آن. درقبایل عرب قصاص از قاتل حد و مرز نداشت بر اساس منزلت قبیله ممکن بود تمام افراد قبیله که قاتل از آنان بود را شامل شود ولی اسلام قصاص را محدود به شخص کرد و ملاکش عدالت بود .
3- رد و طرد مطلق آن سنت مثل زنده به گور کردن دختران معصوم در قبل از اسلام ،اسلام فقط و فقط سنت های را طرد کرده است که مخالف انسانیت بوده و یا مخالف اصل توحید باشد درغیر این صورت آن رامی پذیرد .
مراسم چهارشنبه سوری یک سنت است که از یک دینی توحیدی در جامعه ایران به جا مانده است . که نه با شان انسانیت انسان در تضاد است و نه با اصل توحید اصطکاک دارد .
پس نمی توان ادعای مدعیان بی دانش، نسبت به گذشته ایرانیان را در باره آتش پرستی را پذیرفت.
سوال اساسی از مخالفان این است ؟ شما چطور به عده ای اهل توحید چنین اتهامی می زنید در حالی که دین شما بر توحیدی بودن آن دین شهادت داده است .
چه در کتاب ،چه در حدیث که برآن شواهد بسیاری است .
از این گذشته در حال حاضر عده ای از اهل دین مبین اسلام این سنت را بجا می آورند که شما به مسلمان بودن آنها یقین دارید .حال مطرح کردن آن اتهام که اجرای این مراسم نشانه آتش پرستی است .چگونه قابل توجیه است؟ و در پیشگاه الهی چه پاسخی خواهد داشت؟
در ایران اسلامی از طرف حکومت اسلامی در ایام خاصی مثل 22 بهمن و یا روزهای دیگر با آتش بازی در فضای شهرهای بزرگ جشن گرفته می شود . آیا این نشان آتش پرستی است ؟
خیر چنین اتهامی نه شایسته است نباید اصلا مطرح شود .
امروزه ملت ها مختلف با ادیان توحیدی در روزهای خاص با روش کردن آتش در اشکال مختلف جشن می گیرند و شادی خود را از بودن در آن روز نشان می دهند . وهیچ کس هم در بین آنها به اله بودن آتش نه فکر می کند نه مطرح می شود.
برما چه شده است که از هیچ ، معضل می سازیم و جامعه خود را دچار هزینه گزاف می کنیم !!
آیا بهتر نیست حاکمیت درایت به خرج دهد، این مراسم سنتی را بپذیرد و آن را به صحنه نشان دادن شجاعت عده ای از جوانان این مرز وبوم تبدیل نکند و از قبل این مبارزه طلبی هزینه به جامعه تحمیل نکند .
در دو ده گذشته هزاران جوان برای اینکه به تهدید کنندگان این مراسم نشان دهند آدمهای ترسو نیستند چه کارهای خطرناکی انجام نداده اند و چه هزینه های را به خود و جامعه تحمیل نکرده اند .
اگر این جدال ادامه داشته باشد همچنان این قصه پر غصه ادامه خواهد داشت اما مسئولیت حاکمیت که حافظ جان ومال مردم است بیشتر است .
تا زمانی که حاکمان که بر آمده از جامعه ایران هستند به سنت های خود احترام نگذارند و همراه مردم مسلمان و مومن مراسم های مورد قبول جامعه را بصورتی که در آن شرع و قانون رعایت شود اجرا نکنند باید منتظر فاجعه در آن جامعه بود .
هرچند امسال بارقه امیدی هم در نوع رفتار مردم دیده شد اولا مصدومان آن نسبت به سال گذشته تقریبا 50 درصد کمتر بود پارسال 24 قطع عضو داشته امسال 15 قطع عضو شده اند که نشان از کاهش مصدومان مراسم چهارشنبه سوردی دارد در ثانی رفتارهای جدیدی هم مثل بالون هوا کردن که بی خطر است مشاهد می شود که شاید سال آینده از این نوع رفتارها در صورت حمایت بیشتر بشود .