arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۹۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۶ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۰

گزارشی از اجرای شجریان در بندرعباس: اجراي «مرغ سحر» در كنار آب هاي نيلگون خليج فارس

«همايون شجريان و همنوازان حصار» نخستين كنسرت خود در سال 90 را توسط شركت فرهنگي - هنري دل آواز در تالار شهيد آويني بندرعباس به اجرا درآوردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«همايون شجريان و همنوازان حصار» نخستين كنسرت خود در سال 90 را توسط شركت فرهنگي - هنري دل آواز در تالار شهيد آويني بندرعباس به اجرا درآوردند.

به گزارش انتخاب به نقل از شرق، همايون شجريان به مدت سه روز و در شش سانس در بندرعباس به روي صحنه مي رود كه در نخستين اجراي خود روز جمعه 23 ارديبهشت ماه در حالي كه تمامي صندلي هاي سالن پر شده بود و تعدادي از مشتاقان سرپا شاهد هنرنمايي اين هنرمندان بودند، به همراه علي قمصري سرپرست گروه و نوازنده تار، نگار خاركن، نوازنده كمانچه، مصباح قمصري، نوازنده بم كمان، پدرام فريوسفي، نوازنده ويولن، سامان صميمي، نوازنده ويولن، لعيا اعتمادي، نوازنده ويولن آلتو، حسن رضايي نيا، نوازنده دف و دايره، همايون نصيري، دمام و سازهاي كوبه اي و آيين مشكاتيان، تمبك به اجراي برنامه پرداخت كه از نكات جالب آن مي توان به اجراي قطعه «مرغ سحر» اشاره كرد كه تمامي سالن را به هيجان درآورد.

در اين اجرا همايون شجريان قطعه هاي مقدمه دشتي به همراه آوازهاي «بي دل و بي زبان» و «صنما» كلام مولانا، چهار مضراب، تصنيف «خاكدان عشق» كلام مولانا، مقدمه چهارگاه به همراه آواز «برون از ديده ها» كلام مولانا، تصنيف «در عاشقي» كلام مولانا، تكنوازي تار توسط علي قمصري، تصنيف «آب، نان و آواز» كلام شفيعي كدكني، تصنيف «به جان تو» كلام مولانا، «گناه عشق» كلام سعدي و تصنيف «هواي گريه» ساخته محدجواد ضرابيان و كلام سيمين بهبهاني را براي حاضران در سالن به اجرا در آورد كه در اين ميان سه قطعه نخست توسط علي قمصري، مصباح قمصري، نگار خاركن و آيين مشكاتيان نواخته شد و پس از آن ساير اعضاي گروه به روي صحنه آمدند تا بر زيبايي اين كنسرت بيفزايند.

در قطعه تكنوازي اجرا شده توسط علي قمصري در نيمه هاي اجرا، همايون نصيري با نواختن وصف برانگيز دمام به اجراي قطعه اي هماهنگ با قمصري بر پايه موسيقي محلي جنوبي پرداخت كه تشويق حضار را به همراه داشت.

 اما مهم ترين حادثه پيش آمده در اين كنسرت را مي توان به اجراي قطعه به يادگار مانده در ذهن تمام ايرانيان به نام «مرغ سحر» دانست كه پس از اتمام 11 اثر از پيش اعلام شده و خداحافظي شجريان و اعضاي گروهش از صحنه به دنبال درخواست حضار در سالن، به پاس تشكر از استقبال باشكوه از اين كنسرت با صداي همايون شجريان و همراهي تمامي علاقه مندان حاضر در سالن خوانده شد تا ياد استاد محمدرضاشجريان در تالار آويني گرامي داشته شود.

در اين اجرا تمامي تماشاگران ايستاده به زمزمه اين قطعه مي پرداختند. از نكات قابل تحسين در اين كنسرت صدابرداري بدون نقص حميدرضا ملكي بود تا پس از مدت ها شاهد يك اجراي بدون اشكال در صدا و نورپردازي در تالار شهيد آويني بندرعباس باشيم.

طبق اخبار شنيده شده تمامي بليت هاي كنسرت همايون شجريان فروخته شده و ديگر هيچ بليتي براي علاقه مندان به موسيقي باقي نمانده است.

گفتني است، مدت ها بود كه در استان هرمزگان تنها به موسيقي پاپ توجه مي شد و شاهد حضور هنرمندان موسيقي اصيل ايراني با توجه به درخواست هاي مردم، در اين استان نبوديم كه خوشبختانه با تغيير و تحولات صورت گرفته در انجمن موسيقي هرمزگان ظرف يكسال گذشته، شاهد حضور بزرگاني همچون حسين عليزاده و كيهان كلهر، گروه رستاك، فرج عليپور و حضور اركستر ارمنستان به مناسبت گرامي داشت شب شومان در بندرعباس بوديم.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
AUSTRIA
|
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۷
0
0
ایولا به استاد
نظرات بینندگان