arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۹۰۳۰
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۸ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۴

گشایش بزرگترین مرکز امنیت هسته ای چین و آمریکا در پکن

بزرگترین مرکز امنیت هسته ای منطقه آسیا و اقیانوس آرام روز جمعه در شهر پکن پایتخت چین طی مراسمی گشایش یافت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گزارش ایرنا، گشایش این مرکز با حمایت دولت های واشنگتن و پکن صورت گرفته و از آن به عنوان مرکز امنیت هسته ای چین ـ آمریکا نیز یاد می شود.
این مرکز را سازمان انرژی اتمی چین و وزارت انرژی آمریکا مشترکا ایجاد کرده اند و قرار است آموزش کارشناسان ذی ربط را بر عهده داشته باشند.
بنا بر گزارش سازمان انرژی اتمی چین این مرکز هر سال می تواند نزدیک به 2 هزار نفر را در زمینه امنیت هسته ای برای کشورهای منطقه آسیا و اقیانوس آرام آموزش دهد.
ساخت مرکز امنیت هسته ای چین و آمریکا که بزرگترین برنامه هسته ای دو کشور محسوب می شود با تامین مالی دو کشور از سال 2013 میلادی آغاز شد.
سازمان انرژی اتمی چین در تارنمای خود آورده است که این مرکز مخصوص تبادلات بلندپایه هسته ای، همکاری های بین المللی اتمی، آموزش متخصصان، ارائه فن آوری های پیشرفته هسته ای، برنامه های آزمایشگاهی و علمی در این عرصه است.
«وانگ یی رن» معاون این سازمان در گفت و گویی که روزنامه چاینا دیلی منتشر کرده است، گفت: این مرکز برای توسعه همکاری های هسته ای میان چین و آمریکا و کشورهای منطقه و کل جهان اهمیت زیادی دارد.
ساخت این مرکز برنامه ای بود که دو کشور در جریان اجلاس سران هسته ای در واشنگتن در سال 2010 میلادی در باره اش بحث و تبادل نظر کردند.
این مرکز در ناحیه «فانگشان» در شهر پکن واقع شده است و بر اساس توافق طرفین تجهیزات هسته ای آن را آمریکا تامین خواهد کرد.
«وانگ» گفت که چین با آمریکا در عرصه های مختلف از امنیت هسته ای همچون ساخت راکتورهای کوچک، امنیت منابع رادیو اکتیو و ردیابی رادیواکتیو در گمرکات با یکدیگر همکاری دارند.
در چین 30 نیروگاه هسته ای فعال است و نزدیک به 24 نیروگاه دیگر هسته ای در حال ساخت است و قرار است از امسال تا سال 2020 میلادی هر سال شش تا هشت ژنراتور جدید هسته ای برای این کشور ساخته شود.
با ساخت ژنراتورهای هسته ای یاد شده، میزان تولید برق هسته ای چین از میزان 28 گیگاوات فعلی به 58 گیگاوات تا پنج سال دیگر خواهد رسید.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان