arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۹۰۵۵
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۲۱ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۴

رومانی خواهان توسعه همکاری با ایران در زمینه های نفت گاز است

استاندار «پراهوا» رومانی در نشستی با سفیر جمهوری اسلامی ایران در بخارست با اشاره به روابط خوب دو کشور بر توسعه همکاری های دو جانبه در زمینه های مختلف از جمله صنعت نفت و گاز و کشاورزی تاکید کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گزارش ایرنا، «رودیکا پاراسگیو» روز جمعه در دیدار با «حمید معیر» با اشاره به روابط تاریخی و امکانات فراوان دو کشور جهت برقراری ارتباط و بسط همکاری ها گفت: استان پراهوا بزرگترین استان نفت خیر رومانی بوده و قدیمی ترین دانشگاه نفت در این استان قراردارد. 

پاراسگیو افزود: ما از کارشناسان خبره ای در صنعت نفت و گاز برخورداریم و در گذشته هم همکاری های خوبی با طرفهای ایرانی داشته اند و مایلیم که این همکاری ها را توسعه بدهیم.

وی در ادامه گفت: استان پراهوا همچنین زمینه ای مستعد فراوانی برای کشاورزی دارد که می توانیم در اختیار علاقه مندان ایرانی قراردهیم تا بطور مشترک از محصولات آنها بهره برداری کنیم. 

وی افزود: استان ما با داشتن کارخانه های نساجی ظرفیت بسیار خوبی هم در این زمینه جهت همکاری با طرف های ایرانی دارد. 

«گو گولسکو» رئیس اتاق بازرگانی و صنایع استان پراهوا رومانی نیز که در این نشست حضور داشت با اشاره به سفر 2 هفته پیش وزیر امور خارجه رومانی به تهران که در صدر یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی و جمعی از تجار و صاحبان صنایع این کشور انجام گرفت آن را حامل پیام های بسیار مثبتی برای روابط دو کشور دانست.

وی ابراز امیداوری کرد که در نزدیکترین تاریخ ممکن در صدر هیاتی اقتصادی بازرگانی از استان پراهوا به جمهوری اسلامی ایران سفر کند. 

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بخارست نیز در این نشست با تشکر از دعوت بعمل آمده و تشریح فضای پسا برجام و فرصت های فراوان اقتصادی و تجاری برای تجار و صاحبان صنایع خارجی در همکاری با طرف های ایرانی گفت: سفر وزیر امور خارجه رومانی به جمهوری اسلامی ایران فرصت مناسبی برای دو طرف بود تا به بررسی روابط و همکاری های دوجانبه پرداخته و نسبت به احیای روابط عالی سنتی دو کشور اقدام کنند. 

«حمید معیر» در ادامه با اشاره به اینکه تجار و صاحبان صنایع رومانی در این سفر با فرصت های عالی سرمایه گذاری در ایران آشنا شدند، افزود: ما از سفر هیات عالی اقتصادی بازرگانی استان پراهوا به جمهوری اسلامی ایران نیز استقبال می کنیم و در کوتاهترین زمان ممکن پس از تعطیلات سال نو شمسی هماهنگی های لازم را با طرف های ذیربط ایرانی برای عملی شدن این سفر بعمل خواهیم آورد. 

وی گفت: خوشبختانه همکاری های نفتی پیشاپیش با استان پراهوا انجام شده و علاوه بر حضور کارشناسان فنی رومانیایی در صنعت نفت و گاز کشورمان، شرکت نفتی لوک اویل به خرید یک میلیون بشکه نفت از جمهوری اسلامی ایران جهت پالایشگاه خود در رومانی اقدام کرده است. 

بازرگانان حاضر در این نشست همچنین با تشریح زمینه های فعالیت خود آمادگی کامل خود را جهت دیدار از جمهوری اسلامی ایران و آغاز همکاری های گسترده با طرف های ایرانی ابراز کردند و برخی از تجار حاضر در این جلسه همچنین علاقمندی خود را جهت سرمایه گذاری در ساخت هتل در جمهوری اسلامی ایران ابراز کردند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان