arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۹۱۳
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۶ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۰

لاريجاني: به نظام قضايي‌مان اطمينان کامل داريم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دبير ستاد حقوق بشر ايران در ديدار آكيو مي‌جيما سفير ژاپن در امور سازمان ملل، همکاري‌هاي دوجانبه حقوق بشري ميان کشورها را يکي از راه‌هاي مقابله با آفت‌هاي موجود در حوزه مسائل حقوق بشري دانست.

به گزارش ايسنا، دكتر محمدجواد لاريجاني در اين ديدار با بيان اينکه در حوزه مسائل حقوق بشر در مجامع بين‌المللي آفت‌هايي نمايان شده است، تصريح كرد: يکي از اين آفت‌ها که باعث بي‌اعتمادي جهاني نسبت به شعارهاي حقوق بشري مي‌شود، سوء استفاده سياسي از اين مقوله و برخورد گزينشي و تحت فشار قرار دادن کشورهاي مستقل است.

مشاور امور بين‌الملل رييس قوه قضاييه با اشاره به صدور قطعنامه‌هاي سالانه عليه ايران با فشار کشورهاي غربي و خصوصا آمريکا افزود: قطعنامه‌هاي آمريکا و اروپا که دائما عليه ايران صادر مي‌شود در حالي است که جهان امروز شاهد رسوايي غرب در روند فروپاشي متحدان اين کشورها در منطقه است.

وي با اشاره به بيداري ملت‌هاي منطقه و خيزش آنها عليه حکام مستبد، وابسته و ارتجاعي که از متحدان ديرباز آمريکا محسوب مي‌شوند، خاطرنشان كرد: ما مي‌بينيم متحدان درازمدت غرب در خاورميانه ديکتاتورهاي فاسدي بودند که در معرض سقوط و برخورد توده‌هاي مردم و بيداري آنها قرار گرفته‌اند. آيا کسي به ياد دارد آمريکا و اروپا در سي سال گذشته عليه حسني مبارک يا حاکمان يمن، تونس يا بحرين قطعنامه‌اي درباره حقوق بشر صادر کرده باشند؟ اين حکومت‌ها که حالا مردم عليه آنها به‌پاخاسته‌اند در تمام نيم‌قرن گذشته مورد حمايت غربي‌ها بوده‌اند.

نماينده سابق مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي همچنين در اين ديدار با اشاره به وضعيت بسيار خوب همکاري‌هاي فني و حرفه‌اي ايران با شوراي حقوق بشر و دفتر کميسارياي عالي اظهار کرد: موضع ايران در قبال مکانيزم گزارشگري شوراي حقوق بشر به‌ويژه در خصوص يوپي‌آر، حمايتي و مثبت است اما بايد با به‌کارگيري روش‌هاي شفاف و دقيق اجازه ندهيم مکانيزم گزارشگري به يک تريبون تبليغاتي براي وارد کردن فشار به کشورها تبديل شود.

لاريجاني در ادامه با ذکر اين نکته که ايران تا کنون بيش از 7 گزارشگر موضوعي را پذيرفته و اين رقم بالايي است، گفت: ايران همچنان بر موضع سابق خود يعني دعوت عام از همه گزارشگران باقي است و مشکلي با آمدن آنها به ايران ندارد. با اين همه، ما اشکالاتي به مکانيزم گزارشگري داريم که مثلا يکي از آنها نبود استحکام حرفه‌اي و غيرفني بودن آن است.

دبير ستاد حقوق بشر ايران در تشريح اين اشکال گفت: مثلا اگر گزارشگري به ايران سفر کند و بگويد من 200 اتهام را مي‌خواهم بررسي کنم ولي سه روز بيشتر در ايران اقامت نمي‌کنم و در هر روز نيز چند ساعت را به اين کار اختصاص مي‌دهم، مشخص است که اين مکانيزم از استحکام لازم برخوردار نبوده و بسيار غيرحرفه‌اي است و طبيعي است که اين راه و رسم بررسي مشکلات نمي‌تواند چيزي به دقت مکانيزم‌هاي بين‌المللي اضافه کند.

وي در ادامه به سفير ژاپن در سازمان ملل گفت: ما توصيه مي‌کنيم گزارشگري در نهايت دقت صورت پذيرد تا هرگونه شائبه از مکانيزم‌هاي حقوق بشر در مجامع بين‌المللي دور شود.

مشاور رييس قوه قضاييه در امور بين‌الملل افزود: ما در هر زمان و بدون هيچ دغدغه‌اي حاضر به همکاري‌هاي بين‌المللي هستيم چرا که اولا به نظام قضايي خودمان اطمينان کامل داريم و ثانيا اگر متوجه ضعف يا نقصي در آن شويم، پيش از هرکسي خودمان اقدام به اصلاح آن مي‌کنيم. به همين دليل تفاوت بين گزارشگري حرفه‌اي و تبليغات سازمان‌يافته و جوسازي را به‌خوبي مي‌دانيم.

لاريجاني در پايان ابراز اميدواري کرد که همکاري‌هاي دوجانبه حقوق بشري تاثير و نتيجه مطلوب خود را در صحنه‌هاي بين‌المللي نيز نشان دهد.

در اين ديدار، اکيو مي‌جيما نيز با بيان اينکه همکاري‌هاي دوجانبه ايران و ژاپن به دور هشتم خود رسيده است، گفت: ژاپن اين موضوع را نمونه خوبي از تلاش دو کشور در زمينه پيشرفت‌هاي حقوق بشري و تبادل اطلاعات مي‌داند.

سفير ژاپن در امور سازمان ملل با اشاره به تجربيات انبوه ايران در مبارزه با جرايم سازمان‌يافته و همچنين برخورد با جرايم مربوط به نوجوانان و مسائل تاديبي آنها ابراز اميدواري کرد که کشورش بتواند در اين همکاري‌ها و از طريق برگزاري کارگاه‌هاي تخصصي از آنها به نحو شايسته بهره‌برداري و استفاده کند.

بر اساس گزارش ستاد حقوق بشر قوه قضاييه، مي‌جيما در پايان، تشکر عميق و صميمانه مردم و مسئولان کشورش را در رابطه با ابراز همدردي ملت و دولت ايران با ملت ژاپن در خلال وقوع زلزله و سونامي اخير ابلاغ کرد و گفت: دولت و ملت ژاپن هيچ‌گاه اين نوع‌دوستي و کمک‌هاي انسان‌دوستانه ملت و دولت ايران در واقعه سونامي را از ياد نخواهد برد چرا که اين محبت ايران باعث دلگرمي ما بود.

نظرات بینندگان