arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۰۱۳
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۴ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۰

خلیلیان: به باشگاه صادرکنندگان گندم پیوسته ایم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر جهاد کشاورزی گفت: به قطع یقین می توانیم بگوییم که به باشگاه جهانی صادرکنندگان گندم پیوسته ایم و این پایدار خواهد بود. 
  
به گزارش انتخاب؛ صادق خلیلیان در حاشیه دومین اجلاس وزرای کشاورزی کشورهای عضو گروه دی 8 در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر ، صادرات را ناشی از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها بیان کرد و افزود: با اجرای این قانون حدود 30 درصد مصرف نان کاهش یافته است.

وی در پاسخ به این سئوال که با وضع کنونی بارندگی در کشور تولید گندم چگونه خواهد بود گفت: خوشبختانه توانایی جبران عقب ماندگی فصل پاییز را با انجام کارهای فنی داریم .

وزیر جهادکشاورزی پیش بینی کرد 13 تا 13و نیم میلیون تن تولید گندم داشته باشیم که حدود 9 تا 9 و نیم میلیون تن آن را کشاورزان به صورت خرید تضمینی در اختیار دولت قرار می دهند.

خلیلیان گفت: پارسال علاوه بر تامین نیاز گندم کشور بیش از 700 هزار تن نیز صادر شد.

وی درباره تمهیدات این وزارتخانه برای مقابله با خشکسالی در کشور افزود: برنامه ریزی ها به سمتی است تا تولید گندم را با شرایط اقلیمی متناسب کنیم و در این زمینه از همه ظرفیت ها و توانایی های طبیعی از جمله قنوات استفاده خواهیم کرد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: قنوات زیادی در کشور وجود دارد که در شرایط خشکسالی می شود از آنها استفاده کرد .

خلیلیان افزود: بسیاری از قنوات نیاز به بازسازی دارد که این در اولویت کاری وزارتخانه قرار گرفته است.

وی درخصوص توسعه آبیاری تحت فشار هم گفت: تاکنون یک میلیون هکتار از اراضی کشاورزی زیرپوشش آبیاری تحت فشار است که قصد داریم 2و نیم میلیون هکتار دیگر را در طول برنامه پنج ساله اجرایی کنیم.

خلیلیان تصریح کرد: این نوع آبیاری کمک فراوانی به تولیدات کشاورزی می کند.

وزیر جهادکشاورزی در توضیح بانک بذر کشورهای عضو گروه دی 8 هم گفت: بانک بذر به ما کمک می کند تا همه توانایی ها و ظرفیت های بذر میان کشورهای عضو را در یکجا قرار دهیم تا همگان به آن دسترسی داشته باشند .

خلیلیان افزود:خوشبختانه در بین کشورهای جهان سوم و اسلامی ، جمهوری اسلامی ایران کشوری پیشرو از نظر تحقیقات بذر و بکارگیری بذرهای پرمحصول و کیفی است .
 

نظرات بینندگان