arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۰۷۴۵
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۳ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۵

احمدی‎نژاد با یارانه 250 هزارتومانی چقدر شانس انتخاباتی دارد؟

بر اساس آنچه که «انتخاب» در هفته گذشته منتشر کرد، رییس دولت دهم در تکاپوی انتخابات ریاست جمهوری 96 بوده و در صدد آن است که این بار با شعار یارانه 250 هزار تومانی رقیب جدی حسن روحانی شود؛ شعاری که می توان آن را یک اقدام عوام فریبانه و در عین حال تاثیر گذار در روند انتخابات به ویژه در حوزه های انتخابیه کوچک برشمرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
همچنان صحبت از بازگشت محمود احمدی نژاد رییس دولت های نهم و دهم به عرصه سیاست است. خودش و نزدیکانش نیز هر از گاهی به این شایعات و احتمالات را دامن می زنند و با برگزاری جلسات متعدد و سخنرانی ها به نوعی در تلاش هستند تا زمینه را برای بازگشت احمدی نژاد فراهم کنند.

به گزارش انتخاب، بر اساس آنچه که «انتخاب» در هفته گذشته منتشر کرد، رییس دولت دهم در تکاپوی انتخابات ریاست جمهوری 96 بوده و در صدد آن است که این بار با شعار یارانه 250 هزار تومانی رقیب جدی حسن روحانی شود؛ شعاری که می توان آن را یک اقدام عوام فریبانه و در عین حال تاثیر گذار در روند انتخابات به ویژه در حوزه های انتخابیه کوچک برشمرد.

این در حالی است که طی یکی دو سال اخیر اختلافات بین بدنه سنتی اصولگرا با احمدی نژاد بیشتر و بیشتر شده تا رییس دولت سابق از اقبال کمتری برای بازگشت به عرصه سیاست نسبت به گذشته برخوردار باشد.

با این حال همچنان برخی جریان های سیاسی نوپا مانند جبهه پایداری و رهپویان احمدی نژاد و نزدیکان او را بخت اول موفقیت در انتخابات برای اردوگاه اصولگرایی می پندارند. 

بازگشت احمدی نژاد به سیاست صحت ندارد

عبدالرضا داوری مشاور رسانه ای رییس دولت نهم و دهم در گفت و گو با رویداد24 نسبت به احتمال بازگشت محمود احمدی نژاد به عرصه سیاست با شعار پرداخت یارانه 250 هزار تومانی چنین واکنش نشان می دهد: «به طور کلی درباره موضوع بازگشت آقای محمود احمدی نژاد به عرصه سیاست و همچنین انتخابات هیچ برنامه ای وجود ندارد و شخص آقای احمدی نژاد نه اراده و نه تصمیمی برای فعالیت در سیاست ندارند.»

او که سرمنشا این احتمالات را فضاسازی رسانه ای می داند ، توضیح می دهد :« اگر به سوابق شعار یارانه 250 هزار تومانی مراجعه کنیم، می بینیم که این مساله برای اولین بار سوم دی ماه سال 91 با عنوان پنج برابر کردن یارانه اعلام کردند و در همان مقطع نحوه تامین هزینه های آن طرح شد. لذا چنین بحثی از همان ابتدا مختص دولت دهم بود ولی اگر حاطر دوستان باشد این پیشنهاد به دلیل مخالفت مجلس عملی نشد.»

داوری ادامه می دهد: « موضوع یارانه 250 هزار تومانی اساسا ارتباطی با دوره دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری ندارد و اینکه برخی رسانه این مساله را مطرح کرده اند چیزی جز سوژه سازی در هفته های اخیر نبوده و نیست.»

همین شعار یارانه 250 هزارتومانی برای ردصلاحیت احمدی نژاد کافیست

با این حال عوض حیدرپور نماینده اصولگرای مجلس نهم نظری متفاوت با داوری در خصوص بازگشت محمود احمدی نژاد دارد که با رویداد24 آن را در میان می گذارد. حیدرپور برخلاف مشاور رسانه ای رییس دولت دهم اعتقاد دارد که احتمال بازگشت احمدی نژاد به عرصه سیاست یک مساله جدی بوده و شواهد و قرائن حکایت از آن دارد که احمدی نژاد خیال حضور در انتخابات 96 در سر می پروراند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس نهم در خصوص شعار یارانه 250 هزار تومانی توضیح می دهد که « قطعا طرح هر مبحثی می تواند در روند انتخابات تاثیر بگذارد به ویژه اگر مباحث و شعارهای انتخاباتی بوی پول بدهد که از همین جهت می طلبد دستگاه های نظارتی با دقت و وسواس بیشتری در انتخابات دوره بعدی به مساله ورود کنند. طرح همین شعار می تواند دلیل محکمی برای ردصلاحیت او باشد.»

این نماینده اصولگرا اعتقاد دارد که « احمدی نژاد در شرایط کنونی در تدارک سازوکاری برای بازگشت به عرصه سیاست است و به همین جهت پر بیراه نیست اگر بگوییم که احمدی نژاد باز خواهد گشت.»

او درباره احتمال موفقیت احمدی نژاد در انتخابات 96 با محوریت شعار یارانه 250 هزار تومانی ، اعلام می کند :« درباره موفقیت او در انتخابات باید مردم نظر بدهند که آیا او با توجه به دو دوره ریاست لایق رسیدن مجدد به چنین جایگاهی هست یا خیر. مردم باید هوشیار باشند و حالا که دوران عقل گرایی و منطق فرا رسیده است فریب حرف ها و شعارهای بی پایه اساس را که هیچ هفدی جز عوام فریبی ندارند را نخورده و از مسیر عقلانیت منحرف نشوند.»

حیدرپور در پاسخ به این سوال که آیا امکان ردصلاحیت احمدی نژاد در دوره بعدی انتخابات به سبب برخی پرونده های مالی وجود دارد ، می گوید : « این مسئولیت بر عهده دستگاه های نظارتی است که باید با جدیت وارد عمل شوند.»


نظرات بینندگان