شنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ | Saturday, 27 February 2021
  • ارتباط با انتخاب
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیک
  • |
  • نظرسنجی
شنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ | Saturday, 27 February 2021
  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
جستجو
ویدئو جدیدترین اخبار پربیننده ترین
لایو خبر عکس خواندنی ها اخبار ویژه
  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • ارتباط با انتخاب
  • پیوندها
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • مجله الکترونیک
  • نظرسنجی
  • آرشیو
ویدیو / چرا نباید از عوارض واکسن کرونا نگران باشیم؟ + زیرنویس فارسی

ویدیو / چرا نباید از عوارض واکسن کرونا نگران باشیم؟ + زیرنویس فارسی

ویدیو / خودروها مدفون شده در برف سنگین روسیه

ویدیو / خودروها مدفون شده در برف سنگین روسیه

ویدیو / گل رضاییان بهترین ضربه آزاد لیگ قهرمانان آسیا شد

ویدیو / گل رضاییان بهترین ضربه آزاد لیگ قهرمانان آسیا شد

ویدیو / آخرین مجسمه دیکتاتور اسپانیا زنجیر به گردن از میان مردم رفت

ویدیو / آخرین مجسمه دیکتاتور اسپانیا زنجیر به گردن از میان مردم رفت

ویدیو / تصادف زنجیره‌ای کامیون‌های حمل موشک اس-۴۰۰ روسیه

ویدیو / تصادف زنجیره‌ای کامیون‌های حمل موشک اس-۴۰۰ روسیه

ویدیو / آغاز تزریق واکسن به سالمندان کهریزک / وزیر بهداشت: واکسیناسیون برای این قشر رایگان است

ویدیو / آغاز تزریق واکسن به سالمندان کهریزک / وزیر بهداشت: واکسیناسیون برای این قشر رایگان است

کد خبر: ۲۶۱۲۲
تعداد نظرات: ۱۸ نظر
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۵ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۰
صفحه نخست >> سیاست
پ

مطهری: احمدی نژاد پرده حرمت میان مردم و حكومت را درید و گذشته نظام را زیر سؤال برد

احمدی نژاد را را در قضیه 14 خرداد مقصر می‌دانم و عامل مؤثر در داستان جلوگیری از سخنرانی سیدحسن خمینی می‌دانم/ اگر جریانی بگویند ولایت فقیه را قبول نداریم، اما اقدام عملی علیه نظام نكنند، می‌توانند آزاد فعالیت بكنند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بسیاری بر این باورند كه فاصله بسیاری بین شخصیت علی مطهری ـ كه تفكرات سكولاریسم حاكم بر دولت اصلاحات را نقد می‌كرد ـ با آنچه امروز می‌بینیم، هست؛ دلیل این تغییر نگرش به موضوعات گوناگون و از جمله شخصیت‌های اصلاح‌طلب را چه می‌دانید؟

به نظر من این طور نیست و فاصله‌ای بین آنچه در دولت اصلاحات بود، با آنچه امروز هست نمی‌بینم. بنده زمانی كه فكر غلط یا انحرافی در انقلاب می‌بینم موضع می‌گیرم، فرقی نمی‌كند در دوره اصلاحات باشد یا در این دوره و این بستگی به دسته‌بندی سیاسی ندارد. هر كس در هر گروه سیاسی بخواهد تفكر باطلی را در مسیر انقلاب ایجاد كند، موضع‌گیری می‌كنم.

هر جا احساس كردیم فكر انحرافی در حال شكل‌گیری است، ما باید وارد شویم و برخورد كنیم. این هم معیارها و اصول ثابت دارد كه ما بر پایه آن عمل می‌كنیم و دشمن هم شاد بشود مهم نیست، چرا كه شادی دشمن با توجه به اینكه انتقادها آثار مثبت زیادی خواهد داشت، بی‌اهمیت است. شادی دشمن در صورتی بد است كه تنها اثر كار ما شادی دشمن باشد.

چرا پس از آنكه همه جریان اصلاح‌طلب پس از انتخابات تا به امروز به مقابله با نظام روی آورده‌اند، به نقد آنها نپرداخته‌اید و به جای آن به نقدهای درون گفتمانی بسنده كرده‌اید؟

اولاً نقد كرده‌ام، ثانیا نقد باید زمانی انجام بگیرد كه جریانی در قدرت باشد و نه در حاشیه. آن جریانی كه در حاشیه است، تأثیر زیادی در تحولات اجتماعی و محلی از اعراب ندارد كه خیلی ما آن را به چالش بكشیم. مهم آن جریانی است كه در قدرت است و افعال و گفتارش تحولات زیادی را به دنبال دارد، قدرت اقدام دارد و می‌تواند انقلاب را به مسیر درست هدایت كند یا به انحراف بكشاند. این جریان باید نقد شود تا به بیراهه نرود.

پس شما نظرتان این است كه اگر جریانی برابر نظام، مردم و رهبری قرار گرفت و انواع هجمه‌ها را علیه انقلاب صورت داد، نباید مورد نقد قرار بگیرد؟

ببینید، این كه این جریان مقابل نظام قرار گرفت (با طراحی و با برنامه آمد جلوی نظام قرار گرفت) ‌این را قبول ندارم. بنده معتقدم جریانی بود كه دچار اشتباهاتی شد و به دلیل نوع رفتار ما این اشتباهات تشدید شد و ما هم او را هل دادیم به طرف دشمن و مقابل نظام قرار دادیم. یك موقع هست می‌گویید مسعود رجوی مقابل نظام قرار گرفت؛ البته او با طراحی و برنامه‌ریزی قبلی این كار را انجام داد و از آغاز هم رهبری امام و روحانیت را قبول نداشت. این گروه در دهه اول انقلاب با طراحی و در نهایت، مسلحانه‌ مقابل نظام قرار گرفتند. اما یك وقت هست جریانی اشتباهی مرتكب شده است كه نباید این اشتباه را صورت می‌داد، روی تقلب در انتخابات پافشاری ‌كرد، در حالی كه مرجع قانونی اعلام كرد تقلب نبوده و رهبر انقلاب هم آن را تأیید كردند.

آنها باید می‌گفتند، هرچند ما قانع نشدیم اما به حكم قانون گردن می‌نهیم و آن را می‌پذیریم. نباید مردم را دعوت به حضور در خیابان‌ها می‌كردند و اشتباه كردند، ولی نوع برخورد ما با معترضان هم اشتباه بود.
نحوه برخورد ما با كسانی كه دشمنی با نظام و ولایت فقیه نداشتند و فقط اعتراضی نسبت به انتخابات داشتند، باعث شد كه ما كم‌كم اینها را هل بدهیم به سمت مقابله با نظام. اینها معترض به نتیجه انتخابات بودند، نه كسانی با برنامه‌ریزی برای سرنگونی نظام.

شما چند هفته پیش پس از آنكه سخن از غیرقانونی بودن مجمع روحانیون مبارز به میان آمد، در مقام دفاع از این تشكل سیاسی برآمدید و گفتید، تنها اشتباهی را مرتكب شده است، در حالی كه سخنان آنها در نشست های خصوصی، حاكی از چیز دیگری است. آیا این، نگاه ساده‌لوحانه به موضوعات نیست؟

نه، اتفاقاً نگاه شما نگاه افراطی است. اگر برخی از اعضای این تشكل سیاسی در جلسات خصوصی به شخصی و حتی به نظام توهین كرده‌اند، مذاكرات جلسه خصوصی ملاك قضاوت نیست. در جلسات خصوصی خیلی حرفها گفته می‌شود. اشتباه مجمع روحانیون این بود كه پس از خطبه‌های رهبر انقلاب در نماز جمعه 29 خرداد، درخواست راهپیمایی 30 خرداد را به سرعت پس نگرفتند و تعلل كردند.

اما ما این را باید مد نظر قرار بدهیم كه در آن فضای احساسی و هیجانی هر كس یا هر گروهی ممكن بود اشتباهاتی را مرتكب شود. این را نباید تبدیل كنیم به خروج از نظام. ما اگر جلسات خصوصی آقایان احمدی‌نژاد و مشایی را هم شنود كنیم، خیلی حرف‌ها در آن زده می‌شود.

بنابراین، اگر جریانی مقابل ولی فقیه ایستاد و با مواضع و عملكرد خود 9 ماه كشور را در بدترین شرایط اجتماعی و سیاسی فرو برد، می‌تواند در جمهوری اسلامی ایران فعالیت سیاسی كند؟

به نظر من اگر بگویند ولایت فقیه را قبول نداریم، اما اقدام عملی علیه نظام نكنند، می‌توانند آزاد فعالیت بكنند. در آن بحران خود ما هم شریك بودیم.

برخی از همكاران شما در مجلس اعتقاد دارند كه آقای مطهری هر چالشی كه در دو سال گذشته در عرصه سیاسی پیش آمد، به پای دكتر احمدی‌نژاد و مناظره ایشان با میرحسین ‌گذاشت و حتی اگر دو خط موازی به هم نرسند، از پیامدهای مناظره احمدی‌نژاد می داند، آیا واقعاً این چنین است؟

البته این، حرف همكاران من نیست، برخی سایت ها نوشتند. بنده مسأله مناظره را زمینه‌ساز فتنه دانستم و هنوز هم به این اعتقاد دارم. ایشان را در قضیه 14 خرداد مقصر می‌دانم و عامل مؤثر در داستان جلوگیری از سخنرانی سیدحسن خمینی می‌دانم. در مسأله ابتذال فرهنگی و رهاسازی فرهنگی مقصر می‌دانم، چرا كه ایشان اعتقادی به نظارت دولت بر مسائل فرهنگی ندارند.

من در جای خودش این را عنوان ‌كرده ام كه احمدی‌نژاد مقصر است كه آن مناظره را انجام داد و آنطور به برخی از شخصیت‌های نظام حمله كرد و گذشته نظام را زیر سؤال برد و پرده حرمت میان مردم و حكومت را درید. اگر آن راهی كه من گفتم (محاكمه همزمان موسوی، كروبی و احمدی‌نژاد) در پیش گرفته می‌شد، بسیار مفید به حال نظام و به ضرر آقایان موسوی و كروبی بود.

چرا نوع موضع‌گیری شما بارها مورد تأیید و خوشحالی رسانه‌های بیگانه قرار گرفته و موجب ناراحتی مردم حزب الله شده است؟

وقتی ما از آزادی بیان دفاع می‌كنیم یا علیه ظلمی كه به مردم می‌شود سخن می‌گوییم، مردم حزب‌الله هم باید خوشحال باشند و بسیاری از آنها همین طور هستند، فقط عده كمی از آنها تحت تأثیر رسانه هایی مانند روزنامه شما فكر جامد و بسته پیدا كرده اند.

حقوق مردم یا حقوق فتنه‌گران؟

حقوق انسانها.

گویا شما در بیان مواضع خود تعادل را رعایت نمی‌كنید، مثلاً زمانی كه به رئیس‌جمهور قانونی مردم توهین و فحاشی می‌كنند، سكوت می‌كنید، ولی زمانی كه برخی افراد مشكوك به فائزه هاشمی توهین می‌كنند، نامه‌ای را به رئیس قوه قضائیه برای پیگیری موضوع می‌فرستید. یا زمانی كه شعار علیه رهبری و اركان نظام در معابر عمومی سر می‌دهند، سكوت می‌كنید؛ اما به دلیل سخنرانی نكردن سیدحسن خمینی در سالگرد ارتحال حضرت امام واكنش تندی نشان می‌دهید؟!

انتشار وسیع مطالب توهین‌آمیز آن خانم نسبت به رئیس جمهور قبل از انتخابات، از سوی رسانه‌های دولتی كار اشتباهی بود و بیشتر اهداف سیاسی داشت، چرا كه آن حرفها تأثیر چندانی در روند انتخابات نداشت و آن خانم مرجع فكری یا سیاسی مردم نیست.

ما دنبال میزان اثرگذاری توهین‌های افراد در جامعه و سیر صعودی نظام نیستیم بلكه بر این نظریم كه توهین و هتاكی به رئیس‌جمهور منتخب مردم را جرم می‌دانیم و به دنبال علت  موضع‌گیری نكردن شما در این باره هستیم؟

عرض كردم، این گونه موارد مدعی زیاد دارد و به اندازه كافی محكوم می شود و ورود امثال من تأثیر زیادی ندارد. در این كه این نوع گفتار ناپسند است، شكی نیست، اما مهم این است كه گوینده آن كیست. خانم فائزه هاشمی رجل سیاسی به شمار نمی‌آید و گفتار و كردارش آنقدر مهم نیست كه ما و شما به آن واكنش نشان بدهیم و اینقدر به آن بپردازیم. مشكل شما آقای هاشمی است.

پس این چه توجیهی دارد كه شما در حمایت از شخص نامبرده به رئیس قوه قضائیه نامه می‌نویسید و در آن یادآور می‌شوید كه اگر ما در مقابل توهین به این شخص دق كنیم، سزاوار است؟

این، مضمون سخن علی ـ علیه‌السلام ـ است آنجا كه سپاه معاویه خلخالی را از پای یك زن یهودی بیرون آورده بودند. اینجا دفاع از شخص مطرح نیست، دفاع از ارزش هایی مانند عدالت و حفظ احترام مخالف مطرح است. به علاوه، نوع توهین مهم است. یك وقت هست هتاكی در حد قذف و دشنام ناموسی است، مثلا تهمت زنا زده می‌شود و این در جامعه پخش می‌شود، آن هم از طرف كسانی كه خود را حامی نظام می‌دانند. اگر كسی به رئیس‌جمهور توهین و هتاكی كرد، مدعی زیاد دارد احتیاجی به بنده نیست. اما اگر توهین ناموسی به یك معترض سیاسی از طرف افراد مدعی طرفداری از نظام شد، مسأله فرق می‌كند. اینجا چون كمتر افراد جرأت می‌كنند وارد شوند، وظیفه داریم كه وارد شویم.

اینكه یك خانمی در یك میتینگ سیاسی به رئیس‌جمهور توهین كرده و البته بی‌خود توهین كرده، تأثیری در روند سیاسی كشور ندارد و البته محكوم است، اما دومی باب كردن یك روش ناپسند از سوی افراد مرتبط با نظام است.

البته بنده به خاطر شخص دق نمی‌كنم، بلكه اگر یك مسلمان چنین حادثه‌ای را ببیند و دق كند و بمیرد، مورد ملامت نیست؛ یعنی به خاطر این ظلم دق می‌كند.

بسیاری از سیاسیون و از جمله همكاران شما در مجلس، شما را سنبل بی‌بصیرتی می‌دانند و می‌گویند آقای دكتر مطهری درباره مسائل سیاسی پختگی لازم را ندارند و حتی ساده‌لوحی را ویژگی خاص شما دراین باره برمی‌شمارند. نظرتان در این رابطه چیست؟

دلیل بطلان این حرف همین است كه برخی از این افراد در مجلس و بیرون مجلس این روزها پیش بنده می‌آیند و می‌گویند ما تازه داریم به حرف‌های شما می‌رسیم.

كدام یك از نظراتتان؟ همین كه احمدی‌نژاد مقصر بخشی از رخدادهای پس از انتخابات 22 خرداد است و باید محاكمه شود؟

این كه دولت از نظر فرهنگی لیبرال است؛ این كه پیش‌بینی‌های بنده درست از آب درآمده و در بسیاری از مسائل شخص احمدی‌نژاد مقصر بوده است. این كه مكتب ایران كه از طرف آقایان مشایی و احمدی‌نژاد ترویج می‌شود، یك فكر خطرناك است و این كه اطرافیان آقای احمدی‌نژاد برنامه درازمدت برای به انحراف كشاندن انقلاب دارند. با انحراف فكری و فرهنگی در هر جریانی باید مقابله كرد، به ویژه جریانی كه قدرت را در دست دارد. جنبش سبز نیز دچار انحراف در فكر و اهداف شد. پس از روز قدس سال 88 كه شعارهای انحرافی سر داده ‌شد، بنده موضع‌گیری كردم و این‌گونه شعارها را محكوم كردم. در آن موقع هم نوشتم كه آقایان موسوی و كروبی نتوانستند این حركت را هدایت كنند و راه خودشان را از غرب‌زده‌ها جدا نكردند. همان موقع نوشتم كه این جنبش یك جنبش بی سر است و می رود كه هدایت و مدیریت آن در اختیار بیگانگان و غربی‌ها قرار گیرد و آنها با اصل اسلام مخالفند.

یكی از ویژگی‌های رهبری یك حركت اجتماعی این است كه شما بتوانید درست آن را هدایت كنید تا به دست دیگران نیفتد. از اشكالات جریان سبز و رهبران آنها این بود كه ناخواسته و شاید به طمع استفاده از نیروی آنها خود را با دشمنان انقلاب و نظام پیوند زدند و كارشان مخالفت با حكومت اسلامی و مبانی دینی تلقی شد.

به‌رغم آنكه رهبر معظم انقلاب بارها در هفته‌های اخیر و با توجه به فضای پیش آمده از بركناری وزیر اطلاعات، خواهان حفظ آرامش جامعه و پرهیز از مسائلی شدند كه اختلاف و تشكیك را در سطح نمایانگر می‌كند، شما در همان روزها به دنبال جمع كردن امضای نمایندگان برای سؤال از رئیس‌جمهور بودید. این كار عملاً خواسته رسانه‌های بیگانه ـ به‌رغم حق طبیعی نمایندگان در سؤال از رئیس‌جمهور ـ و دامن زدن به مسائل جزیی كشور نیست؟

این كار، كار لازمی است و مجلس هم جای چنین كاری است كه از مسئولان و كارگزاران نظام سؤال كند. این، حق و حتی وظیفه نماینده است. این اشكال متوجه شماست كه پرسش را به شكل یك تابو درآورده‌اید و به صورت یك غول سامان داده‌اید و اگر سؤال‌ها مطرح می‌شد الان كشور ما به این حال دچار نمی‌شد. اگر رئیس‌جمهور احساس می‌كرد كه مرجعی به نام مجلس هست كه گاهی ایشان ملزم است در مورد رفتار خودش توضیح بدهد، كار كشور ما به اینجا نمی‌كشید. البته امضا جمع كردن ما ربطی به اتفاقات اخیر نداشت و از چند ماه پیش آغاز شده است.

آیا این پرسش در هر بستر زمانی، می‌تواند شكل بگیرد و ما نباید مصلحت را در نظر بگیریم؟

مصلحت در انجام آن است. سؤال می‌تواند در هر زمان و هر شرایطی مطرح شود، ما باید نگاهمان را عوض كنیم. رهبر انقلاب فرمودند، فعلاً موضوع وزارت اطلاعات را به رسانه‌ها نكشانید و ما هم نكشاندیم. سؤال از رئیس‌جمهور بحث تازه‌ای نیست و ما مدتی است كه این موضوع را پیگیری می‌كنیم و بنا به دلایلی تا الان مسكوت گذاشته ایم. ما به مرور برای این كار امضا جمع كرده‌ایم. نامه طرح سؤال از رئیس‌جمهور فعلاً 75 امضا دارد و انشاء‌الله در وقت مناسب مطرح می‌شود. اما در این شرایط، زمانی كه ما بدون رسانه‌ای كردن موضوع دنبال جمع‌آوری امضا هستیم، این به نظر من اشكالی ندارد.
در این میان خبرنگاری هم كه ناظر جلسه علنی است آن را رسانه‌ای می‌كند.

آقای مطهری؛ زمانی كه نماینده در صحن علنی مجلس به دنبال جمع‌آوری امضا برای سؤال از رئیس‌جمهور است، انتظار دارید خبرنگار خبر اینچنینی را پوشش ندهد؟ آیا بهتر نبود شما برای جمع‌آوری و طرح آن در مجلس، چند هفته‌ای صبر می‌كردید تا بلكه فضا التهاب خود را از دست بدهد؟

یك وقت هست بنده در این شرایط با رسانه‌‌ای مصاحبه و در آن مصاحبه ادعا می‌كنم كه رئیس‌جمهور را استیضاح و بركنار می‌كنیم، در این صورت، بنده مقصرم كه این موضوع را به اهالی رسانه كشانده‌ام و عملاً التهاب و اضطراب جامعه را دامن زده‌ام. اما زمانی هست بنده در حال جمع كردن امضا هستم و خبرنگاری كه در قسمت بالای مجلس در حال نظاره است، این موضوع را به شكل یك خبر منتشر می‌كند. این ربطی به بنده ندارد. به هر حال سؤال از رئیس‌جمهور كار بد و ناپسندی به شمار نمی رود، بلكه در جای خود كار پسندیده ای است و وظیفه نماینده است.

جمعی از سیاسیون معتقدند توجه محافل سیاسی و حتی انتخاب شما به عنوان نماینده مجلس نهم به واسطه انتساب شما به بیت شهید مطهری است. نظر شما در این رابطه چیست؟

همه توجه این محافل، ناشی از این موضوع نیست، بلكه تلاش و فعالیت و مواضع ما هم مؤثر است. انتساب به بزرگان ممكن است دو سه ماهی مؤثر باشد اما وقتی بفهمند كه فرد چیزی در چنته ندارد، توجه به او هم از بین می‌رود و این فرد نمی‌تواند ماندگار شود. اگر شما دیدید كه ظرف دو سه سال توجه به شخصی هست این ناشی از مواضع و عملكرد فرد است. من در دوره اصلاحات مقالاتی نوشتم و تفكرات لیبرالیستی و گاه سكولار برخی از آنها را نقد و از عملكرد آنها انتقادات زیادی كردم. شاید كسی به اندازه من در مبارزه با اصلاح‌طلبان مقاله ننوشت؛ بنابراین، مردم مرا می‌شناختند. البته نمی‌توان علاقه مردم به شهید مطهری را نادیده گرفت و این قطعاً مؤثر بوده است، ولی در درجه دوم.

به تازگی، برای چندمین بار متوالی برخی رسانه‌ها خبر از حضور سیدحسن خمینی به عنوان كاندیدای اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری داده‌اند، به نظر شما این می‌تواند مورد اقبال جامعه و مردم قرار بگیرد؟

بعید می‌دانم ایشان این پیشنهاد را بپذیرد و در انتخابات شركت كند. نظر شخصی من این است كه ایشان همان كار علمی‌اش را دنبال كند. ایشان كه نوه امام خمینی (ره) هستند بهتر است بیشتر روی كار علمی سرمایه‌گذاری كنند، حوزه‌های علمیه را تقویت و شاگرد تربیت كنند كه این بهتر و مفیدتر است. اساساً شهید مطهری نظریه‌ای دارد كه روحانیون در جمهوری اسلامی به كار اجرایی نپردازند مگر به اضطرار (اگر غیر روحانی صالح نباشد) و روحانی نباید دولتی شود تا نفوذ كلام خود را حفظ كند و رمز قدرت روحانیت شیعه در ایجاد حركت های اجتماعی و اصلاحات، استقلال آن از دولتها بوده است.

شما می خواهید در انتخابات مجلس كه اسفند ماه امسال برگزار می‌شود شركت كنید؟

هنوز معلوم نیست. نمی‌دانم، شاید شركت كنم.

در لیست اصولگرایان یا اصلاح‌طلبان شركت می‌كنید؟

نمی‌دانم. هر كسی غیر از یكی دو گروه ساختارشكن ما را در لیست خود قرار بدهد ما حرفی نداریم. اگر اصلاح‌طلبان هم بخواهند در لیست آنها حضور پیدا می‌كنم. كسانی كه از جریان اصلاح‌طلب تأیید صلاحیت می‌شوند، به یقین مورد تأیید حكومت و نظام هستند و با آنها در یك لیست كاندیدا شدن مشكلی ندارد. اصلاح‌طلبان ساختارشكن در مجلس ششم بودند. در انتخابات دور گذشته هم اعلام كردم غیر از حزب مشاركت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، هرگروه دیگری اگر بخواهد می‌تواند نام من را در فهرست خود قرار دهد.

زمانی كه شما درباره آقای كوچك‌زاده الفاظی را در صحن علنی به كار بردید، مورد انتقادات بسیاری قرار گرفتید، منتقدان اعتقاد داشتند، نماینده برگزیده مردم نباید افعال یا سخنانی به كار ببرد ـ آن هم از تریبون مجلس ـ كه شأن و جایگاه منتخبان ملت را خدشه‌دار كند. آیا این، اشاعه و ترویج افعال و الفاظ بد در جامعه نیست؟

البته اشاعه آن توسط رسانه‌های دولتی صورت گرفت. ما باید شرایط به وجود آمدن آن موضوع را در نظر بگیریم. بنده دارم در صندلی خود صحبت می‌كنم، در این بین جاسوزنی با همه محتویات آن به طرف من پرتاب می‌شود و بعد به طرف من حمله‌ور می‌شوند. بنده گفتم بنشین، بتمرگ، و كلمه دیگری كه معنای آن را نمی‌دانم (پفیوز) و معنای آن هم در لغتنامه‌ها دوجور آمده. این كلمات به آرامی گفته شد و در مجلس شنیده نشد و فقط كسانی كه از رادیو گوش می‌دادند، شنیدند. البته كار بنده درست نبود، ‌همان موقع هم مقاله‌ای نوشتم و عذرخواهی كردم و حضوری نیز روبوسی كردیم ولی شما چند رسانه‌ خاص موضوع را رها نمی‌كنید.


گذشته از كم كاری كه دولت در بحث مسائل فرهنگی و از جمله «عفاف و حجاب» انجام داده است، كمیسیون فرهنگی مجلس چه تدابیری برای جلوگیری از تشدید وضع بدحجابی در جامعه دارد؟

نیاز به تدابیر جدید نیست. حكم اسلام مشخص است، قانون عفاف و حجاب هم موجود است. مشكل در نوع نگاه دولت به این مسأله است. دولت اعتقادی به نظارت بر مسائل فرهنگی و به عبارت دیگر اعتقادی به وظیفه خود در امر به معروف و نهی از منكر ندارد، برای همین، می گوید فقط باید كار فرهنگی شود و كار فرهنكی هم به عهده حوزه های علمیه، روحانیت و صداوسیماست، و به این وسیله از وظیفه خود شانه خالی می كند، در حالی كه هر مقدار هم كه كار فرهنگی انجام شود در نهایت عده ای رعایت نمی كنند و دولت وظیفه دارد بر رعایت حداقل پوشش اسلامی در جامعه نظارت داشته باشد و اقدامات عملی انجام دهد.

متولیان فرهنگ كشور صرفاً می توانند موضوع را تبیین و مصلحت مردم را گوشزد كنند و نصیحت و موعظه نمایند، از آن به بعد به عهده دولت اسلامی است كه مظهر قدرت و اجراست. فقها نیز بر این مطلب اجماع دارند كه آن مرتبه از امر به معروف و نهی از منكر كه مستلزم اعمال قانون است به عهده دولت اسلامی است و كار مردم نیست.

بنابراین، بخشی از مسئولیت به عهده دولت هاست، ولی در دولت كنونی به علت حاكمیت تفكر آقای مشایی در مسائل فرهنگی و تبعیت رئیس جمهور از ایشان این مسئولیت جدی گرفته نمی شود و همان طور كه شاهد هستید در این دولت مسأله حجاب انحطاط چشمگیر یافته و گاهی پوشش درست اسلامی تبدیل به بلوز و شلوار شده است كه فلسفه پوشش اسلامی را كه عدم تحریك جنسی جامعه است تأمین نمی كند.

شاید به یاد داشته باشید كه سال گذشته آقای رئیس جمهور در مصاحبه تلویزیونی از مجریان قانون عفاف و حجاب انتقاد و به صراحت اعلام كردند كه دولت در این زمینه وظیفه ای ندارد، درست بر خلاف اجماع فقها، و به این وسیله پایه این قانون را سست كردند و از آنجا انحطاط در پوشش اسلامی سرعت گرفت.
بهترین راه اصلاح این است كه رئیس جمهور از این بینش خود دست بردارد و حرف گذشته خود را اصلاح نماید. البته منظور ما از نظارت بر مسأله حجاب، سخت گیریهای بیجا نیست. منظور این است كه با مظاهر ناهنجار بد حجابی مانند پدیده زنان خیابانی برخورد مناسب انجام شود و به طور كلی مردم احساس كنند كه موضوع پوشش اسلامی برای دولت مهم است.

كاری كه آقای احمدی نژاد به تأسی از آقای مشایی كرد، باعث شد اقتدار نظام در مسأله حجاب آسیب ببیند، به این معنی كه افراد سهل انگار در پوشش اسلامی احساس كردند كه حكومت در این مسأله به دو بخش تقسیم می شود ، بخشی طرفدار رعایت جدی آن است و بخشی طرفدار آزادی و اختیار، برای همین، میدان را باز دیدند و اكنون به این وضعیت رسیده ایم. البته این وضعیت را به فضل خدا اصلاح خواهیم كرد، چون بدنه دولت متدین است و افكار آقای مشایی را قبول ندارد.

سایر حوزه های فرهنگی نیز از این نوع تساهل و تسامح بی نصیب نبوده است. می بینیم فیلم های سینمایی تولید شده در این دوره تفاوت چندانی با فیلم های دوره اصلاحات ندارد و گاه بدتر است كه نمونه های آن فراوان است؛ یا اتفاقاتی كه در جشن نوروز و برخی تئاترها افتاد.

آقای احمدی نژاد به عنوان یك فرد حزب اللهی و متدین و اصولگرا روی كار آمد، اما كم كم شعارهای روشنفكری مانند مكتب ایران و تساهل و تسامح در امور فرهنگی را سر داد و این به صداقت ایشان لطمه می زند. تساهل و تسامح در برخورد با افكار مخالف و در حوزه اندیشه خوب است، همان طور كه مسلمانان صدر اسلام با فرهنگ ها و مكتب های بیگانه با تساهل و تسامح برخورد كردند و همین باعث جذب اقوام مختلف و پیشرفت سریع اسلام شد. اما تساهل و تسامح در اجرای احكام اسلام امری نكوهیده است و سیره پیامبر و ائمه اطهار نیز نشان می دهد كه آنها در اجرای احكام اسلام سهل انگاری نداشتند.

به هر حال، این خط مشی آقای احمدی نژاد متأثر از آقای مشائی است و الا تفكر ایشان این گونه نبود. ایشان باید خود را از كمند آقای مشائی رها كند و در شناخت اسلام به اسلام شناسان مراجعه كند. به عبارت دیگر، ایشان نمی تواند دو ولایت را در آن واحد با هم جمع كند، ولایت ولی فقیه جامع الشرایط و ولایت آقای مشایی. باید دومی را رها كند. در این صورت مشكلات فرهنگی كشور هم حل خواهد شد.

برخی اعتقاد دارند كه شما به رغم آن كه عضو كمیسیون فرهنگی مجلس هستید، در این حوزه فعالیت ندارید و بیشتر به موضوعات سیاسی به ویژه درباره دولت ورود پیدا می كنید، نظر خودتان چیست؟

فعالیت نمایندگان، تنها آن چیزی نیست كه در رسانه ها انعكاس پیدا می كند. برخی نمایندگان در كمیسیون ها و غیر آن فعالیت زیادی دارند، اما در رسانه ظهور زیادی ندارند. این كه بنده در حوزه فرهنگ چقدر تلاش كرده ام، بیشتر باید از عملكرد من در كمیسیون فرهنگی به دست آید كه تا چه اندازه در اظهار نظر درباره طرح ها و لوایح و نظارت بر امور فرهنگی فعال بوده ام، ولی به عنوان نمونه عرض می كنم كه سوال از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره عدم اجرای قانون منع استفاده از كلمات بیگانه كه به صحن علنی كشیده شد و منجر به یك كارت زرد برای وزیر شد، توسط اینجانب مطرح شد. همین طور در سوال درباره عدم اجرای قانون عفاف و حجاب از وزیر كشور من یكی از امضا كنندگان بودم و به تازگی نیز دوباره سوال كرده ام. یا تلاش برای آماده سازی طرح اداره صداوسیما و طرح اصلاح تعطیلات رسمی و كارهای دیگری كه فرصت ذكر آنها نیست.



توضیح: متن فوق مصاحبه یكی از روزنامه ها با دكتر علی مطهری در ایام سالگرد شهادت آیت الله مطهری و درباره مسائل روز است كه آن روزنامه از چاپ آن خودداری كرد
لینک کوتاه
ارسال به تلگرام
بازید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی
گزارش خطا
0
وب گردی
کدام بسته اینترنتی بهتر است؟!

کدام بسته اینترنتی بهتر است؟!

 تصاویر حیرت‌انگیز ناسا از «مریخ»

تصاویر حیرت‌انگیز ناسا از «مریخ»

 نکات جالبی که درباره مغز نمی‌دانید

نکات جالبی که درباره مغز نمی‌دانید

 گریم جالب طناز طباطبایی در فیلمی که هشت سال توقیف بود

گریم جالب طناز طباطبایی در فیلمی که هشت سال توقیف بود

 قدیمی‌ترین عکس هوایی تهران!

قدیمی‌ترین عکس هوایی تهران!

 ۸ عادت سمی که شما را از شادی محروم می کنند

۸ عادت سمی که شما را از شادی محروم می کنند

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۹
7
2
پاسخ
تازه شخصیت این آقای مطهری رو شناختم.اصلا اونی که من فکر میکردم نبود.حیف...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۳۰
0
0
پاسخ
البته نباید بین مردم و حکومت پرده باشد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۳۰
6
3
پاسخ
تو کشور ما خیلیا دارن نون چیزای دیگرا میخورن از جمله هین آقا که نون برادر شهیدشا می خوره
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۲/۳۱
خوب است بدانيد ايشان فرزند شهيد مرتضي مطهري هستند و اگر مردم به حرمت پدرش به ايشان راي داده‌اند خدا وكيلي ايشان هم حرمت و راه پدر بزرگوارشان را در حمايت از مظلومان و ستيز با ظلم و ظالمان، بي طرفانه و مستقل خوب ادامه داده‌اند. به روح شهدا و شهدايي چون شهيد بهشتي و شهيد مطهري كه فرزندان خلفي را تربيت كرده‌اند، درود و صلوات.
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۳۰
2
5
پاسخ
به نظر بنده فتنه از همان شب شروع
شد .با حمایت برخی بزرگان این فتنه
پایه ریزی شد!
پاسخ ها
محمد
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۳۰
نظر بنده کاملاً درج نشده ممکن است برای بعضی دوستان سوء تفاهم پش بیاید،نظر بنده از همان شب مناظره که احمدی نژاد با جناب آقای میر حسین است که احمدی نژاد چندین
ساله نظام وکارهای انجام شده درزمان امام را زیر سوال برد وبرای کسب کرسی توهین وتهمت هایی به برخی بزرگان زده شد که در آن
جلسه حضور نداشتند.
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۳۱
اين آزمايش بزرگي است كه پيروز آن ملت صبور و آگاه ايران اسلامي خواهد بود.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۳۰
1
7
پاسخ
ایشان براستی هم فرزند آقای مطهری هستند وهم ادامه دهنده راه و روش ایشان / ایشان باقیات صالحات آقای مطهری هستند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۳۱
2
5
پاسخ
ازصمیم قلب برای ایشان آرزوی سلامتی واستواری دراین مسیر سخت دارم.الحق پسر کو ندارد نشان ازپدر.
کسری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۳۱
1
2
پاسخ
ادب مرد به ز دولت اوست
من
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۳۱
2
2
پاسخ
مطهری دوست داریم.چشم دشمنات کوووووووور
ایمان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۳۱
0
1
پاسخ
درود بر مطهری
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۱
0
1
پاسخ
باعث دلگرمی و مباهات است که نماینده صالح و صادقی داشته باشیم که بی ریا و بدون چشمداشت به چیزی اظهار عقیده کند. به نظر می رسد اگر فرزند استاد مطهری هم نبودند ایشان همینی بودند که هستند، چون تربیت یافته شهید مطهری هستند و نه تنها فرزند آن مرحوم.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۱
1
1
پاسخ
متشکر درپناه حق باشد
ناشناس
|
GERMANY
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۱
1
1
پاسخ
اقای مطهری سلام همیشه برصراط حق استوارباشیدوازطعنه ها وتهمتها نترسید (میدانم که نمی ترسید)ای کاش همان روزهای اغاز فتنه گوش شنوایی برای حرقهای امثال شماواقای هاشمی میبود حالامغلوم شد چه کسی بی بصیرت بود هرچنداقایان باکمال پررویی به روی خود نمی اورند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۱
1
1
پاسخ
امثال علي مطهري دنبال اينند كه از آب گل آلود ماهي بگيرن ولي قبول دارم مسئولين نبايد كاري كنند كه مطهري ها با دمشان گردو بشكنند آنها دنبال منافع خودشانند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۱
0
3
پاسخ
مطهري آدمه لاريجانيه خدا هر دوشونو هدايت كنه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۲
0
1
پاسخ
اینکه خیلی خوبه بین مردم و حکومت پرده نباشه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
تصاویر
۱/۴
۱/۴
تصاویر: رقابت‌های پایانی چوگان قهرمانی کشور

تصاویر: رقابت‌های پایانی چوگان قهرمانی کشور

۲/۴
تصاویر: معماری و طبیعت زمستانی روستاهای اطراف سنندج

تصاویر: معماری و طبیعت زمستانی روستاهای اطراف سنندج

۳/۴
تصاویر: سوز سرمای شبانه بر کالبد شهر سی سخت

تصاویر: سوز سرمای شبانه بر کالبد شهر سی سخت

۴/۴
تصاویر: برف و شکوفه‌های بادام

تصاویر: برف و شکوفه‌های بادام

ببینید!

ویدیو / خبر مهم سال ۲۰۲۱ به روایت CNN +زیرنویس فارسی

ویدیو / آبشار بزرگ نیاگارا از سرما یخ زد

ویدیو / مردانی، عضو ستاد کرونا: کرونای ایرانی در راه است

ویدیو / حریرچی: هنوز نمی توان گفت موج چهارم کرونا آغاز شده

تماشا کنید: آزادی دلارهای محبوس / گزارشی از پروسه آزادسازی پول های ایران؛ آیا روند احیا برجام تسریع می شود؟

ویدیو / بیت‌کوین همچنان رکوردها را جا‌به‌جا می‌کند؟ + زیرنویس فارسی

ویدیو / درگیری عجیب در لیگ برتر فوتسال

آرشیو
پربازدیدها
روز هفته ماه سال

علم الهدی: متاسفانه زن و همسر در خانه همدیگر را با اسم کوچک صدا می‌زنند / تفاهم دولتمردان ما با آژانس خلاف قانون است؛ شما که گفتید ما حقوقدان هستیم و سرهنگ نیستیم

بایدن: پیام حمله هوایی برای ایران این بود که اعمال‌تان بی پاسخ نخواهد ماند

در انتخابات ۱۴۰۰ هیچ چهره اصلاح طلبی تایید صلاحیت نمی‌شود، حتی ظریف / اگر فرض محال تایید شود موتورسوار‌ها به خیابان‌ها می‌آیند / دولت احمدی نژاد دولت لباس شخصی‌ها بود / نمی‌دانم چرا بعد از فوت هاشمی، ولایتی از این رو به آن رو شد / شورای نگهبان تجربه مجلس فعلی را رها نمی‌کند؛ ۱۴۰۰ را هم روی همین مدل می‌روند

ابطال گواهی فوت ۹ خدمه سانچی

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: تهران تحت فشار قابل ملاحظه تحریم ها قرار دارد / گزینه ای که روی میز داریم، «عمل در برابر عمل» است

فارین پالیسی: مذاکرات ایران و آمریکا، زمین گیر می شود مگر آنکه عبدالناصر همتی، سر میز گفتگو باشد

سفر به مشهد در ایام تعطیلات نوروز ممنوع شد

تیزر تبلیغاتی سعیدمحمد: «نگهت آتشین، سخنت دلنشین»

یک مقام ارشد امنیت ملی آمریکا: رفع تحریم های ایران قطعا در راه است

افشای پیشنهاد عجیب ترامپ به رهبر کره شمالی در هانوی: اگر بخواهی می‌توانم تو را در عرض دو ساعت با هواپیمای اختصاصی رئیس جمهور آمریکا به کشورت برسانم

علم الهدی: متاسفانه زن و همسر در خانه همدیگر را با اسم کوچک صدا می‌زنند / تفاهم دولتمردان ما با آژانس خلاف قانون است؛ شما که گفتید ما حقوقدان هستیم و سرهنگ نیستیم

مردی که سلطان عمان، آرزویش را داشت / میانه روها و اصلاح‌طلبان تعهد محضری دهند که «برجام» به نام و کام اصولگرایان باشد / حضرات اصولگرا! یقه ملت را رها کنید و معیشت‌ را به گروگان نگیرید

خطوط قرمز بایدن درباره ایران کدام است؟ / چرا واکنش بایدن به حمله اربیل، به کلی متفاوت از ترامپ بود؟

عصبانیت وزیر بهداشت از پروتکل‌شکنان: شده ام جنازه جمع کن / بجای وزیر بهداشت بگذارید مدیرکل مرده شور خانه

سهمیه بنزین وانت‌ بارها تغییر کرد

قیمت طلا و سکه، امروز ۲ اسفند ۹۹

بازار خودرو سکته کرد / پژو ۲۰۶ تا ۵۲ میلیون، سمند ۱۴ میلیون، پژو ۴۰۵ تا ۱۵ میلیون و تیبا ۲۶ میلیون ارزان شد / پراید ۹۰ میلیونی هم خریدار ندارد

جو بایدن پیروز انتخابات معرفی شد / فاکس نیوز، آسوشیتدپرس، سی ان ان و ان بی سی این خبر را اعلام کرده اند / بیانیه ترامپ: نتیجه انتخابات هنوز قطعی نشده / پیشنهاد داماد ترامپ به او برای پذیرش شکست

استفتاء مهم ایت الله سیستانی در باره مراسم عزاداری امام حسین (ع)

ترامپ: ایران اگر کرم بریزد بلایی سرش می آوریم که تا حالا سابقه نداشته!

دانش‌آموز ممتاز تهرانی بعد از کنکور خودکشی کرد

جدول غیررسمی افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری / افزایش ۳۰ تا ۷۰ درصدی حقوق ها

مدیرعامل سایپا: خیال همه را از پراید راحت کردیم

ویدیو/ کتک زدن یک زن افغانستانی توسط مامور نیروی انتظامی

خواندنی ها
تولید خودروی الکتریکی هواوی تا پایان سال جاری میلادی

تولید خودروی الکتریکی هواوی تا پایان سال جاری میلادی

چرا باید به غذا‌ها زردچوبه بزنیم؟

چرا باید به غذا‌ها زردچوبه بزنیم؟

آیا هر روز تخم مرغ خوردن خطرناک است؟

آیا هر روز تخم مرغ خوردن خطرناک است؟

ویژگی‌های جدید توییتر معرفی شدند

ویژگی‌های جدید توییتر معرفی شدند

آخرین اخبار مهمترین عناوین روز

جان باختن دو تن از کادر درمان در خوزستان بر اثر کرونا

وضعیت جاده‌ها و راه ها، امروز ۹ اسفند ۹۹ / ترافیک سنگین بین کرج و قزوین / انسداد روزانه جاده چالوس از ساعت ۸ صبح فردا

قیمت سکه پارسیان، امروز ۹ اسفند ۹۹

شاخص کل بورس، امروز ۹ اسفند ماه ۹۹

مصوبه مجلس: منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین مشمول عوارض و مالیات نمی‌شود

پیشروی کرونا در خوزستان / اشغال ۱۰۰ درصدی تخت‌های ICU بیمارستان‌های اهواز / ۴۰ درصد نمونه‌های روزانه شرق اهواز مثبت‌اند

فواد حسین: برخی از موانع مهم برداشته شده؛ به زودی روند پرداخت بدهی عراق به ایران بر اساس مدل مورد توافق دو کشور آغاز می‌شود

شورای نگهبان: امکان جعل تعرفه انتخابات وجود ندارد / از این بابت هیچ نگرانی نداریم / وزارت کشور: انتخابات ۱۴۰۰ الکترونیکی برگزار نمی‌شود

وزیر بهداشت: باید مراقبت کرد تا در تزریق واکسن کرونا، برای کسی رانت ایجاد نشود / بسیار خرسند شدم که علمای قم از عملکرد مدیریت کرونا راضی بودند

وضعیت جاده‌ها و راه ها، امروز ۹ اسفند ۹۹ / ترافیک سنگین بین کرج و قزوین / انسداد روزانه جاده چالوس از ساعت ۸ صبح فردا

قیمت سکه پارسیان، امروز ۹ اسفند ۹۹

شاخص کل بورس، امروز ۹ اسفند ماه ۹۹

پیشروی کرونا در خوزستان / اشغال ۱۰۰ درصدی تخت‌های ICU بیمارستان‌های اهواز / ۴۰ درصد نمونه‌های روزانه شرق اهواز مثبت‌اند

فواد حسین: برخی از موانع مهم برداشته شده؛ به زودی روند پرداخت بدهی عراق به ایران بر اساس مدل مورد توافق دو کشور آغاز می‌شود

تعرفه واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار از ۵ به ۱۲ درصد رسید

شهرداران بازداشتی مناطق ۲ و ۸ تهران با قرار وثیقه آزاد شدند

اخذ مالیات از تراکنش‌های بانکی بالای ۱۰ میلیون تومان تصویب نشد

وزیر ارتباطات: فیلتر تلگرام، رشد پیام‌رسان‌های داخلی را دچار وقفه کرد

قیمت دلار و یورو در بازار آزاد، امروز ۹ اسفند ۹۹

قیمت طلا و سکه، امروز ۹ اسفند ۹۹

وضعیت رنگبندی کرونایی شهرهای کشور: ۱۱ شهر قرمز، ۳۲ شهر نارنجی، ۲۵۱ شهر زرد و ۱۵۴ شهر آبی

آیت‌الله مکارم: برای کنترل کرونا از هیچ کاری دریغ نکرده‌ایم؛ برای مثال وجود فاصله در نماز جماعت درست نیست، اما امروز نمازهای جماعت را با فاصله برگزار می‌کنیم

معافیت مالیاتی برای حقوق‌های کمتر از ۴ میلیون تومان / مالیات پلکانی برای حقوق‌های بیشتر

ریاض: گزارش آمریکا درباره خاشقچی، حاوی نتیجه‌گیری‌هایی اهانت آمیز و نادرست درباره رهبران عربستان است؛ نمی‌توان آن را پذیرفت

روحانی: حتی اگر دچار موج چهارم کرونا هم نشویم، همه باید مراعات کنیم / این روزها، روزهای حساس‌تری نسبت به دو، سه ماه پیش است / عید امسال مشابه عید پارسال است

واکنش سخنگوی ستاد کرونا به اظهارات تبریزیان: این آقا کتاب «هاریسون» را سوزاند؛ اگر شما علمی بیشتر از کتاب هاریسون دارید بیایید آن را نقد کنید؛ البته اگر ایشان اصلا بلد باشند این کتاب را بخواند

مصوبه مجلس: جرایم رانندگی از سال آینده ۵ درصد افزایش می‌یابد

وضعیت آب و هوا، امروز ۹ اسفند ۹۹ / روند افزایشی دمای هوا تا ٣ روز آینده

نحوه محاسبه مالیات آستان قدس و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) مشخص شد

ربیعی: دوستان اقتصادی ایران هم بدون پیوستن ما به FATF حاضر به همراهی نیستند

وزارت کشور عراق: هیچ گونه تبادل اطلاعاتی با آمریکا درباره حمله به سوریه نداشتیم

بایدن: ریاض برای تعامل با واشنگتن باید با نقض حقوق بشر مقابله کند

انگلیس: قتل خاشقچی یک «جنایت هولناک» بود /۲۰ سعودی را تحریم کرده‌ایم

تیزر تبلیغاتی سعیدمحمد: «نگهت آتشین، سخنت دلنشین»

ادعای رسانه اسرائیلی: مالک کشتی آسیب دیده در خلیج عمان، فردی نزدیک به رئیس موساد است / احتمالا ایران پشت این حادثه باشد

آمریکا یک فرد و یک نهاد سعودی را تحریم کرد

سخنگوی وزارت خارجه: حملات آمریکا به مناطقی در شرق سوریه منجر به تشدید درگیری‌های نظامی می شود

کاخ سفید: آماده مذاکره با ایران هستیم اما تحریم‌ها را کاهش نمی‌دهیم

سخنگوی کاخ سفید: گزارش قتل جمال خاشقچی امروز منتشر می‌شود

آرشیو
وبگردی

نسرین مقانلو در شهر موش‌ها +عکس

سفر بهاره رهنما به خارج از کشور در کرونا + عکس

پزشک، نوزاد را به جای هزینه زایمان مصادره کرد

عکس / سحرقریشی از دست همه عصبانی است

ابراز عشق سحر دولتشاهی به همایون شجریان + عکس

ریحانه پارسا و فانتزی شوهر سیاه پوست + عکس

خواننده محبوب ایرانی بازیگر شد + عکس

چشمان این دختر اعضای داخلی بدن انسان را می بیند + عکس

تجاوز به 2 دختر در سوپر مارکت / هر دو را برهنه کرد و فیلم گرفت

قاتل، قلب همسایه خود را پُخت

  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"
کد خبر: ۲۶۱۲۲
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۵ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۰
صفحه نخست >> سیاست
پ

مطهری: احمدی نژاد پرده حرمت میان مردم و حكومت را درید و گذشته نظام را زیر سؤال برد

احمدی نژاد را را در قضیه 14 خرداد مقصر می‌دانم و عامل مؤثر در داستان جلوگیری از سخنرانی سیدحسن خمینی می‌دانم/ اگر جریانی بگویند ولایت فقیه را قبول نداریم، اما اقدام عملی علیه نظام نكنند، می‌توانند آزاد فعالیت بكنند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بسیاری بر این باورند كه فاصله بسیاری بین شخصیت علی مطهری ـ كه تفكرات سكولاریسم حاكم بر دولت اصلاحات را نقد می‌كرد ـ با آنچه امروز می‌بینیم، هست؛ دلیل این تغییر نگرش به موضوعات گوناگون و از جمله شخصیت‌های اصلاح‌طلب را چه می‌دانید؟

به نظر من این طور نیست و فاصله‌ای بین آنچه در دولت اصلاحات بود، با آنچه امروز هست نمی‌بینم. بنده زمانی كه فكر غلط یا انحرافی در انقلاب می‌بینم موضع می‌گیرم، فرقی نمی‌كند در دوره اصلاحات باشد یا در این دوره و این بستگی به دسته‌بندی سیاسی ندارد. هر كس در هر گروه سیاسی بخواهد تفكر باطلی را در مسیر انقلاب ایجاد كند، موضع‌گیری می‌كنم.

هر جا احساس كردیم فكر انحرافی در حال شكل‌گیری است، ما باید وارد شویم و برخورد كنیم. این هم معیارها و اصول ثابت دارد كه ما بر پایه آن عمل می‌كنیم و دشمن هم شاد بشود مهم نیست، چرا كه شادی دشمن با توجه به اینكه انتقادها آثار مثبت زیادی خواهد داشت، بی‌اهمیت است. شادی دشمن در صورتی بد است كه تنها اثر كار ما شادی دشمن باشد.

چرا پس از آنكه همه جریان اصلاح‌طلب پس از انتخابات تا به امروز به مقابله با نظام روی آورده‌اند، به نقد آنها نپرداخته‌اید و به جای آن به نقدهای درون گفتمانی بسنده كرده‌اید؟

اولاً نقد كرده‌ام، ثانیا نقد باید زمانی انجام بگیرد كه جریانی در قدرت باشد و نه در حاشیه. آن جریانی كه در حاشیه است، تأثیر زیادی در تحولات اجتماعی و محلی از اعراب ندارد كه خیلی ما آن را به چالش بكشیم. مهم آن جریانی است كه در قدرت است و افعال و گفتارش تحولات زیادی را به دنبال دارد، قدرت اقدام دارد و می‌تواند انقلاب را به مسیر درست هدایت كند یا به انحراف بكشاند. این جریان باید نقد شود تا به بیراهه نرود.

پس شما نظرتان این است كه اگر جریانی برابر نظام، مردم و رهبری قرار گرفت و انواع هجمه‌ها را علیه انقلاب صورت داد، نباید مورد نقد قرار بگیرد؟

ببینید، این كه این جریان مقابل نظام قرار گرفت (با طراحی و با برنامه آمد جلوی نظام قرار گرفت) ‌این را قبول ندارم. بنده معتقدم جریانی بود كه دچار اشتباهاتی شد و به دلیل نوع رفتار ما این اشتباهات تشدید شد و ما هم او را هل دادیم به طرف دشمن و مقابل نظام قرار دادیم. یك موقع هست می‌گویید مسعود رجوی مقابل نظام قرار گرفت؛ البته او با طراحی و برنامه‌ریزی قبلی این كار را انجام داد و از آغاز هم رهبری امام و روحانیت را قبول نداشت. این گروه در دهه اول انقلاب با طراحی و در نهایت، مسلحانه‌ مقابل نظام قرار گرفتند. اما یك وقت هست جریانی اشتباهی مرتكب شده است كه نباید این اشتباه را صورت می‌داد، روی تقلب در انتخابات پافشاری ‌كرد، در حالی كه مرجع قانونی اعلام كرد تقلب نبوده و رهبر انقلاب هم آن را تأیید كردند.

آنها باید می‌گفتند، هرچند ما قانع نشدیم اما به حكم قانون گردن می‌نهیم و آن را می‌پذیریم. نباید مردم را دعوت به حضور در خیابان‌ها می‌كردند و اشتباه كردند، ولی نوع برخورد ما با معترضان هم اشتباه بود.
نحوه برخورد ما با كسانی كه دشمنی با نظام و ولایت فقیه نداشتند و فقط اعتراضی نسبت به انتخابات داشتند، باعث شد كه ما كم‌كم اینها را هل بدهیم به سمت مقابله با نظام. اینها معترض به نتیجه انتخابات بودند، نه كسانی با برنامه‌ریزی برای سرنگونی نظام.

شما چند هفته پیش پس از آنكه سخن از غیرقانونی بودن مجمع روحانیون مبارز به میان آمد، در مقام دفاع از این تشكل سیاسی برآمدید و گفتید، تنها اشتباهی را مرتكب شده است، در حالی كه سخنان آنها در نشست های خصوصی، حاكی از چیز دیگری است. آیا این، نگاه ساده‌لوحانه به موضوعات نیست؟

نه، اتفاقاً نگاه شما نگاه افراطی است. اگر برخی از اعضای این تشكل سیاسی در جلسات خصوصی به شخصی و حتی به نظام توهین كرده‌اند، مذاكرات جلسه خصوصی ملاك قضاوت نیست. در جلسات خصوصی خیلی حرفها گفته می‌شود. اشتباه مجمع روحانیون این بود كه پس از خطبه‌های رهبر انقلاب در نماز جمعه 29 خرداد، درخواست راهپیمایی 30 خرداد را به سرعت پس نگرفتند و تعلل كردند.

اما ما این را باید مد نظر قرار بدهیم كه در آن فضای احساسی و هیجانی هر كس یا هر گروهی ممكن بود اشتباهاتی را مرتكب شود. این را نباید تبدیل كنیم به خروج از نظام. ما اگر جلسات خصوصی آقایان احمدی‌نژاد و مشایی را هم شنود كنیم، خیلی حرف‌ها در آن زده می‌شود.

بنابراین، اگر جریانی مقابل ولی فقیه ایستاد و با مواضع و عملكرد خود 9 ماه كشور را در بدترین شرایط اجتماعی و سیاسی فرو برد، می‌تواند در جمهوری اسلامی ایران فعالیت سیاسی كند؟

به نظر من اگر بگویند ولایت فقیه را قبول نداریم، اما اقدام عملی علیه نظام نكنند، می‌توانند آزاد فعالیت بكنند. در آن بحران خود ما هم شریك بودیم.

برخی از همكاران شما در مجلس اعتقاد دارند كه آقای مطهری هر چالشی كه در دو سال گذشته در عرصه سیاسی پیش آمد، به پای دكتر احمدی‌نژاد و مناظره ایشان با میرحسین ‌گذاشت و حتی اگر دو خط موازی به هم نرسند، از پیامدهای مناظره احمدی‌نژاد می داند، آیا واقعاً این چنین است؟

البته این، حرف همكاران من نیست، برخی سایت ها نوشتند. بنده مسأله مناظره را زمینه‌ساز فتنه دانستم و هنوز هم به این اعتقاد دارم. ایشان را در قضیه 14 خرداد مقصر می‌دانم و عامل مؤثر در داستان جلوگیری از سخنرانی سیدحسن خمینی می‌دانم. در مسأله ابتذال فرهنگی و رهاسازی فرهنگی مقصر می‌دانم، چرا كه ایشان اعتقادی به نظارت دولت بر مسائل فرهنگی ندارند.

من در جای خودش این را عنوان ‌كرده ام كه احمدی‌نژاد مقصر است كه آن مناظره را انجام داد و آنطور به برخی از شخصیت‌های نظام حمله كرد و گذشته نظام را زیر سؤال برد و پرده حرمت میان مردم و حكومت را درید. اگر آن راهی كه من گفتم (محاكمه همزمان موسوی، كروبی و احمدی‌نژاد) در پیش گرفته می‌شد، بسیار مفید به حال نظام و به ضرر آقایان موسوی و كروبی بود.

چرا نوع موضع‌گیری شما بارها مورد تأیید و خوشحالی رسانه‌های بیگانه قرار گرفته و موجب ناراحتی مردم حزب الله شده است؟

وقتی ما از آزادی بیان دفاع می‌كنیم یا علیه ظلمی كه به مردم می‌شود سخن می‌گوییم، مردم حزب‌الله هم باید خوشحال باشند و بسیاری از آنها همین طور هستند، فقط عده كمی از آنها تحت تأثیر رسانه هایی مانند روزنامه شما فكر جامد و بسته پیدا كرده اند.

حقوق مردم یا حقوق فتنه‌گران؟

حقوق انسانها.

گویا شما در بیان مواضع خود تعادل را رعایت نمی‌كنید، مثلاً زمانی كه به رئیس‌جمهور قانونی مردم توهین و فحاشی می‌كنند، سكوت می‌كنید، ولی زمانی كه برخی افراد مشكوك به فائزه هاشمی توهین می‌كنند، نامه‌ای را به رئیس قوه قضائیه برای پیگیری موضوع می‌فرستید. یا زمانی كه شعار علیه رهبری و اركان نظام در معابر عمومی سر می‌دهند، سكوت می‌كنید؛ اما به دلیل سخنرانی نكردن سیدحسن خمینی در سالگرد ارتحال حضرت امام واكنش تندی نشان می‌دهید؟!

انتشار وسیع مطالب توهین‌آمیز آن خانم نسبت به رئیس جمهور قبل از انتخابات، از سوی رسانه‌های دولتی كار اشتباهی بود و بیشتر اهداف سیاسی داشت، چرا كه آن حرفها تأثیر چندانی در روند انتخابات نداشت و آن خانم مرجع فكری یا سیاسی مردم نیست.

ما دنبال میزان اثرگذاری توهین‌های افراد در جامعه و سیر صعودی نظام نیستیم بلكه بر این نظریم كه توهین و هتاكی به رئیس‌جمهور منتخب مردم را جرم می‌دانیم و به دنبال علت  موضع‌گیری نكردن شما در این باره هستیم؟

عرض كردم، این گونه موارد مدعی زیاد دارد و به اندازه كافی محكوم می شود و ورود امثال من تأثیر زیادی ندارد. در این كه این نوع گفتار ناپسند است، شكی نیست، اما مهم این است كه گوینده آن كیست. خانم فائزه هاشمی رجل سیاسی به شمار نمی‌آید و گفتار و كردارش آنقدر مهم نیست كه ما و شما به آن واكنش نشان بدهیم و اینقدر به آن بپردازیم. مشكل شما آقای هاشمی است.

پس این چه توجیهی دارد كه شما در حمایت از شخص نامبرده به رئیس قوه قضائیه نامه می‌نویسید و در آن یادآور می‌شوید كه اگر ما در مقابل توهین به این شخص دق كنیم، سزاوار است؟

این، مضمون سخن علی ـ علیه‌السلام ـ است آنجا كه سپاه معاویه خلخالی را از پای یك زن یهودی بیرون آورده بودند. اینجا دفاع از شخص مطرح نیست، دفاع از ارزش هایی مانند عدالت و حفظ احترام مخالف مطرح است. به علاوه، نوع توهین مهم است. یك وقت هست هتاكی در حد قذف و دشنام ناموسی است، مثلا تهمت زنا زده می‌شود و این در جامعه پخش می‌شود، آن هم از طرف كسانی كه خود را حامی نظام می‌دانند. اگر كسی به رئیس‌جمهور توهین و هتاكی كرد، مدعی زیاد دارد احتیاجی به بنده نیست. اما اگر توهین ناموسی به یك معترض سیاسی از طرف افراد مدعی طرفداری از نظام شد، مسأله فرق می‌كند. اینجا چون كمتر افراد جرأت می‌كنند وارد شوند، وظیفه داریم كه وارد شویم.

اینكه یك خانمی در یك میتینگ سیاسی به رئیس‌جمهور توهین كرده و البته بی‌خود توهین كرده، تأثیری در روند سیاسی كشور ندارد و البته محكوم است، اما دومی باب كردن یك روش ناپسند از سوی افراد مرتبط با نظام است.

البته بنده به خاطر شخص دق نمی‌كنم، بلكه اگر یك مسلمان چنین حادثه‌ای را ببیند و دق كند و بمیرد، مورد ملامت نیست؛ یعنی به خاطر این ظلم دق می‌كند.

بسیاری از سیاسیون و از جمله همكاران شما در مجلس، شما را سنبل بی‌بصیرتی می‌دانند و می‌گویند آقای دكتر مطهری درباره مسائل سیاسی پختگی لازم را ندارند و حتی ساده‌لوحی را ویژگی خاص شما دراین باره برمی‌شمارند. نظرتان در این رابطه چیست؟

دلیل بطلان این حرف همین است كه برخی از این افراد در مجلس و بیرون مجلس این روزها پیش بنده می‌آیند و می‌گویند ما تازه داریم به حرف‌های شما می‌رسیم.

كدام یك از نظراتتان؟ همین كه احمدی‌نژاد مقصر بخشی از رخدادهای پس از انتخابات 22 خرداد است و باید محاكمه شود؟

این كه دولت از نظر فرهنگی لیبرال است؛ این كه پیش‌بینی‌های بنده درست از آب درآمده و در بسیاری از مسائل شخص احمدی‌نژاد مقصر بوده است. این كه مكتب ایران كه از طرف آقایان مشایی و احمدی‌نژاد ترویج می‌شود، یك فكر خطرناك است و این كه اطرافیان آقای احمدی‌نژاد برنامه درازمدت برای به انحراف كشاندن انقلاب دارند. با انحراف فكری و فرهنگی در هر جریانی باید مقابله كرد، به ویژه جریانی كه قدرت را در دست دارد. جنبش سبز نیز دچار انحراف در فكر و اهداف شد. پس از روز قدس سال 88 كه شعارهای انحرافی سر داده ‌شد، بنده موضع‌گیری كردم و این‌گونه شعارها را محكوم كردم. در آن موقع هم نوشتم كه آقایان موسوی و كروبی نتوانستند این حركت را هدایت كنند و راه خودشان را از غرب‌زده‌ها جدا نكردند. همان موقع نوشتم كه این جنبش یك جنبش بی سر است و می رود كه هدایت و مدیریت آن در اختیار بیگانگان و غربی‌ها قرار گیرد و آنها با اصل اسلام مخالفند.

یكی از ویژگی‌های رهبری یك حركت اجتماعی این است كه شما بتوانید درست آن را هدایت كنید تا به دست دیگران نیفتد. از اشكالات جریان سبز و رهبران آنها این بود كه ناخواسته و شاید به طمع استفاده از نیروی آنها خود را با دشمنان انقلاب و نظام پیوند زدند و كارشان مخالفت با حكومت اسلامی و مبانی دینی تلقی شد.

به‌رغم آنكه رهبر معظم انقلاب بارها در هفته‌های اخیر و با توجه به فضای پیش آمده از بركناری وزیر اطلاعات، خواهان حفظ آرامش جامعه و پرهیز از مسائلی شدند كه اختلاف و تشكیك را در سطح نمایانگر می‌كند، شما در همان روزها به دنبال جمع كردن امضای نمایندگان برای سؤال از رئیس‌جمهور بودید. این كار عملاً خواسته رسانه‌های بیگانه ـ به‌رغم حق طبیعی نمایندگان در سؤال از رئیس‌جمهور ـ و دامن زدن به مسائل جزیی كشور نیست؟

این كار، كار لازمی است و مجلس هم جای چنین كاری است كه از مسئولان و كارگزاران نظام سؤال كند. این، حق و حتی وظیفه نماینده است. این اشكال متوجه شماست كه پرسش را به شكل یك تابو درآورده‌اید و به صورت یك غول سامان داده‌اید و اگر سؤال‌ها مطرح می‌شد الان كشور ما به این حال دچار نمی‌شد. اگر رئیس‌جمهور احساس می‌كرد كه مرجعی به نام مجلس هست كه گاهی ایشان ملزم است در مورد رفتار خودش توضیح بدهد، كار كشور ما به اینجا نمی‌كشید. البته امضا جمع كردن ما ربطی به اتفاقات اخیر نداشت و از چند ماه پیش آغاز شده است.

آیا این پرسش در هر بستر زمانی، می‌تواند شكل بگیرد و ما نباید مصلحت را در نظر بگیریم؟

مصلحت در انجام آن است. سؤال می‌تواند در هر زمان و هر شرایطی مطرح شود، ما باید نگاهمان را عوض كنیم. رهبر انقلاب فرمودند، فعلاً موضوع وزارت اطلاعات را به رسانه‌ها نكشانید و ما هم نكشاندیم. سؤال از رئیس‌جمهور بحث تازه‌ای نیست و ما مدتی است كه این موضوع را پیگیری می‌كنیم و بنا به دلایلی تا الان مسكوت گذاشته ایم. ما به مرور برای این كار امضا جمع كرده‌ایم. نامه طرح سؤال از رئیس‌جمهور فعلاً 75 امضا دارد و انشاء‌الله در وقت مناسب مطرح می‌شود. اما در این شرایط، زمانی كه ما بدون رسانه‌ای كردن موضوع دنبال جمع‌آوری امضا هستیم، این به نظر من اشكالی ندارد.
در این میان خبرنگاری هم كه ناظر جلسه علنی است آن را رسانه‌ای می‌كند.

آقای مطهری؛ زمانی كه نماینده در صحن علنی مجلس به دنبال جمع‌آوری امضا برای سؤال از رئیس‌جمهور است، انتظار دارید خبرنگار خبر اینچنینی را پوشش ندهد؟ آیا بهتر نبود شما برای جمع‌آوری و طرح آن در مجلس، چند هفته‌ای صبر می‌كردید تا بلكه فضا التهاب خود را از دست بدهد؟

یك وقت هست بنده در این شرایط با رسانه‌‌ای مصاحبه و در آن مصاحبه ادعا می‌كنم كه رئیس‌جمهور را استیضاح و بركنار می‌كنیم، در این صورت، بنده مقصرم كه این موضوع را به اهالی رسانه كشانده‌ام و عملاً التهاب و اضطراب جامعه را دامن زده‌ام. اما زمانی هست بنده در حال جمع كردن امضا هستم و خبرنگاری كه در قسمت بالای مجلس در حال نظاره است، این موضوع را به شكل یك خبر منتشر می‌كند. این ربطی به بنده ندارد. به هر حال سؤال از رئیس‌جمهور كار بد و ناپسندی به شمار نمی رود، بلكه در جای خود كار پسندیده ای است و وظیفه نماینده است.

جمعی از سیاسیون معتقدند توجه محافل سیاسی و حتی انتخاب شما به عنوان نماینده مجلس نهم به واسطه انتساب شما به بیت شهید مطهری است. نظر شما در این رابطه چیست؟

همه توجه این محافل، ناشی از این موضوع نیست، بلكه تلاش و فعالیت و مواضع ما هم مؤثر است. انتساب به بزرگان ممكن است دو سه ماهی مؤثر باشد اما وقتی بفهمند كه فرد چیزی در چنته ندارد، توجه به او هم از بین می‌رود و این فرد نمی‌تواند ماندگار شود. اگر شما دیدید كه ظرف دو سه سال توجه به شخصی هست این ناشی از مواضع و عملكرد فرد است. من در دوره اصلاحات مقالاتی نوشتم و تفكرات لیبرالیستی و گاه سكولار برخی از آنها را نقد و از عملكرد آنها انتقادات زیادی كردم. شاید كسی به اندازه من در مبارزه با اصلاح‌طلبان مقاله ننوشت؛ بنابراین، مردم مرا می‌شناختند. البته نمی‌توان علاقه مردم به شهید مطهری را نادیده گرفت و این قطعاً مؤثر بوده است، ولی در درجه دوم.

به تازگی، برای چندمین بار متوالی برخی رسانه‌ها خبر از حضور سیدحسن خمینی به عنوان كاندیدای اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری داده‌اند، به نظر شما این می‌تواند مورد اقبال جامعه و مردم قرار بگیرد؟

بعید می‌دانم ایشان این پیشنهاد را بپذیرد و در انتخابات شركت كند. نظر شخصی من این است كه ایشان همان كار علمی‌اش را دنبال كند. ایشان كه نوه امام خمینی (ره) هستند بهتر است بیشتر روی كار علمی سرمایه‌گذاری كنند، حوزه‌های علمیه را تقویت و شاگرد تربیت كنند كه این بهتر و مفیدتر است. اساساً شهید مطهری نظریه‌ای دارد كه روحانیون در جمهوری اسلامی به كار اجرایی نپردازند مگر به اضطرار (اگر غیر روحانی صالح نباشد) و روحانی نباید دولتی شود تا نفوذ كلام خود را حفظ كند و رمز قدرت روحانیت شیعه در ایجاد حركت های اجتماعی و اصلاحات، استقلال آن از دولتها بوده است.

شما می خواهید در انتخابات مجلس كه اسفند ماه امسال برگزار می‌شود شركت كنید؟

هنوز معلوم نیست. نمی‌دانم، شاید شركت كنم.

در لیست اصولگرایان یا اصلاح‌طلبان شركت می‌كنید؟

نمی‌دانم. هر كسی غیر از یكی دو گروه ساختارشكن ما را در لیست خود قرار بدهد ما حرفی نداریم. اگر اصلاح‌طلبان هم بخواهند در لیست آنها حضور پیدا می‌كنم. كسانی كه از جریان اصلاح‌طلب تأیید صلاحیت می‌شوند، به یقین مورد تأیید حكومت و نظام هستند و با آنها در یك لیست كاندیدا شدن مشكلی ندارد. اصلاح‌طلبان ساختارشكن در مجلس ششم بودند. در انتخابات دور گذشته هم اعلام كردم غیر از حزب مشاركت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، هرگروه دیگری اگر بخواهد می‌تواند نام من را در فهرست خود قرار دهد.

زمانی كه شما درباره آقای كوچك‌زاده الفاظی را در صحن علنی به كار بردید، مورد انتقادات بسیاری قرار گرفتید، منتقدان اعتقاد داشتند، نماینده برگزیده مردم نباید افعال یا سخنانی به كار ببرد ـ آن هم از تریبون مجلس ـ كه شأن و جایگاه منتخبان ملت را خدشه‌دار كند. آیا این، اشاعه و ترویج افعال و الفاظ بد در جامعه نیست؟

البته اشاعه آن توسط رسانه‌های دولتی صورت گرفت. ما باید شرایط به وجود آمدن آن موضوع را در نظر بگیریم. بنده دارم در صندلی خود صحبت می‌كنم، در این بین جاسوزنی با همه محتویات آن به طرف من پرتاب می‌شود و بعد به طرف من حمله‌ور می‌شوند. بنده گفتم بنشین، بتمرگ، و كلمه دیگری كه معنای آن را نمی‌دانم (پفیوز) و معنای آن هم در لغتنامه‌ها دوجور آمده. این كلمات به آرامی گفته شد و در مجلس شنیده نشد و فقط كسانی كه از رادیو گوش می‌دادند، شنیدند. البته كار بنده درست نبود، ‌همان موقع هم مقاله‌ای نوشتم و عذرخواهی كردم و حضوری نیز روبوسی كردیم ولی شما چند رسانه‌ خاص موضوع را رها نمی‌كنید.


گذشته از كم كاری كه دولت در بحث مسائل فرهنگی و از جمله «عفاف و حجاب» انجام داده است، كمیسیون فرهنگی مجلس چه تدابیری برای جلوگیری از تشدید وضع بدحجابی در جامعه دارد؟

نیاز به تدابیر جدید نیست. حكم اسلام مشخص است، قانون عفاف و حجاب هم موجود است. مشكل در نوع نگاه دولت به این مسأله است. دولت اعتقادی به نظارت بر مسائل فرهنگی و به عبارت دیگر اعتقادی به وظیفه خود در امر به معروف و نهی از منكر ندارد، برای همین، می گوید فقط باید كار فرهنگی شود و كار فرهنكی هم به عهده حوزه های علمیه، روحانیت و صداوسیماست، و به این وسیله از وظیفه خود شانه خالی می كند، در حالی كه هر مقدار هم كه كار فرهنگی انجام شود در نهایت عده ای رعایت نمی كنند و دولت وظیفه دارد بر رعایت حداقل پوشش اسلامی در جامعه نظارت داشته باشد و اقدامات عملی انجام دهد.

متولیان فرهنگ كشور صرفاً می توانند موضوع را تبیین و مصلحت مردم را گوشزد كنند و نصیحت و موعظه نمایند، از آن به بعد به عهده دولت اسلامی است كه مظهر قدرت و اجراست. فقها نیز بر این مطلب اجماع دارند كه آن مرتبه از امر به معروف و نهی از منكر كه مستلزم اعمال قانون است به عهده دولت اسلامی است و كار مردم نیست.

بنابراین، بخشی از مسئولیت به عهده دولت هاست، ولی در دولت كنونی به علت حاكمیت تفكر آقای مشایی در مسائل فرهنگی و تبعیت رئیس جمهور از ایشان این مسئولیت جدی گرفته نمی شود و همان طور كه شاهد هستید در این دولت مسأله حجاب انحطاط چشمگیر یافته و گاهی پوشش درست اسلامی تبدیل به بلوز و شلوار شده است كه فلسفه پوشش اسلامی را كه عدم تحریك جنسی جامعه است تأمین نمی كند.

شاید به یاد داشته باشید كه سال گذشته آقای رئیس جمهور در مصاحبه تلویزیونی از مجریان قانون عفاف و حجاب انتقاد و به صراحت اعلام كردند كه دولت در این زمینه وظیفه ای ندارد، درست بر خلاف اجماع فقها، و به این وسیله پایه این قانون را سست كردند و از آنجا انحطاط در پوشش اسلامی سرعت گرفت.
بهترین راه اصلاح این است كه رئیس جمهور از این بینش خود دست بردارد و حرف گذشته خود را اصلاح نماید. البته منظور ما از نظارت بر مسأله حجاب، سخت گیریهای بیجا نیست. منظور این است كه با مظاهر ناهنجار بد حجابی مانند پدیده زنان خیابانی برخورد مناسب انجام شود و به طور كلی مردم احساس كنند كه موضوع پوشش اسلامی برای دولت مهم است.

كاری كه آقای احمدی نژاد به تأسی از آقای مشایی كرد، باعث شد اقتدار نظام در مسأله حجاب آسیب ببیند، به این معنی كه افراد سهل انگار در پوشش اسلامی احساس كردند كه حكومت در این مسأله به دو بخش تقسیم می شود ، بخشی طرفدار رعایت جدی آن است و بخشی طرفدار آزادی و اختیار، برای همین، میدان را باز دیدند و اكنون به این وضعیت رسیده ایم. البته این وضعیت را به فضل خدا اصلاح خواهیم كرد، چون بدنه دولت متدین است و افكار آقای مشایی را قبول ندارد.

سایر حوزه های فرهنگی نیز از این نوع تساهل و تسامح بی نصیب نبوده است. می بینیم فیلم های سینمایی تولید شده در این دوره تفاوت چندانی با فیلم های دوره اصلاحات ندارد و گاه بدتر است كه نمونه های آن فراوان است؛ یا اتفاقاتی كه در جشن نوروز و برخی تئاترها افتاد.

آقای احمدی نژاد به عنوان یك فرد حزب اللهی و متدین و اصولگرا روی كار آمد، اما كم كم شعارهای روشنفكری مانند مكتب ایران و تساهل و تسامح در امور فرهنگی را سر داد و این به صداقت ایشان لطمه می زند. تساهل و تسامح در برخورد با افكار مخالف و در حوزه اندیشه خوب است، همان طور كه مسلمانان صدر اسلام با فرهنگ ها و مكتب های بیگانه با تساهل و تسامح برخورد كردند و همین باعث جذب اقوام مختلف و پیشرفت سریع اسلام شد. اما تساهل و تسامح در اجرای احكام اسلام امری نكوهیده است و سیره پیامبر و ائمه اطهار نیز نشان می دهد كه آنها در اجرای احكام اسلام سهل انگاری نداشتند.

به هر حال، این خط مشی آقای احمدی نژاد متأثر از آقای مشائی است و الا تفكر ایشان این گونه نبود. ایشان باید خود را از كمند آقای مشائی رها كند و در شناخت اسلام به اسلام شناسان مراجعه كند. به عبارت دیگر، ایشان نمی تواند دو ولایت را در آن واحد با هم جمع كند، ولایت ولی فقیه جامع الشرایط و ولایت آقای مشایی. باید دومی را رها كند. در این صورت مشكلات فرهنگی كشور هم حل خواهد شد.

برخی اعتقاد دارند كه شما به رغم آن كه عضو كمیسیون فرهنگی مجلس هستید، در این حوزه فعالیت ندارید و بیشتر به موضوعات سیاسی به ویژه درباره دولت ورود پیدا می كنید، نظر خودتان چیست؟

فعالیت نمایندگان، تنها آن چیزی نیست كه در رسانه ها انعكاس پیدا می كند. برخی نمایندگان در كمیسیون ها و غیر آن فعالیت زیادی دارند، اما در رسانه ظهور زیادی ندارند. این كه بنده در حوزه فرهنگ چقدر تلاش كرده ام، بیشتر باید از عملكرد من در كمیسیون فرهنگی به دست آید كه تا چه اندازه در اظهار نظر درباره طرح ها و لوایح و نظارت بر امور فرهنگی فعال بوده ام، ولی به عنوان نمونه عرض می كنم كه سوال از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره عدم اجرای قانون منع استفاده از كلمات بیگانه كه به صحن علنی كشیده شد و منجر به یك كارت زرد برای وزیر شد، توسط اینجانب مطرح شد. همین طور در سوال درباره عدم اجرای قانون عفاف و حجاب از وزیر كشور من یكی از امضا كنندگان بودم و به تازگی نیز دوباره سوال كرده ام. یا تلاش برای آماده سازی طرح اداره صداوسیما و طرح اصلاح تعطیلات رسمی و كارهای دیگری كه فرصت ذكر آنها نیست.



توضیح: متن فوق مصاحبه یكی از روزنامه ها با دكتر علی مطهری در ایام سالگرد شهادت آیت الله مطهری و درباره مسائل روز است كه آن روزنامه از چاپ آن خودداری كرد
قران
ارسال به تلگرام
قران
قران
قران
قران
قران
قران
  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"