arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۲۰۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۸ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۰
گزارش فاینشنال تایمز از موزه ها در ایران: انگار که داشتیم به یک انبار میوه نگاه می کردیم تا اشیا گران بهای باستانی؛

آوردن استوانه کوروش، سیاسی و تقویت ملی گرایی افراطی دولت احمدی نژاد بود!

چندی پیش، موزه باستان شناسی تصاویری را از پناهگاهش به خبرنگاران نشان داد. در آن تصاویر نشان داده می شد که اشیا باستانی که در جعبه ها کارتن گذاشته شده بود روی هم دیگر تلمبار شده بودند. انگار که داشتیم به یک انبار میوه نگاه می کردیم تا اشیا گران بهای باستانی.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در نزدیکی ورودی موزه باستانشناسی ایران، ظرف های بزرگ سفالی که با اشکال هندسی مزین شده اند، و قدمت آنها به 5 هزار سال قبل از میلاد بر می گردد، نشان از عمق تمدن این کشور دارد.



به گزارش سرویس بین الملل انتخاب Entekhab.IR به نقل از فاینشنال تایمز، توریست های با دیدن نوع نمایش غیرقابل تصور این اشیا تاریخی در این موزه ناامید می شوند. در سالن های اصلی، چندین توریست خارجی و گروهی از بچه مدرسه ای هایی که سرو صدایی با خود به همراه آورده اند در کنار اشیا قدیمی پرسه می زنند. دپارتمان باستان شناسی تنها قسمت فعال موزه ملی ایران است.

آیدین آغداشلو می گوید: موزه باستان شناسی از زمان 1937 که تاسیس شده است تغییر نکرده است. حتی شما تغییرانی در پنجره ها، اشیا و نوع لامپ ها نمی بینیند!

موزه ها در ایران تقریبا چیزهای تازه ای هستند.. ناصرالدین شاه قاجار درهای کشور را به غرب در قرن 19 پس از سفر به اروپا باز کرد. در دهه 1880 باستان شناسان فرانسوی و انگلیسی مجوز سلطنتی برای حفاری در مکان های تاریخی مثل شوش در خوزستان گرفتند. متاسفانه این افراد پیشرو این کشفیات را با خود به خارج از کشور بردند یا آن را غارت کردند.

برای خیلی از ایرانیان، باعث سرافکندگی و بی آبرویی است که قسمت های تاریخ ایران در موزه لوور پاریس و موزه انگلیس از اشیا گران بهای متعلق به گذشته ی ایران پر شده است.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب Entekhab.IR، تنها در زمان رضا شاه پهلوی بود که حفاری غیرقانونی یک جرم شناحته شد و بر اساس آن، فرد به زندان و حبس محکوم می شد. در سال 1937، موزه ملی ایران تشکیل شد.

متعاقبا، در دهه 1970 ، موزه ها در ایران افزایش یافت. در زمان شاه، نهادهای برجسنه ای مثل موزه هنرهای معاصر در تهران، موزه فرش ایران، موزه جواهرات ملی، بزرگترین مجموعه جواهرات در جهان، موزه رضا عباسی که اسم آن از روی نام یک هنرمند برجسته و مشهور گرفته شده است، باز شد. پس از انقلاب در ایران، کاخ های سلطنتی به موزه تبدیل شد تا به فقیران نشان داده شود که زندگی آخرین شاه ایران چگونه بود.

البته، نظام کنونی ایران برضد موزه ها عمل نمی کند، و بسیاری از موزه ها دوباره باز شده اند. البته اینده اصلاحات در این بخش درخشان است.

چندی پیش، موزه باستان شناسی تصاویری را از انبارش به خبرنگاران نشان داد. در آن تصاویر نشان داده می شد که اشیا باستانی که در جعبه های کارتن گذاشته شده بود روی هم دیگر تلمبار شده بودند. انگار که داشتیم به یک انبار میوه نگاه می کردیم تا اشیا گران بهای باستانی.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب Entekhab.IR، علیرضا سامی آذر، رئیس سابق موزه هنرهای معاصر می گوید: اداره موزه ها در ایران با اداره انبارخانه ها اشتباه گرفته شده است.

وی می افزاید: منتقدان هنری می گویند که نشریات محدود هستند. در حالی که نمایشگاه ویژه از دوران های به خصوصی از تاریخ یا تاریخ دیگر کشورها وجود در موزه ها برگزار نمی شود. موزه ها در کنار نمایش مجموعه ثابت خود چیزهای دیگری نمایش نمی دهند.

در مهم ترین اتفاق فرهنگی هنری پس از انقلاب ، موزه انگلیس موافقت کرد که استوانه ی کوروش را برای هفت ماه به ایران قرض بدهد.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب Entekhab.IR، اما کارشناسان هنری می یگویند که حتی این مورد هم بیشتر حرکتی سیاسی بود تا فرهنگی که زبان جدید ملی گرایی افراطی دولت احمدی نژاد را تغدیه می کند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۳۱
0
3
man be onvane yek bastanshenas ke salha dar moozeye melli kar karde bayad begam vaziate negahdarie ashya asafbare va alave bar an taghriban har rooz yeki az asar be nahvi gom mishavad va hichkas ham pasokhgoo va peygir nist,
هوشنگ
|
Germany
|
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۱
1
4
این استوانه گلی و وپیام آن بی شک همیشه پابرجا خواهد بود هرچندکه بعضی ها آن را نفع وبعضی ها استفاده جانبی از آن میکنند. البته بهتر است که چاره ای اندشید تا اشیای دیگر براحتی از بین نروند .
نظرات بینندگان