arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۲۵۱
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۴ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۰

احمدی نژاد باز هم عقب نشینی کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم از عقب نشینی رئیس جمهور مبنی بر تاكید در عبور منوریل از بالای صحن مطهرخبر داد وتصریح كرد چگونگی اجرای عبور منوریل از سوی كارسناسان بررسی مجدد می شود.

به به گزارش انتخاب به نقل از اینده:حسن بختیاری  پیرامون جلسه شورای شهر و استاندار قم با رئیس جمهورپیرامون تعیین تكلیف عبور منوریل در دفتر رئیس جمهور برگزارشد گفت: در این جلسه بحث منوریل و نامه اخیر ریاست جمهور مطرح شد كه بحث‌های كارشناسی متفاوتی از سوی حاضران در جلسه مطرح شد اما نتیجه‌گیری جلسه بر این بود كه در واقع یك بررسی مجدد كارشناسی انجام شود و تمام گزینه‌هایی را كه می‌تواند در ارتباط با اجرای منوریل در شهر قم و ادامه آن در مسیر حرم و یا حتی خارج از مسیر مقابل حرم مطرح شود، مورد بررسی و تصمیم‌گیری نهایی قرار گیرد.

بختیاری بیان داشت: ریاست جمهوری نگران پیامدهای به تاخیر افتادن اجرای پروژه در شهر قم بود و نگاه این بود كه نباید كار به نحوی تعریف شود كه پروژه دچار مشكل شده و با تاخیر زمانی زیادی همراه باشد.
سخنگوی شورای اسلامی شهر قم بیان داشت: اصل نگرانی‌های مطرح شده توسط علما، مراجع و متخصصان امر مورد توجه و قبول ریاست جمهوری بود.

 

بختیاری افزود: در مجموع قرار شد در ارتباط با عبور منوریل از مقابل حرم مطهر جلساتی برگزار و تصمیماتی گرفته شود.

وی با اشاره به پیشنهادات ارائه شده در این جلسه گفت: یكی از پیشنهادات مطرح شده این بود كه قطعه مقابل حرم اجرا نشود و مورد به صورت منقطع در دو سمت اجرایی شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان كرد: بحث انتخاب مسیر دیگر به جز مسیر مقابل حرم مطهر حضرت معصومه (ع) نیز مطرح و قرار شد در این ارتباط بررسی‌های لازم صورت گیرد.

بختیاری تصریح كرد: در این جلسه مقرر شد مسیرهای دیگری به غیر از مسیر فعلی بررسی شود اما جمع‌بندی خاصی اتفاق نیفتاد و تصمیم‌گیری نهایی به جلسات دیگر موكول شد.

شایان ذكر است پس از یك سال بحث وگفتگو پیرامون عبور منوریل از مقابل حرم مطهر  بالاخره همه دست اندركاران اجرایی ومرتبطین این پروژه در اسفند 89 به توافق رسدند كه بخشی از منوریل از زیر سطح عبور كند.ولی دستور موكد احمدی نژاد مبنی بر اجرای طرح قبلی وحتی تهدید نپرداختن بودجه شهرداری قم باعث شد واكنشهای زیادی در قبال این تصمیم رئیس جمهور انجام بگیرد كه تاكنون شاید تنها در جلسات خصوصی عنوان می شد

جدا از شورا ی اسلامی شهر،تولیت جدید وقدیم آستانه ومهندسان معماری وشهرسازی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز  واكنش  نشان دادند، به طوری كه مجید اخوان، نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم  در گفتگو با 19دی اعلام كرد: در جلسه اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار قم با اعضای هیئت رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت الله محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین تاكید كردند كه از طرف جامعه مدرسین اعلام نمائید كه این جامعه به شدت با عبور منوریل از روی سطح و مخدوش شدن وجه حرم مطهر مخالف است.

مهنس فارغیان نیز به نقل از آیت الله مومن  نماینده مردم قم درمجلس خبرگان اعلام كرد: اهمیت شهر قم به عنوان پایگاه حوزه علمیه و عش آل محمد‌(ص) بیش از این است كه با چنین تصمیماتی مخدوش شود.

تصمیم جلسه اخیر در حضور رئیس جمهور وتصمیم نسبت به برسی مجدد طرح  درحالی است كه سازمان بازرسی كل كشور پیش از آغاز اجرای طرح در گزارش مبسوطی به دلیل نداشتن طرح مطالعاتی اجرای این طرح را تخلف ونسبت به پیامدهای هزینه ساز آن هشدار داده بود ولی متاسفانه به این هشدار هیچ توجهی نشد و امروز پیمانكار طرح از افزایش 50میلیاردی پروژه سخن می گوید

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم همچنین پس از این جلسه اضافه كرد: پروژه منوریل به صورت epc یعنی مطالعه و اجرا به صورت همزمان اجرا می‌شود و اگر بحث از مجرای كارشناسی خود خارج نشود، مشكل خاصی ایجاد نمی‌شود.

وی هیچ اشاره ای به اینكه كار شناسان از ابتدا خواستار مطالعه جامع وكارشناسانه كه با طرح جامع ترافیك نیز تطابق داسته باشد  نكرد .

مهندس باقر پناهی به 19دی گفت: نمی دانیم چه اصراری بود كه طرح بدون مطالعه قبلی وبصورت  مطالعه همزمان با اجرا انجام شود .از نظر كارشناسی باتوجه به اینكه این طرح برای اولین بار در كشور انجام میگیرد قابل پیش بینی بود كه با مشكلات زیادی روبرو خواهد شد.ضمن اینكه مسیر هم كاملا مشخص بود كه با حرم تزاحم خواهد داشت

بختیاری هم چنین گفت: مسئله منوریل در كشور سیاسی شده و دیدگاه‌های سیاسی به بحث‌های فنی آمیخته شده است و به همین دلیل این بحث‌ها اتفاق می‌افتد اما اگر یك فضای مطلق  برای اجرا ازابتدا كارشناسی و فنی بود و تصمیم‌گیری بدون حاشیه می‌توانست انجام شود، دچار این همه تنش، بحث‌آفرینی و حاشیه نمی‌شد.

بر پایه این گزارش در جلسه رسیدگی به مشكل منوریل قم در حضور رئیس جمهور از مخالفین و منتقدین منوریل در قم و عبور آن از مقابل حرم هیچ كس نبود. حتی از آستانه مقدسه كسی در این جلسه حضور نداشت.

نظرات بینندگان