arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۲۶۲
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۷ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۰

آمريكا 10 فرصت دستگيري بن لادن را از دست داد

روزنامه ديلي تلگراف با انتشار گزارشي تحت عنوان "صياد بن لادن" فاش کرد که 10 فرصت براي دستگيري بن لادن وجود داشته، ولي مقامات آمريکايي همواره از دستگيري وي جلوگيري مي‌کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه ديلي تلگراف با انتشار گزارشي تحت عنوان "صياد بن لادن" فاش کرد که 10 فرصت براي دستگيري بن لادن وجود داشته، ولي مقامات آمريکايي همواره از دستگيري وي جلوگيري مي‌کردند.

به گزارش انتخاب، مايکل شوئر مامور سابق سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) که فرمانده يگان پيگرد بن لادن بود، هر بار که امکان دستگيري بن لادن را مي‌يافت، دستوري مبني بر تامل در بازداشت وي دريافت مي‌کرد.

شوئر، بن‌لادن را از اوائل دهه 80 مي‌شناخت. در آن زمان بن لادن مورد تاييد آمريکا بود زيرا وي اموال شخصي خود را براي جنگ ضد شوروي بذل مي‌کرد و اين اقدام وي از نظر آمريکا مثبت ارزيابي مي‌شد.

آن گاه بن لادن ثروت خانواده خود را براي ايجاد پايگاه‌هايي نظامي براي نيروهاي خود به کار گرفت.

در سال 1986 بن لادن يگاني از مبارزان عرب را از پناهگاهي معروف به " کنام شير" فرماندهي مي‌کرد.

در آن دوره آمريکايي‌ها علاقمند بودند که با هر شخصي که با روس‌ها مي‌جنگد ارتباط برقرار کنند، اما بن لادن حاضر به گفت‌وگو با آنان نبود.

به گفته شوئر، سازمان سيا از تغيير رويکرد بن لادن به خصومت با آمريکا مطلع بود.

پس از عقب نشيني اتحاد جماهير شوروي از افغانستان، بن لادن به عربستان بازگشت و به سبب اقدامات تحريک آميز ضد نيروهاي آمريکايي موجود در اين کشور در زمان جنگ خليج فارس، به اقامت اجباري در منزلش محکوم شد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، در سال 1995 شوئر مکلف به تشکيل يگاني ويژه براي پيگرد بن لادن شد.

شوئر در شماري از کتاب‌هايي که به چاپ رسانده است، شمار فرصت‌هايي که امکان دستگيري بن لادن وجود داشته را برشمرده و تاکيد کرده است که از هيچ يک از اين فرصت‌ها براي دستگيري وي استفاده نشد.
برچسب ها: بن لادن
نظرات بینندگان