arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۲۷۲۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۲ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۵

علت قدردانی معاون وزیر خارجه سوریه از ایران چه بود؟

معاون وزیر خارجه سوریه با اشاره به عدم مخالفت این کشور با مسئله مذاکره مستقیم با معارضان، از حمایت‌های نظامی، فرهنگی، علمی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران از دمشق قدردانی کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«فیصل مقداد» معاون وزیر خارجه سوریه تأکید کرد که دمشق با مذاکره مستقیم با معارضان این کشور در مذاکرات ژنو مخالفتی ندارد.

به گزارش انتخاب، مقداد در گفت‌وگو با خبرگزاری «تاس» اظهار داشت که «استفان دی میستورا» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه تا کنون اصرار داشته است که مذاکرات با میانجیگری وی صورت گیرد وگرنه دمشق با این مسئله مخالفتی ندارد.

وی با اشاره به لزوم بررسی سند 12 بندی دی میستورا در مذاکرات آتی گفت: «دولت سوریه به فرستاده ویژه سازمان ملل اعلام کرده است که آمادگی دارد از 15 آوریل مذاکرات را آغاز کند».

معاون وزیر خارجه سوریه با بیان اینکه دمشق سعی دارد با گفت‌وگو بحران موجود در این کشور را حل کند، تصریح کرد: «کُردها باید در مذاکرات ژنو حضور داشته باشند و دولت سوریه بر اساس قومیت میان شهروندانش تمایز قائل نمی‌شود».

مقداد همچنین ادامه داد: «سوریه کشور کوچکی است. در نتیجه دولت مسئله برقراری نظام فدرالی را بررسی نمی‌کند، ولی از همه طرف‌های ذیربط از جمله کُردها می‌خواهد که در این مذاکرات شرکت کنند».

وی در خصوص اوضاع میدانی سوریه نیز گفت: «ارتش سوریه عملیات خود را در نزدیکی حلب انجام می‌دهد تا زمینه پیشروی به سوی مخفیگاه‌های تروریست‌ها در رقه و دیرالزور فراهم شود».

معاون وزیر خارجه سوریه همچنین تأکید کرد، نیروهای سوری در نزدیکی حلب با گروه‌های تروریستی می جنگد که خود را معارضان میانه‌رو می‌نامند ولی در واقع با جبهه النصره همکاری و آتش‌بس را نقض می‌کنند.

مقداد با اشاره به نقش مهم ایران، حزب الله و روسیه در موفقیت‌های اخیر ارتش سوریه گفت: «شمار زیادی از مشاوران و کارشناسان نظامی ایرانی در سوریه حضور دارند. ایران در زمینه‌های اقتصادی، علمی و فراهنگی از سوریه حمایت می‌کند».

وی ضمن تشکر از ملت ایران برای تلاش آنها به منظور حفظ تمامیت ارضی سوریه درباره روسیه نیز تصریح کرد، اینکه روسیه بیشتر نیروهای خود را از سوریه خارج کرد بر همکاری دمشق و مسکو در زمینه مبارزه با تروریسم تأثیر منفی نداشت.

منبع: فارس
نظرات بینندگان