arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۲۹۳
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۱ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۰
امروز روز جهاني موزه هاست؛

جاي خالي موزه ملي ايران در ميان برترين موزه هاي جهان

موزه ملي ايران با 70سال قدمت و بيش از 300 هزار شيء بي بديل تاريخي با وجود آنكه مي تواند از نظر حجم، تنوع و كيفيت آثار جزو چند موزه معتبر جهان باشد اما نه به لحاظ تعداد بينندگان و نه به لحاظ كيفيت چينش آثار و طراحي سايت جايي در ميان موزه هاي برتر جهان ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
موزه ملي ايران با 70سال قدمت و بيش از 300 هزار شيء بي بديل تاريخي با وجود آنكه مي تواند از نظر حجم، تنوع و كيفيت آثار جزو چند موزه معتبر جهان باشد اما نه به لحاظ تعداد بينندگان و نه به لحاظ كيفيت چينش آثار و طراحي سايت جايي در ميان موزه هاي برتر جهان ندارد.

به گزارش انتخاب، براساس آمارها، در سال 2009 موزه لوور پربيننده ترين موزه جهان و موزه ملي توكيو نيز پربيننده ترين موزه قاره آسيا بوده است. براساس آمارهاي ارايه شده از سوي مسوولان موزه مشهور لوور شهر پاريس و همچنين نظرسنجي هاي انجام شده توسط چندين روزنامه هنري، موزه لوور با ميزباني از 5/٨ ميليون بازديد كننده در اين سال عنوان پربيننده ترين موزه جهان را به خود اختصاص داده است. اين در حالي است كه موزه بريتانيا نيز با ميزباني از نزديك به شش ميليون بازديد كننده در رتبه دوم رده بندي پربيننده ترين موزه هاي جهان قرار گرفته است.

براساس همين رده بندي، گالري ملي واشنگتن، موزه هنرهاي مدرن لندن، موزه متروپليتن نيويورك و موزه واتيكان در رده هاي سوم تا ششم اين نظرسنجي قرار دارند. از سوي ديگر، پربيننده ترين موزه قاره آسيا نيز كه در رده بندي پربيننده ترين موزه هاي جهان در رده سيزدهم قرار گرفته است، موزه ملي توكيو است كه در سال گذشته ميلادي ميزبان 5/٢ ميليون بازديد كننده بوده است. ب

ا اين همه اما موزه ملي ايران آمار شفافي از تعداد بازديد كنندگان خود در هر سال ارايه نمي كند. چه آنكه اگر ارايه مي كرد در ميان صد موزه پربيننده دنيا جايي براي خود دست و پا مي كرد.

به گزارش انتخاب به نقل از شرق، ارسلان اكرمي، كارشناس موزه داري مي گويد: «ايكوم» شوراي بين المللي موزه ها (ICOM) وابسته به سازمان فرهنگي، علمي و تربيتي سازمان ملل متحد يونسكو در يازدهمين مجمع عمومي خود در ژوئن 1974 در كپنهاك در بند 3 و 4 اساسنامه خود هدف موزه را چنين بيان مي كند: موزه، موسسه اي است دايمي و بدون هدف مادي كه درهاي آن به روي همگان گشوده است و در خدمت جامعه و پيشرفت آن فعاليت مي كند.

هدف موزه ها تحقيق در آثار و شواهد برجاي مانده انسان و محيط زيست او، گردآوري، حفظ و بهره وري معنوي و ايجاد ارتباط بين اين آثار، به ويژه به نمايش گذاردن آنها به منظور بررسي و بهره وري معنوي است.

با اين حال هم اكنون برخي موزه ها به يكي از اصلي ترين جذابيت هاي مورد علاقه گردشگران در كشورهاي جهان تبديل شده اند. ورود سالانه هشت و نيم ميليون بيننده كه بخش عمده اي از آنها گردشگران ديگر كشورها هستند به موزه لوور تاييدي بر اين مساله است. ا

كرمي مي افزايد: «بي ترديد موزه ملي ايران به دليل موقعيت و جايگاه ويژه خود و غناي بالاي آثار موجود در آن مي توانست يكي از جذاب ترين محل ها براي جذب گردشگر به كشور باشد.

با اين حال اما اين موزه چنان در معرفي خود ناكام مانده است كه حتي در جذب تعداد قابل توجهي از بينندگان ايراني نيز عملكرد چشمگيري نداشته است.

چه آنكه همين الان هم اگر از بسياري از مردم تهران آدرس موزه ملي پرسيده شود، بسياري اظهار بي اطلاعي خواهند كرد.»

 در شرايط كنوني داشتن يك وب سايت مفيد همراه با اطلاعات كامل براي شناساندن قابليت هاي موزه يكي از بهترين شيوه ها براي جلب نظر گردشگران در ديگر نقاط جهان براي ترغيب به بازديد مستقيم از موزه است. با اين حال آنگونه كه مشخص است، گردانندگان موزه ملي ايران نتوانسته اند وب سايت مناسبي در حد و اندازه هاي موزه ملي يكي از باستاني ترين كشورهاي جهان، طراحي و ايجاد كنند.

بر اساس آخرين رده بندي انجام گرفته توسط وب سايت تخصصي kunstpedia.com در سال 2009 كه در زمينه رده بندي جهاني وب سايت موزه هاي مشهور جهان انجام گرفت، وب سايت موزه ملي ايران در ميان 377 اثر برگزيده جايي نداشت.

اين در حالي است كه در ميان اين رده بندي موزه هايي از كشورهاي مكزيك، اسراييل، كوبا، كره جنوبي و زلاندنو و چند كشور آمريكاي لاتين و آسيايي حضور داشته اند.

در اين رده بندي وب سايت هاي بيش از 680 موزه در گوشه و كنار جهان توسط كارشناسان وب سايت kunstpedia آناليز و بررسي شد، اين امتياز بندي ها بر اساس رده بندي هاي گوگل، آلكسا و تعداد لينك هايي كه به وب سايت هاي مورد نظر داده مي شد، محاسبه شده است.

علاوه بر اين محتواي اين وب سايت ها و ميزان اطلاعات پايه اي و آگاهي كه به بينندگان خود مي دهند نيز يكي ديگر از ملاك هاي راي گيري براي انتخاب وب سايت هاي برتر موزه هاي جهان بود.

 با استفاده از اطلاعات محاسبه شده توسط وب سايت آلكسا، سايت موزه ملي ايران به آدرس nationalmuseumofiran.ir در ميان پر بيننده ترين وب سايت هاي دنياي وب، رتبه يك ميليون و 246 هزار و 831 مين را به خود اختصاص داده است و در ميان وب سايت هاي ايراني نيز نتوانسته به رتبه اي بهتر از 23 هزار و 176مين سايت دست پيدا كند.

نگاهي به همين آمار گوياي آن است كه موزه ملي ايران با همه اشياي تاريخي اش جايگاهي مناسب و در خور شاني در اينترنت ندارد. اين در حالي است كه وب سايت موزه لوور در فرانسه 47 هزار و 210 مين و وب سايت موزه ملي بريتانيا نيز رتبه 57 هزار و 665 مين سايت پربيننده اينترنت را دارد.
   
نظرات بینندگان