arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۳۳۹۳
تعداد نظرات: ۳۵ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۰۸ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۵

وقتی دولت روحانی به احمدی‌نژاد "بفرما" می‌زند!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جلیل بیات*؛این روزها بحث بازگشت احمدی نژاد به عرصه اداره کشور داغ شده است. علت اصلی این موضوع نیز شخص احمدی نژاد است که هم فعالیت های خود را بیشتر کرده و هم سخنان سیاسی به زبان می راند. اگرچه بسیاری از حتی عقلای اصولگرا از بازگشت احمدی نژاد خشنود نمی شوند، اما بر کسی پوشیده نیست که احمدی نژاد در میان بخشی از سیاسیون و مردم طرفدارانی دارد. البته خیلی ها معتقدند احمدی نژاد با آنچه از خود در طول هشت سال ریاست جمهوری به جا گذاشت اگر هم بازگردد (و تایید صلاحیت شود) رای نخواهد آورد. با این حال آنچه می تواند زمینه را برای بازگشت احمدی نژاد فراهم کند نه خاطره هشت سال ریاست جمهوری وی، که عملکرد دولت روحانی است.

البته هدف این یادداشت طرح معضلات بزرگ کشور یا سیاست های اصلی دولت یازدهم نیست، بلکه قصد آن است که با نشان دادن مشتی نمونه خروار، تلنگری به دولت بزند و زنهار دهد که همین کج سلیقگی های به ظاهر بی اهمیت می تواند زمینه نارضایتی از دولت را فراهم سازد.

اول- بدون شک دانشجویان به عنوان قشر نخبه و تحصیل کرده با شور و نشاطی که در هر انتخابات به جامعه می دهند یکی از عوامل تاثیرگذار در نتیجه انتخابات هستند. آنها گاها مشوق خانواده و آشنایان در دادن رای به کاندیدای مورد حمایت خود هستند که به دلیل جایگاه ارزشمند دانش و دانشجو در ذهن مردم معمولا این نظرات مورد پذیرش نیز واقع می شود. همچنین بسیاری از برنامه های سخنرانی کاندیداها یا مناظره طرفداران آنها در دانشگاهها برگزار می گردد. لذا اگر کاندیدایی در میان دانشجویان پایگاهی نداشته باشد یا پایگاه سابق خود را از دست بدهد قطعا خسارتی بزرگ برای وی در آن رقابت انتخاباتی خواهد بود.

دوم- اگرچه فضای دانشگاهها در دولت یازدهم نسبت به دوره قبل تغییر قابل محسوسی یافته و دیگر شاهد برخوردهای شدید و گاهی زننده با دانشجویان نبوده و تعداد موافقت ها با برگزاری انواع برنامه های دانشجویی افزایش و جایگاه دانش و دانشجو ارتقا یافته است، اما گاهی برخی تصمیمات که شاید در سطح مدیران میانی گرفته می شود به این فضای مثبت چنگ انداخته و آن را دچار خدشه می سازد.

یک مورد به ظاهر بی اهمیت که اخیرا روی داده سیاست وزارت ارشاد در ارائه بُن های ویژه نمایشگاه کتاب به دانشجویان است. پیش از این و در سال های گذشته همیشه نسبت سهم وزارت ارشاد و دانشجو برابر بود؛ به طوری که مثلا در سال گذشته دانشجو با پرداخت 40 هزار تومان مبلغ 80 هزار تومان بُن خرید کتاب در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران دریافت می کرد. امسال نیز در ابتدا عنوان شد روال همچون سال های قبل است و تغییری در مبلغ بُن نیز ایجاد نشده است. اما چند روز پیش خبری در کانال رسمی بن کتاب وزارت ارشاد مبنی بر افزایش بن کتاب دانشجویان منتشر شد که در ابتدا خوشحالی دانشجویان را در پی داشت. اما در واقع خبر این بود که دانشجویان با پرداخت 60 هزار تومان مبلغ 100 هزار تومان بن دریافت خواهند کرد! آیا این تصمیم به معنای افزایش بن کتاب است؟! آیا با این تصمیم و آن خبر شعور دانشجویان به سخره گرفته نشده است؟

البته مدیران ارشاد چند روز بعد و با آغاز فرایند ثبت نام بود که تازه نشان دادند آن تصمیم صرفا به دلیل بی پولی دولت نبوده، بلکه به واقع قصد دارند نارضایتی را در میان دانشجویان ایجاد کنند. موضوع از این قرار است که تا سال گذشته فرایند ثبت نام برای بن کتاب دانشجویی از طریق درگاه اینترنتی بانک عامل (صادرات) صورت می گرفت و بن الکترونیک نیز از طریق همین بانک و شعبه ای که دانشجو در زمان ثبت نام انتخاب کرده بود ارائه می شد. اما امسال علاوه بر تغییر بانک عامل (به بانک شهر) صرفا دانشجویانی می توانند برای بُن کتاب ثبت نام کنند که دارای گوشی هوشمند باشند! علت آن هم این است که بانک شهر اپلیکیشنی در سایت رسمی بُن کتاب دانشجویی ارائه کرده که دانشجویان باید با دانلود و نصب آن بر روی گوشی هوشمند خود فرایند پرداخت سهم خود به بانک را از طریق این اپلیکیشن انجام دهند!

فارغ از مسائل امنیتی مربوط به ارائه رمز دوم اینترنتی به این اپلیکیشن، سوال اصلی این است که آیا دانشجویانی که دارای گوشی هوشمند نیستند نباید از یارانه خرید کتاب استفاده کنند یا در نظر مسئولین آنهایی که گوشی هوشمند دارند از دیگران نیازمندتر هستند! شاید به نظر برخی این موضوع اصلا مهم نباشد، اما بنده که خود دانشجو هستم تبعات این تصمیم عجیب را در دیدگاه دانشجویان نسبت به دولت یازدهم به عینه می بینم. البته ممکن است این تصمیم صرفا از سوی مسئولان بانک شهر گرفته شده باشد. ممکن است مدیران میانی وزارت ارشاد در این تصمیم نقش داشته اند. اما آنچه مهم است این است که برای دانشجویان دولت روحانی است که چنین اقدامی کرده است. آیا این کج سلیقگی ها و از این دست تصمیمات در حوزه های دیگر که کم هم نیست زمینه را برای بازگشت احمدی نژاد فراهم نمی کند؟

سوم: نکته پایانی آنکه برخی تحلیل گران معتقدند آقای روحانی باید بسیار پیشتر کادر مدیران میانی وزارت خانه ها و سازمان های مختلف دولتی را تغییر می داد. از نظر آنها بسیاری از مدیران میانی تصمیم گیرنده از طرفداران احمدی نژاد هستند که بعضا با چنین تصمیماتی و در بزنگاهها زمینه نارضایتی از مجموعه دولت یازدهم را فراهم می کنند تا بازگشت احمدی نژاد امکان وقوع یابد. الله اعلم.

منبع: فرارو

*دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت مدرس
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۵
در انتظار بررسی: ۳
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
99
17
من خودم یه کارمند دولت هستم. اگه بخوام منافع خودمو در نظر بگیرم، می گم زمان احمدی نژاد بهتر بود. ماه رمضون یه ساعت دیرتر می رفتیم سر کار و 2 ساعت زودتر برمی گشتیم. چه توجیهی داره که این 3 سال دوره روحانی توی ماه رمضون حتی ساعت ناهارمون رو حذف نکردن و گفتن که باید مثل ماه های دیگه سر کار باشیم؟؟؟؟؟؟؟ بهتره برای جلب رضایت مردم برای ماه رمضون امسال که زیاد نمونده یه فکر درست و حسابی بکنن. همین دلخوری های کوچیک رو هم جمع میشه و مخالف درست میکنه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
آقای به ظاهر کارمند یکم واقع بینتر باشیم. خودتون هم بهتر از هر کسی میدونید که این دولت با پایین اوردن تورم تا این حد بیشترین خدمت رو به قشر کارمندان کرده. یکم تنبلی ها رو کنار بگذاریم و به فکر کار و ساختن ایران باشیم به حد کافی خوابیدیم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
برای برخی همون احمدی نژاد بهتره.
مرد حسابی با تورم بالای 40 درصد، هر سال 10 درصد به حقوقت اضافه میشد. الان با تورم زیر 15 درصد داری 15 درصد افزایش حقوق میگیری.
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
آقای محترم چقدر توی این مملکت ما باید بخوابیم و استراحت کنیم؟ بسه دیگه خوبه یکم کار کنیم و کشور رو بسازیم... یه عمره داریم میخوابیم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
منظورتون دقیقا کدوم 15 درصد تورمه؟
ناشناس
| - |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
دوستان من رای ندادم که فقط یه خورده نرخ تورم پایین بیاد رای دادم اوضاع برای خودم و خونواده م بهتر بشه. نمی گم بهتر نیست اما خیلی ملموس نیست. ضمنا کمترین افزایش حقوق تو چند سال اخیر مربوط به امساله با 12 %. اکثر خوانندگان انتخاب رایشون مشخصه ولی نمی شه انتقاد نکرد. دور بعد هیچکدوم ماها به احمدی نژاد رای نخواهیم داد ولی با این شرایط روحانی هم انتخاب خیلی ها نخواهد بود و باز هم پراکندگی آرا در صندوق ها و فجایع بعدی...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
واقعا اگر قراره ملاک ما برای انتخاب رییس جمهور این چیزها باشه همون بهتر که احمدی نژاد برگرده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
90 درصد کسانی که منفی دادند روزه نمیگیرند. حاضرم قسم بخورم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
45
38
من یک مهندس هستم. به روحانی رای دادم. اما راضی نیستم. البته این باعث نمیشه به احمدی نژاد رای بدهم. آقای رییس جمهور عزیز، سیاستهای انقباضی اقتصادی دولت شما ضربه بدیبه آینده انتخاباتی شما وارد میکنه، اگر امسال هم فکری برای رونق اقتصاد نکنید( همچون سه سال گذشته) بعید میدونم رای اکثریت رو داشته باشید. از انتخاب ممنوم و میخوام که انتشار بده
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
کاملا موافقم مطمئنا افراد دیگری هم کاندید خواهند شد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
موافقم. من13 ساله مهندس پیمانکار بخش خصوصی هستم. هیچ وقت اوضاع شرکت رو به خرابی 2 سال گذشته ندیدم. بدلیل اینکه دولت مطالبات بخش خصوصی رو پرداخت نمیکنه که تورم ایجاد نشه. من از لسان تمامی همکارانم با شما موافقم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
من هم یک مهندس هستم دوست عزیز.
گرچه با بخش بزرگی از سیاست های اقتصادی دولت موافق نیستم، اما معتقدم که زمان زیادی لازم است تا آسیب هایی که در دوره گذشته به بدنه کشور وارد آمد، جبران شود.
نمی دانم در کدام صنعت مشغول هستید، اما لااقل ما که در نفت مشغول هستیم، شاهد حرکت رو به جلوی این صنعت در یکی دو سال اخیر هستیم، صنعتی که با سیاست های دولت گذشته رو به ویرانی گذاشته بود.
ناشناس
|
Russian Federation
|
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
8
24
دقیقا
وقتی به عنوان مثال در وزارت علوم علی رغم اطلاع رسانی ما در مورد مدیران دوره ی احمدی نژاد که در کادرهای مالی و اداری مشغول به کار هستند و گاهی با خرده دزدی هایشان و گاهی با اجرای مغرضانه ی قوانین در حق کادر هیات علمی و کارمند موجبات نارضایتی آن ها را فراهم می کنند هیچ برخوردی با این افراد نشده است و همچنان تمام امور به دست آن ها اداره می شود و هر از گاهی که ما می توانیم بازرسی از وزارت علوم را به اینجا بکشیم با یک جلسه ی مخفیانه با دکتر ف نامی که می گویند در وزارت علوم نفوذ دارد همه ی مشکلات به نفع این افراد ماست مالی می شود -
ناشناسان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
6
27
**نکته پایانی آنکه برخی تحلیل گران معتقدند آقای روحانی باید بسیار پیشتر کادر مدیران میانی وزارت خانه ها و سازمان های مختلف دولتی را تغییر می داد. از نظر آنها بسیاری از مدیران میانی تصمیم گیرنده از طرفداران احمدی نژاد هستند که بعضا با چنین تصمیماتی و در بزنگاهها زمینه نارضایتی از مجموعه دولت یازدهم را فراهم می کنند تا بازگشت احمدی نژاد امکان وقوع یابد**.
حرف حساب، جواب ندارد ..... ا
آقای رئیس جمهور با عدم تعویض مدیران احمدی نژادی در بدو کارشان، موجب به گل نشستن صنعت عظیم دخانیات ایران شدند، متاسفانه با گذشت 3 سال از ریاست جمهوری، هنوز ایشان همچنان دست روی دست گذاشته و این شرکت پر درآمد و پولساز (البته درسالیان گذشته نه ، سالیان اخیر) را به حال خود رها کرده اند!!!!.... آخه تا کی میخواهند سکوت کنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
متاسفانه دولت به خاطر ژستی که گرفته بود، مدیران میانی رو تغییر نداد.
قرار بود کسانی که اتوبوسی آمده بودند، اتوبوسی هم بروند، اما متاسفانه حتی به اندازه مسافران یک تاکسی هم تغییرات نداشتیم!
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
10
14
توی بند سوم نوشته مدیران میانی فلان و بهمان تو باید در هر رده ای مدیران باسواد رو به کاربگیری نه هر کی یقش رو بیشتر واسه حزب ما پاره میکنه . خلاصه بعد از گذشت چند ماه از برجام هیچ اتفاق خاصی نیفتاده و این نارضایتی از دولت رو بسیار زیاد کرده و احمدی نژاد رقیب اسونی نیست
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
29
21
هیچی دیگه! حالا مقصر اصلی خیط کاری های دولت ، مدیران میانی باقی مانده از دوران احمدی نژاد هستند که سعی می کنند با گرفتن تصمیم های بد و ضایع کردن خودشان به دولت ضربه بزنند!
فرهاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
8
19
یعنی علت بازگشت احمدی نژاد مدیران میانی دولت هست و به عملکرد و تصمیمات و سیاستهای دولت ربطی نداره؟!
ماهران
|
Germany
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
4
28
دولت آقای روحانی چه پسر خوبیه . نازی. هنوز مدیرای احمدی نژادی سر کارن؟
محمود دلبند ما که تو سه ماه اول روی کار اومدنش همه مدیرای دولت قبل تا آبدارچی رو جارو کرد انداخت بیرون.

واقعا چه وضعشه!!
مجید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
2
18
دولت روحانی کاملا محافظه کاره .
پاسخ ها
ناشناس
| Russian Federation |
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
چه توقعی دارید از دولتی که همه طرفه در معرض هجمه هست؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
5
17
دولت تدبیر وامید هنوز از چنگال مدیران دولت پاکدست رها نشده است خود دانیدجناب اقای روخانی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
3
12
فاصله حقوقي بين شاغلين وبازنشستگان عليرغم پائين امدن تورم بسيار زياد است بازنشستگان تحقير شدند يك فوق ليسانس بازنشسته برابر يك ديپلم شاغل حقوق نمي گيرد همسان سازي حقوق ها كه اميد امسال بازنشستگان بود به برنامه ششم حواله داده شده چرا با اينهمه افزايش در طي اين دو سه سال به بازنشستگان توجهي نشد .
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
حرف دل ما رو زدی. تو این اوضاع بیشتر ما بازنشسته ها کمتر از 1.5 درآمد داریم. شما مردم قضاوتن کنید. ظاهرا چون ما دیگه نیروی کار حساب نمی شیم دولت هیچ تعهدی به ما نداره. فردای انتخابات هم با این وضع معیشت بازنشستگان در این دولت شما این قشر رو در کنار خود نخواهید داشت.ما با امید به دولت رای دادیم اما آنچه نصیبمون شد ناامیدی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
ماشاا... تمام پولهای مملکت مال شما کارمندها و بازنشسته ها و حقوق بگیران سایر نهادهاست اما بازم نق میزنید.
اصلا میدونید کسانی که حقوق بگیر و بازنشسته نیستن با چه فلاکتی دارن زندگیشونو میگذرونن که هی میخواید بازم حقوق و مزایای شمارو بیشتر کنن؟!
((( انتخاب جان ، میدونم منتشر نمیکنی این نظرو . متاسفانه شما انتخابی های عزیز هم ، مورد دارین! ))
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
5
13
وقتى دولت نتواند با ارامش كار كند نتيجه مطلوبى در جامعه ديده نخواهد شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
ابزار آرامش در خدمت خود دولته، وقتی تواناییشو نداره حرف شما درست نیست
ناشناس
| - |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
موضوع این بن ها در بین دانشجویان کم باعث آزردگی نشده. بهتره تا زمان هست کاری بکنید. واقعا تنها جای صرفه جویی این مملکت فشار 10 هزار تومنی وارد آوردن به جیب دانشجوهاست جای دیگه ای نتونستید این صرفه جویی ها رو بکنید. یه خورده از پول یامفتی که خرج پیچ و تاب زلف فوتبالیستای باشگاه های دولتی میکنید صرفه جویی بفرمایید کمی از ریخت و پاش سمینارای بی خروجی و ...کم بفرمایید تا بقیه بتونن 4 تا کتاب بخرن. جماعت دانشجویان نا راضین
ناشناس
| - |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
خیلی از دانشجویان شهرستانی چون از پس هزینه سفر و کرایه و خورد و خوراک و ... بر نمیان معمولا یک یا دونفرو به عنوان نماینده می فرستن تا خرید های بقیه رو انجام بده.این روشیه که در شهرستان سال هاست اجرا میشه. اما امسال با این محدودیت خنده دار که باید گوشی هوشمند بیارید و به ازای هر نفر یک گوشی اوضاع واقعا خنده دار شده.پس لطف بفرمایید این نمایشگاهو با این ابعاد در همه ی استان ها برگزار کنید یا کل مملکتو به تهران منتقل بفرمایید!!!!!!
رهگذر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
1
10
منم از طرفداران دکتر روحانی هستم. اما ازین فرایند خرید بن دانشجویی تعجب کردم و ناراحت شدم. با اینکه گوشی هوشمند هم دارم اما ازین مسخره بازی بدم اومد و اصلا بیخیال بن شدم.
توصیه ام به دولت اینه که به هیچ وجه این چیزا رو دست کم نگیره
خصوصا که مخالفانش دارن بطور جدی و پیوسته علیه دولت فعالیت می کنن.
به هر حال امیدوارم دولت تا پایان امسال، یه تغییر واضح و مطلوب اقتصادی و داخلی ایجاد بکنه
حميد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
5
8
صنعت آب و فاضلاب كشور هم كلا دست مديران احمدي نژاديه كه نارضايتي ايجاد مي كنن
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
1
3
در دانشگاه اصفهان هنوز مدیران دوره احمدی نژاد سر کار هستند و رییس دانشگاه هیچ تمایلی به تغییر مدیران قبلی ندارد در واقع ما هنوز در دوره احمدی نژاد هستیم.اقای روحانی فکری بکنید
فریاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
1
3
سلام در استان آذربایجان شرقی 3 تا از مدیر کل های استانداری و 20 نفر از مدیران میانی و 30 نفر از فرمانداران بخشداران از طرفداران یاران دیرینه احمدی نژاد هستن ما که تو استان احساس نکردیم دولت عوض شده بلکه بدتر هم شده.
مجتبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
1
5
در پاسخ اولین نظر بگم که پدرم الان هشتاد سالشه میگفت من در زمان جوانی که روزه میگرفتم تابستان بود وگندم درو میکردم متاسفم برا کارمندی که پشت سرش کولر گازی باشه و نتونه روزه بگیره بخاطر این موارد کسیی از یک رییس جمهور ناراضی نمیشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
1
3
به نظر من همه یا بخش بزرگی از این حرف ها درست نیست.
نظرات بینندگان