arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۳۴۴
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۵ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۰

رهبر انقلاب: بايد مباني غلط غرب درباره زن را بدون پرده‌پوشي مورد هجوم ‌بي‌وقفه قرار دهيم

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي فرمودند: جمهوري اسلامي بايد بطور صريح و بدون پرده‌پوشي، مباني غلط غرب در مقوله زن را مورد هجوم و انتقاد جدي و بي‌وقفه قرار دهد و به مسئوليت خود در دفاع از جايگاه و شأن حقيقي زنان عمل كند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي فرمودند: جمهوري اسلامي بايد بطور صريح و بدون پرده‌پوشي، مباني غلط غرب در مقوله زن را مورد هجوم و انتقاد جدي و بي‌وقفه قرار دهد و به مسئوليت خود در دفاع از جايگاه و شأن حقيقي زنان عمل كند.

به گزارش انتخاب به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت‌‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي، صبح امروز در ديدار صدها نفر از «زنان فرهيخته، استادان حوزه و دانشگاه و نخبگان عرصه هاي مختلف»، «زن» را از ديد اسلام، بزرگ خانه و گل و ريحانه خانواده خواندند و با اشاره به بحران زن در جوامع غربي، افزودند: در نظام اسلامي، كارهاي فراوان براي احياي جايگاه حقيقي زن انجام شده اما هنوز مشكلات زيادي بخصوص در عرصه رفتار با زن در خانواده، وجود دارد كه بايد با ايجاد پشتوانه هاي قانوني و اجرايي آنها را حل كرد.

حضرت آيت الله خامنه‌اي در اين ديدار كه در آستانه ميلاد بانوي دو عالم حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها، و روز زن برگزار شد، با تبريك اين ميلاد خجسته، تشكيل جلسه با حضور جمعي از بانوان برجسته و نخبه كشور و نگاه دقيق و موشكافانه آنان به مسائل مختلف از جمله مسئله زنان و خانواده را نمادي از حركت عظيم بانوان به سمت كمال و تعالي دانستند و تأكيد كردند: نظام جمهوري اسلامي ايران توانسته است به قله‌اي دست يابد كه عبارت است از پرورش زنان فرزانه و صاحب انديشه و رأي، در ظريف ترين و حساس ترين مسائل جامعه.

ايشان مبناي مشكلات دنياي امروز در مورد مسئله زن را نگاه غلط غرب به جايگاه و شأن زن در جامعه و كج فهمي نسبت به موضوع خانواده برشمردند و تأكيد كردند: اين دو مشكل موجب شده است كه موضوع زن در دنيا، به يك بحران تبديل شود.

ايشان در تشريح نگاه ظالمانه غرب به «زن»، افزودند: در نامعادله‌اي كه غرب تدريجاً در جوامع مختلف تبليغ و القا كرده است، بشريت به دو بخش تقسيم مي‌شود؛ «مردان» كه طرف ذينفع به شمار مي‌آيند و «زنان» كه طرف مورد انتفاع و مورد استفاده هستند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: براساس همين مبنا و نگاه غلط، اگر زنان بخواهند در جوامع غربي نمود و شخصيت يابند، بايد حتماً به گونه‌اي رفتار كنند كه مردان يعني طرف ذينفع مي‌خواهند و مي‌پسندند كه اين اهانت بزرگترين ظلم و حق كشي در حق زنان است.

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به تلاش سازمان يافته و تدريجي سياست گذاران راهبردي غرب براي جا انداختن اين فرهنگ غلط در افكار ملت‌ها، خاطرنشان كردند: به همين علت، امروز اگر كسي رفتار مبتني بر جذابيت‌هاي زنانه را در محيط‌هاي عمومي محكوم كند، مورد هجوم و جار و جنجال دستگاه‌هاي تبليغاتي و سياسي غرب قرار مي‌گيرد.

ايشان علني شدن مخالفت با حجاب در غرب را از ديگر پيامدهاي نگاه ظالمانه به مسئله زن دانستند و افزودند: غربي‌ها مدعي‌اند كه حجاب يك مسئله ديني است و در جوامع لائيك نبايد ظهور پيدا كند اما علت واقعي مخالفت غرب با حجاب اين است كه سياست راهبردي و بنياني غرب درباره زن يعني عرضه شدن و هرزه شدن زن را با چالش روبرو مي كند و مانع تحقق آن مي‌شود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با استناد به گزارش‌هاي مراكز رسمي جهاني، سست شدن بنيان خانواده، رشد سريع تجارت شرم‌آور و رقت بار زنان – پديده كودكان نامشروع و زندگي‌هاي مشترك اما بدون ازدواج را از پيامدهاي شوم نگاه مبتني بر سوءاستفاده غرب به مقوله زن دانستند و افزودند: جمهوري اسلامي بايد بطور صريح و بدون پرده پوشي، مباني غلط غرب در مقوله زن را مورد هجوم و انتقاد جدي و بي‌وقفه قرار دهد و به مسئوليت خود در دفاع از جايگاه و شأن حقيقي زنان عمل كند.

ايشان نگاه غلط به خانواده را مشكل دومي دانستند كه باعث بروز بحران مربوط به زنان در جوامع غربي شده است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در اين زمينه افزودند: برخلاف غرب، نظر اسلام درباره خانواده و جايگاه زن بسيار روشن است و پيامبر گرامي اسلام و ائمه اطهار (ع) در سخنان مختلف بر اين جايگاه رفيع تأكيد كرده‌اند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، تحقق ديدگاه و خواسته اسلام درباره زن و خانواده را، نيازمند پشتوانه قانوني و ضمانت اجرايي خواندند و خاطرنشان كردند: با وجود همه كارهايي كه پس از انقلاب انجام شده است، هنوز درباره زن و رفتار در محيط خانواده، كمبودهاي زيادي وجود دارد كه بايد برطرف شود.

ايشان تأكيد كردند: محيط خانواده براي زن بايد محيطي امن، با عزت و آرامش بخش باشد تا زن بتواند وظيفه اصلي خود را كه حفظ خانواده است به بهترين وجه انجام دهد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به نگاه و حركت هولناكي كه قبل از انقلاب درباره زنان رايج بود، افزودند: زن ايراني به علت گوهر ناب ايمان، بر آن موج مخرب فائق آمد و به يكي از پايه‌هاي اساسي پيروزي و استمرار انقلاب تبديل شد.

رهبر انقلاب اسلامي نگاه خوشبينانه به روند ارتقاي جايگاه زنان در سه دهه اخير را نگاهي واقع بينانه خواندند و با اشاره به پيشرفت‌هاي تحسين برانگيز زنان در عرصه‌هاي مختلف سياسي، اجتماعي، فرهنگي و بويژه علمي افزودند: در قله پرافتخار اين روند، مادران و همسران شهيدان، رزمندگان و جانبازان به عنوان اسوه‌هاي صبر و مقاومت، همچون كوه ايستاده‌اند و به ديگران درس ايثار و ايمان مي‌آموزند.

رهبر انقلاب افزودند: البته اين نگاه خوش بينانه نبايد مانع ديدن ضعف‌ها بشود بلكه بايد با شناخت دقيق نقائص و مشكلات و برطرف كردن آنها، روند موفقيت‌آميز جمهوري اسلامي را در مقوله «زنان» شتاب بخشيد و بر فرهنگ غلط غربي رايج در دنيا فائق آمد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان كردند: عمده كارهاي مربوط به مقوله «زن» بايد با مطالعه و انديشه ورزي زنان و ارائه راهكارهاي اجرايي حل مشكلات انجام شود تا به فضل الهي، زنان و دختران جوان، گام‌هاي بلندتري در اين زمينه بردارند و ايران اسلامي روز به روز به اهداف متعالي خود نزديكتر شود.

رهبر انقلاب اسلامي با تأكيد بر اينكه مسئله زن و خانواده يكي از موضوعات مهم براي بحث و مطالعه و انديشه ورزي است، خاطرنشان كردند: بر همين اساس يكي از سلسله نشست‌هاي انديشه هاي راهبردي در آينده، به موضوع زن و خانواده اختصاص خواهد يافت.

حضرت آيت الله خامنه‌اي با دعوت از همه بانوان انديشمند براي مشاركت جدي در مباحث مربوط به اين نشست، افزودند: بايد فصول مربوط به مسئله زن بصورت تخصصي و علمي و با تكيه بر منابع اسلامي و فكر ناب انقلابي بررسي و در نشست انديشه هاي راهبردي مطرح شود تا نتايج آن مبناي برنامه ريزي و عمل قرار گيرد.

در ابتداي اين ديدار 10 نفر از زنان فرهيخته، نخبه و روشنفكر ديدگاه‌هاي خود را درباره مسائل مختلف فرهنگي، اجتماعي، سياسي بيان كردند.

خانمها:

• شايسته خو، استاد حوزه و دانشگاه و مدير مكتب نرجس مشهد
• دكتر فرشته روح افزا، دكتراي الكترونيك و استاد دانشگاه
• دكتر نفيسه اسماعيلي، استاد دانشگاه و رئيس بيمارستان رازي
• دكتر فاطمه فراهاني، دكتراي مديريت و برنامه ريزي فرهنگي و عضو هيأت علمي دانشگاه
• دكتر شكيبا محبي تبار، فرزند شهيد و دكتراي تخصصي راديوتراپي و اوكولوژي
• مهندس سرور فاضلي پور، كارشناس ارشد مديريت اجرايي
• دكتر شايگان، استاد جامعه شناسي دانشگاه علامه طباطبايي
• دكتر قنبري، استاد حوزه و جامعه الزهرا
• معصومه حاج حسيني، استاد حوزه و دانشگاه
• و سركار خانم قوي، عضو هيأت علمي دانشگاه

در سخنان خود بر اين نكات تأكيد كردند:

• ضرورت ارزيابي كيفي در حوزه هاي علميه و پرهيز از رقابتهاي كمي
• حضور زنان فاضله و انديشمند در شوراي مديريت حوزه علميه
• پيشنهاد تشكيل شوراي فقهي خواهران براي مسائل مستحدثه
• تمركز حوزه هاي علميه خواهران با مديريت خواهران فاضله
• ناهنجاريها و نابساماني هاي عميق زندگي فردي و اجتماعي زنان در غرب، اثبات كننده كذب بودن ادعاهاي ليبراليزم و غرب مبني بر حمايت از زنان
• ضرورت تلاش برنامه ريزي شده براي اصلاح و ارتقاي جايگاه اجتماعي زنان
• نقش چندگانه زنان در تحقق اهداف «جهاد اقتصادي»
• تلاش مستمر براي تقويت فرهنگ عفاف و حجاب
• تبيين الگويي اسلامي – ايراني براي افزايش حضور زنان در عرصه هاي مختلف جامعه به موازات تقويت نقش آنان در خانواده
• لزوم نگاه سيستماتيك و مبتني بر آموزه هاي ديني در دستگاهها و سازمانهاي متولي امور زنان
• حضور بيشتر زنان در شوراهاي تصميم سازي و تصميم گيري در كشور
• توجه لازم به سلامت معنوي افراد جامعه
• افزايش ايجاد و گسترش بيمارستانهاي تخصصي و فوق تخصصي زنان
• راه اندازي كرسي هاي نظريه پردازي در مسائل زنان
• اهميت نقش و جايگاه بنيان خانواده و مقابله با جنگ نرم دشمن
• اهتمام به حل مشكلات قضايي بانوان با رويكرد برطرف كردن نواقص قوانين قضايي خانواده
• ضرورت توجه حقيقي رسانه ها بويژه رسانه ملي به عمق نگاه اسلام به زنان
• لزوم پرهيز جدي رسانه ها از تبليغ مستقيم يا غيرمستقيم الگوهاي ضد ارزشي و بيگانه
• محكوميت بي توجهي مدعيان حقوق بشر به ظلم مضاعفي كه در حق زنان بحرين و فلسطين انجام مي شود.
• پرهيز از افراط و تفريط و نگاه متحجرانه يا فمينيستي به مقوله زن

در اين ديدار مادر 4 شهيد و همسر شهيد سيدحمزه سجاديان كه در ديدار حضور داشت در پيامي كه همسر يكي از فرزندان شهيدش قرائت كرد بر وفاداري و ايستادگي زنان ايراني بر عهد و پيمان با اسلام و امام و شهيدان تأكيد كرد.

 

نظرات بینندگان