arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۴۳۵
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۳ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۰

ویکی لیکس: خرابکاری عمدی مقامات پاکستان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک روزنامه امریکایینوشت، اسناد فاش شده اخیر حاکی از خرابکاری عمدی مقامات پاکستان با هدف خودداری از عملیات علیه شبه نظامیان است.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری تحلیلی انتخاب ، ویکی لیکس اعلام کرد :اسناد محرمانه فاش شده سفارت امریکا در پاکستان حاکی است :خلبانان و خدمه پرواز در پاکستان به عمد در عملکرد جنگنده های خود که ماموریت حمله به مواضع شبه نظامیان حاضر در مناطق مرزی پاکستان و افغانستان دارند ، اخلال بوجود می اوردند تا این عملیات به نوعی متوقف شود .

این در حالیست که اسناد دیگری تایید مکیند فرمانده ارتش پاکستان با وجود انتقادات شدید و علنی مقامات پاکستانی از حملات جنگنده های بدون سرنشین امریکا ، بارها از مقامات نظامی امریکا درخواست میکردند که عملیات هوایی این جنگنده های خود را در مناطق مرزی ادامه دهند.

ویکی لیکس اسناد بسیار سری را در این خصوص در اختیار روزنامه های پاکستانی داون و شبکه تلویزیونی ایندیاز نیو دهلی و روزنامه هندی هندو گذاشته است.

ویکی لیکس فاش کرد خالد چودری معاون مرکز عملیات نیروی هوایی پاکستان د رماه مارس دوهزار وشش در دیدار به یک هیات امریکایی در اسلام آباد ، جان هیلن معاون سیاسی نظامی وزیر امور خارجه و ریاست این هیات را از خرابکاری عمدی توسط خلبانان و کارشناسان نیروی هوایی پاکستان ، مطلع کرده بود.

اسناد فاش شده حاکی آن هستند که خالد چودری معاون مرکز عملیات نیروی هوایی پاکستان ، این چنین اقداماتی را ناشی از نفوذ گروه های اسلام گرا در میان برخی از خلبانان پاکستانی دانسته است که هدفی جز متوقف کردن عملیات نیروی هوایی این کشور بر علیه مواضع شبه نظامیان مستقر در مناطق قبیله ای در مجاورت با افغانستان ، نداشته اند.

سند منتشر شده دیگری نیز فاش میکند که ژنرال اشفق پرویز کیانی فرمانده ارتش پاکستان در فوریه دوهزار و هشت ، خواستار ادامه عملیات جنگنده های بدون سرنشین امریکا در مناطق مرزی با افغانستان ؛ محلی که نیروهای ارتش پاکستان سرگرم نبرد با شبه نظامیان طالبان هستند ، شده بود.

اشفق پرویز کیانی در بیست و دوم ژوئن دوهزار و هشت طی دیدار با دریادار ویلیام جی فالون که رئیس وقت مرکز فرماندهی نیروهای امریکایی بود ، خواستار ادامه عملیات جنگنده های بدون سرنشین امریکایی در منطقه وزرستان جنوبی پاکستان شده بود.

این در حالی بود که دریادار ویلیام جی فالون ضمن ابراز تاسف در خصوص عدم امکان چنین درخواستی ، پیشنهاد ارائه سامانه کنترل مشترک فنی هوایی موسوم به جی تی ای سی را به فرمانده ارتش پاکستان داد.

فرمانده ارتش پاکستان نیز وجود موانع سیاسی را مانع از استفاده از این سامانه زمینی ، خوانده بود.

چودری همچنین برابر اسناد فاش شده به جان هیلن معاون سیاسی نظامی وزیر امور خارجه امریکا اعلام کرده بود که جنگنده های پاکستانی بطور منظم عملیاتی را بمنظور حمایت از نیروهای امنیتی و ارتش پاکستان مستقر در مناطق خطرناک مرزی با افغانستان انجام داده اند ولی فرماندهان نیروی زمینی ارتش پاکستان چنین اقداماتی را انکار کرده اند.

ژنرال اشفق پرویز کیانی فرمانده ارتش پاکستان در یک بیانیه بی سابقه حمله هوایی جنگنده های بدن سرنشین امریکایی در هفدهم ماه مارس در منطقه شمال استان وزیرستان را که بیش از چهل تن از مردم را به خاک و خون کشید، محکوم کرد.

بیشتر مردم و اذهان عمومی و مقامات پاکستانی ، باحملات هوایی جنگنده های بدون سرنشین امریکایی مخالف و این چنین اقداماتی را نقض صریح حاکمیت کشورشان قلمداد میکنند.

این در حالیست که مقامات پاکستانی و امریکایی هرگز بطور آشکار و علنی در خصوص عملیات سری خود ، سخنی بمیان نیاورده اند.

در عین حال یک مقام پاکستانی که نخواست نامش فاش شود تاکید کرده است عملیات مخوف نظامی پس از تبادل اطلاعات سری میان مسئولان امنیتی و نظامی پاکستان و امریکا ، انجام می پذیرد.

وی فاش کرده است جنگنده های بدون سرنشین امریکا از پایگاههای داخل پاکستان مانند شمسی و یعقوب آباد به پرواز در می آیند.

تحلیلگران و برخی از مقامات امریکایی بر این باورند که سرویس های اطلاعاتی و امنیتی پاکستان نسبت به فعالیت شبه نظامیان در کشورهای افغانستان و هند ، بی تفاوت هستند.

جفری درسلر تحلیلگر مرکز مطالعات جنگ نیز اعلام کرده است : ارتش پاکستان همواره عملیات نظامی خود علیه اشرار و گروههای شبه نظامی را در وهله نخست زمانی انجام میدهد که امنیت پاکستان ،در معرض تهدید باشد.

سناتور دموکرات کریستوفر ای کونز از کمیته روابط خارجی سنای امریکا نیز هفته گذشته ، تعهد و التزام پاکستان در مواجه با تروریستها را زیر سوال برد.

وی با اشاره به کمک های چند میلیارد دلاری امریکا به پاکستان ، افزود: مسئولان اسلام آباد فقط اهدافی را که در داخل کشور برای انها مایه نگرانی هستند ، هدف قرار میدهند ولی به امریکا در انجام ماموریتش در افغانستان ، کمکی نمی کنند.

کماندوهای امریکایی دوم ماه می با حمله مخفیگاه اسامه بن لادن سرکرده القاعده ، وی را به هلاکت رساندند در حالیکه مخفیگاه وی در فاصله بسیار کوتاه از دانشکده نظامی ارتش پاکستان قرار داشت.

چودری نیز در دیدار با مقامات ارشد امریکایی از دشواریهای زیر نظر گرفتن افراد تحت تعقیب کاخ سفید خبرداده بود.

وی تاکید کرده بود که افرادی مانند بن لادن توسط روحانیون تندرو اسلام گرا به مناطق امن داخل پاکستان ، منتقل شده اند.

جرج دبلیو بوش رئیس جمهور پیشین امریکا پیشتر از مقامات امریکایی خواسته بود با انعقاد همکاری هسته ای غیر نظامی با اسلام اباد مانند انچه که قبلا امریکا با هندانجام داده بود ؛ خودداری کنند.

این در حالی بود که اسناد فاش شده تایید میکنند که مسئولان پاکستانی از جمله پرویز مشرف رئیس جمهور وقت این کشور ، با اشاره به جنجالی شدن موضوع عبدالغدیر خان دانشمندهسته ای پاکستان ، اظهارات بوش را غیر منصفانه خوانده بودند.

امریکا آنزمان از امضای قرارداد فروش یک اسکادران جنگنده اف 16 به پاکستان که توانایی عملیات در شب را داشت ، خودداری کرد.

پاکستان نیز در عوض با چینی ها برای خرید اف 17 های این کشور وارد معامله شد.

احمد مختار وزیر دفاع پاکستان ابراز امیدواری کرده است تا شش ماه آینده دستکم پنجاه فروند جنگنده اف 17 چینی به اسلام آباد تحویل شد.

نظرات بینندگان