arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۴۷۴
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۵ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۰

اظهارات لاریجانی در مورد گروه های رادیکال فمینیستی

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران راهی را پیش پای زنان قرار داد تا با متانت و عفاف در صحنه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه حضور یابند تا به شخصیت آنان دست اندازی نشود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران راهی را پیش پای زنان قرار داد تا با متانت و عفاف در صحنه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه حضور یابند تا به شخصیت آنان دست اندازی نشود.
 
به گزارش انتخاب، علی لاریجانی در مراسم تجلیل از نمایندگان و کارکنان زن قوه مقننه به مناسبت سالروز ولادت حضرت زهرا(س) افزود: اینکه در کشورمان روز ولادت این بانوی بزرگوار به روز زن نامگذاری شده است، نشان می دهد مسیر تفکر اسلامی درباره زن، متفاوت است.
 
وی با بیان اینکه نگاه اسلام به زن متفاوت از افراط و تفریط های موجود در جهان نسبت به مقوله زن است، گفت: اینکه انسان برای سعادت خود فقط امیالش را مدنظر قرار دهد هم برای زن و هم برای مرد و نیز برای جامعه غیرمفید است تا جایی که حتی موجب افتراقات سیاسی شده است.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود دو گرایش افراطی تفریطی درباره مقوله زن افزود: برخی گرایش ها فمینیستی تند، افکار خیلی عجیب و غریبی درخصوص زن مطرح می کند که با ماهیت طبیعی انسان مغایرت دارد.
 
لاریجانی گفت: رفتارهای تند فمینیستی منبعث از جدایی است که در ابتدا در موضوع زن از غرب شروع شد و کاملا غیرعقلایی است هرچند آنها به دنبال مدون کردن آن هستند. وی افزود: مثلا گروه های رادیکال فمینیستی این سوال را مطرح کرده اند که مرد باید بارور شود یا زن که این موضوع کاملا برخلاف طبیعت و خلقت انسان است.
 
 لاریجانی گفت: نگاه تفریطی هم نسبت به مقوله زن در حکومت های قبیله ای وجود داشت و الان نیز وجود دارد تا جایی که گاهی حتی با رانندگی زنان هم مخالفت می کنند.
 
وی با بیان اینکه این حکومت ها زن را به عنوان موجودات دست دوم و حاشیه نشین معرفی می کنند افزود: در غرب با افراطی گری نوعی سوء استفاده از زنان می شود و در حکومت های قبیله ای هم به نحوی دیگر. لاریجانی با بیان اینکه اسلام در مقوله زن اینگونه افراط و تفریط ها را برنمی تابد، اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران راه سومی برگزیده است که در آن دو نوع سرکوب مدرن و قبیله گرا را درخصوص زنان شاهد نیستیم. وی با بیان اینکه انتخاب راه سوم که همانا راه اسلام است منجر به این می شود که زنان خواهند توانست در فضای عادلانه تنفس کنند، گفت: البته برای تحقق این امر مهم در جامعه به لوازم تقنین و اجرا نیازمندیم.
 
 لاریجانی با ابراز تاسف از اینکه برخی مواقع از رفتارهای غربی درخصوص زنان در جامعه، گرته برداری می شود، افزود: گاهی حتی در تلویزیون گفته می شود چه اشکالی دارد که چهار تار موی زنان بیرون باشد یا نباشد.
 
وی گفت: اگر فکر می کنیم زن یا مرد در مدینه غیرفاضله می تواند رشد کند این یک نوع سوء تفاهم در اداره کشور است که در نهایت منجر به سقوط مرد و زن می شود. رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: راهی که اسلام پیش پای انسان قرار می دهد از راهی که دیگران قرار می دهند بطور مبنایی متفاوت است و این موضوع اصلا بحث سیاسی نیست.
 
 لاریجانی با بیان اینکه برای تربیت انسان باید فضای خانواده و جامعه در یک راستا و در سلسله طولی قرار گیرد، گفت: راه جمهوری اسلامی ایران راه آراسته ای برای حضور زنان است. وی با بیان اینکه در خطبه حضرت زهرا(س) همه شئون و بطون اسلامی وجود دارد، افزود: همانطور که مقام معظم رهبری افزودند نباید از بیان این موضوع و نگاه اسلام به زن در جامعه جهانی ابایی داشته باشیم.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید توجه کنیم که ما نمی توانیم در این مقوله که بسیار حساس است و تبعات اجتماعی و روانی دارد، بخشی را از یک مدل و بخشی را از مدل دیگری گرته برداری کنیم. لاریجانی با اشاره به حضور زنان در پارلمان کشور افزود: تلاش ما این است که حضور زنان چه در پارلمان و چه در بخش های پشتیبانی قوه مقننه حضور با کرامتی باشد. وی با تشکر از نمایندگان زن اضافه کرد: ما حضور زنان را در پارلمان محترم می شماریم و قدردان آنها هستیم. رئیس قوه مقننه در پایان تعدادی از نمایندگان و کارمندان زن مجلس شورای اسلامی هدایایی را از ریاست مجلس دریافت کردند.
نظرات بینندگان