arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۴۸۲۳
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۶ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵

۱۹ رويكرد مديريت شهري در حوزه حمل و نقل و ترافيك در سال ۹۵

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : ۱۹معاون شهردار تهران در جلسه شورای معاونان و مديران سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران به ابلاغ ۲۳ سياست مديريت شهري در سال ۹۵ از سوي شهردار محترم تهران در ابتداي سال جاري، اشاره کرد.

به گزارش مهر، سيد جعفر تشكري هاشمي افزود: با توجه به   نام گذاري سال ۹۵ تحت عنوان «اقتصاد مقاومتي؛ اقدام و عمل» به عنوان يك چالش ملي و يك وظيفه همگاني، با لبيك به فرمايشات مقام معظم رهبري(مدظله‌العالي)، موضوع «اقتصاد مقاومتي» را به صورت ويژه مورد توجه قرار داده و تكليف خود مي دانيم تا تمام توان خويش را در جهت تحقق منويات معظم له به كار بگيريم.

وي با بيان اين كه تأكيد مجدد رهبری معظم (مدظله‌العالي)، در باره موضوع اقتصاد مقاومتي، نشان دهنده اين است كه عملكرد مسئولان اجرايي در تحقق اين مهم، مورد رضایت معظم له نیست، اعلام كرد: آنچه ما به عنوان مديران اجرايي به منظور محقق كردن مدل «اقتصاد مقاومتي» بايد انجام دهيم، اين است كه به توان خودمان متكي باشيم و با تكيه بر توانايي هاي كشور از جمله نيروهاي پر توان داخلي، موضوع اثربخشي و كارآمدي در فعاليت ها را مورد توجه ویژه قرار داده و فرصت سوزي نكنيم.

مسئولان شهری از طریق رسانه ها با شهروندان گفت و گو کنند

معاون شهردار تهران با اشاره به لزوم محروميت زدايي از چهره ناوگان حمل و نقل عمومي و توانمندسازي اقشار آسيب پذير جهت استفاده از حمل و نقل مطمئن، اظهار كرد: در تمامي تصميم گيري ها و برنامه ريزي هاي خود، باید قشر ضعيف جامعه را  در نظر داشته باشيم و امكان استفاده تمام شهروندان از شبكه حمل و نقل يكپارچه را فراهم كنيم.

مهندس تشكري هاشمي با بيان اين كه بحث گردشگري با توجه به افزايش حضور توريست هاي خارجي در كشورمان از اهميت مضاعف برخوردار شده، تصريح كرد: محور بحث گردشگري، زيرساخت هاي حمل و نقلي و امكان جا به جايي ايمن و كارآمد است و تهران به عنوان پايتخت تاريخ و تمدن ايران اسلامي، بايد فرهنگ ديني و ملي ما را به بهترين شكل به جهانيان معرفي كند.

وي با تأكيد بر اين كه انتقال درست، دقيق و به موقع اطلاعات به شهروندان و ارائه گزارش عملكرد مجموعه از طریق گفت و گو با رسانه ها از اهميت ويژه اي برخوردار است، اضافه كرد: مسئولان شهري بايد تمام موضوعات از جمله مسائل و مشكلاتي كه با آنها رو به رو هستند را با مردم شهر در ميان بگذارند، چرا كه شهروندان صاحبان اصلي شهر هستند و بايد از آنچه در شهرشان اتفاق مي افتد، آگاه باشند و رسانه ها به عنوان نمايندگان افكار عمومي، در تحكيم و تقويت اين ارتباط بیشترین نقش را دارند.

«آلودگی هوا» و «آلودگی صوتی» دو چالش اصلی پایتخت است

معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه حمل و نقل عمومي با تأكيد بر توسعه حمل و نقل ريلي، مهم ترين راهكار كاهش دو چالش اصلی، پيش روي شهر تهران و شهروندان تهراني يعني «آلودگي هوا» و «آلودگي صوتي» است، اظهار كرد: مهم ترين رويكرد مديريت شهري، توسعه و تقويت حمل و نقل عمومي با محوريت مترو است و به اين منظور، تمام تلاش خود را در جهت راه اندازي و بهره برداری از ايستگاه ها و خطوط جديد مترو و ارتقاء و بهبود خدمات حمل و نقلي به كار خواهيم گرفت.

مهندس تشكري هاشمي با بيان اين كه مديريت شهري، فرهنگ سازي هر چه بهتر به منظور تأثيرگذاری هر چه بيشتر پروژه «خط سفيد» در جهت حل بخشي از مسائل و مشكلات ترافيكي كه ريشه فرهنگي دارد را همچنان در دستور کار خواهد داشت، تصريح كرد: موضوع فرهنگ سازي، موضوعي زمان بر است كه نياز به تدبير دارد و براي اصلاح و ارتقاي فرهنگ رفت و آمد در تهران نياز به زمان بيشتر داريم و بايد صبر و حوصله داشته باشيم.

وي با تأكيد بر تأثير ناوگان حمل و نقل شهري بر سيما و منظر شهر، اضافه كرد: از ايستگاه هاي اتوبوس و پايانه هاي تاكسي گرفته تا خط كشي خيابان ها و بزرگراه ها و تابلوهاي ترافيكي، در زيبا كردن يا زشت نمودن چهره شهر اثرگذار هستند و مبلمان شهري از جمله امكانات و تجهيزات ترافيكي، علاوه بر آراستگي، پاكيزگي و زيبايي، بايد به نوعي طراحي شوند كه اقشار آسيب پذير جامعه اعم از سالمندان، كودكان، جانبازان و معلولان نیز به راحتی، امكان استفاده از خدمات حمل و نقلی را داشته باشند.

خرید ۶ هزار اتوبوس مورد نیاز ۴۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار می خواهد

معاون شهردار  تهران با اشاره به لزوم نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومي فرسوده اعم از اتوبوس ها و تاكسي ها، ارائه بسته هاي تشويقي به بخش خصوصي بايد به منظور استفاده از سرمايه گذاري اين بخش در نوسازي ناوگان حمل و نقل شهري را مورد تأکید قرار داد و اظهار كرد: به اين منظور، فعالیت هايمان بر مبناي جذب سرمايه داخلي و خارجي و جلب مشاركت اقتصادي در قالب مدل هاي مختلف سرمايه گذاري، برنامه ریزی خواهد شد.

مهندس تشكري هاشمي با بيان اين كه به ازاي انجام هر كاري نبايد صرفاً از منابع شهري استفاده كنيم، بلكه بايد از توان بخش خصوصي براي اقداماتي كه انجام آنها از سوي اين بخش امكان پذير است استفاده نماييم، تصريح كرد: به عنوان نمونه، صرفاً خريد ۶ هزار دستگاه اتوبوس مورد نياز شهر تهران، بالغ بر ۴ هزار و ۲۰۰ ميليارد تومان اعتبار می خواهد و به عبارتي، كل اعتبار مصوب شهرداري تهران براي اداره و مديريت شهر در يك فصل را بايد براي خريد اتوبوس هاي مورد نیاز اختصاص دهيم.

وي با تأكيد بر لزوم شفاف سازي هر چه بيشتر در سامانه هاي شهرداري تهران به ويژه در حوزه هاي انساني و مالي به منظور مبارزه با فساد اداري و مالي، اضافه كرد: به اين منظور بايد از روش های سنتي به سمت مدل هاي مكانيزه در قالب سيستم هاي هوشمند كه در بستر آي تي تعريف شده اند، حرکت کرده و به نحوی عمل کنیم كه دسترسی به اطلاعات به روز براي عموم شهروندان امكان پذير باشد.

تعامل با شورای شهر سرلوحه فعالیت هایمان است

معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه هيچ پروژه جديد عمراني در تهران تعريف نخواهد شد و اولويت و تمركز مديريت شهري بر تكميل پروژه هاي نيمه تمام از جمله بزرگراه ها، پل ها و دسترسي هاي نيمه تمام استوار است،‌ اظهار كرد: تعريف هر گونه پروژه جديد در حوزه حمل و نقل و ترافيك، موكول به كسب موافقت كميته مربوطه است و تمام اهتمام خود را بايد در جهت اتمام پروژه هاي نيمه تمام به كار بگيريم تا آنها را به انتها رسانده و مورد بهره برداري قرار دهيم.

مهندس تشكري هاشمي با بيان اين كه حوزه حمل و نقل و ترافيك در تنظيم و تكميل نظام نامه آماري شهر تهران و شهرداري تهران با مركز آمار ايران همكاري خواهد نمود، تصريح كرد: در حوزه معيشت و رفاه كاركنان، موضوع مسكن اين عزيزان به صورت ويژه مورد توجه قرار مي گيرد، ضمن اين كه به موضوعاتي همچون شايسته سالاري در عزل و نصب ها و نیز برنامه ريزي براي آموزش ضمن خدمت کارکنان به منظور توانمند سازي ایشان در راستاي افزايش بهره وري و كارآيي، توجه ويژه خواهد شد.

وي با تأكيد بر اين كه حوزه حمل و نقل و ترافيك در تدوين و تكميل برنامه پيشنهادي ششم توسعه كشور در حوزه حمل و نقل شهري مشاركت جدي و فعال خواهد داشت، اضافه كرد: تعامل با شوراي اسلامي شهر تهران و استفاده از ظرفيت هاي قانوني با هدف انجام خدمت بيشتر سرلوحه فعاليت هاي حوزه حمل و نقل و ترافيك خواهد بود، چرا كه اعتقاد داريم آگاهي اعضای شورا از اقدامات و برنامه هاي اين حوزه، باعث حمايت و همراهي بیشتر اين عزيزان در پروژه هاي پيش بيني شده خواهد شد.

معاون شهردار تهران در پايان اين جلسه با تأكيد بر اين كه نسبت به تسويه حساب و پرداخت ديون پيمانكاران حوزه حمل و نقل و ترافيك با اولويت پرداخت هاي خُرد اقدام خواهد شد، خاطرنشان كرد: همان طور كه انتظار داريم پيمانكاران به نحو شايسته کار خود را انجام دهند، ما نیز وظيفه خود مي دانيم تا مطالبات ایشان را در اولويت قرار داده و به شایستگی پرداخت نمایم.

نظرات بینندگان