arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۴۸۴
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۶ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۰
استاد دانشگاه پپردان کاليفرنيا:

بايد ديد اوباما در عمل چه مي کند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

استاد دانشگاه پپردان کالیفرنیا ضمن اشاره به اینکه باراک اوباما در اعلام موضع خود حرف جدیدی نزد، گفت..

امیدورایم دست کم این باررئیس جمهور امریکا از موضع خود عقب نشینی نکند و مقابل اسرائیل کوتاه نیاید. خلیل جهشان در گفتگو با شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی در مورد سخنرانی اوباما در کنفرانس سالانه ایپک، در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به تمامی سخنرانی ها و مطالبی که در خصوص فلسطین مطرح شده یا قرار است مطرح شود، کار مثبتی صورت گرفته است؟ گفت: فکر نمی کنم این طور باشد.

متأسفانه هیچ چیز جدیدی در سخنرانی اوباما در کنفرانس ایپک مشاهده نمی شود.

اگر بخواهیم حتماً در این ابر سیاه سیاست امریکا در قبال فلسطین، لکه ای از نور بیابیم، فقط می توانیم به این مسئله اشاره کنیم که او برخلاف انتظار بسیاری، از جمله خودم، از آنچه پنجشنبه گفته بود عقب نشینی نکرد.

او به تکرار همان جملات کلیشه ای همیشگی که از سوی رؤسای جمهور امریکا و معاونان آنها در کنفرانس ایپک مطرح می شود، پرداخت، هرچند او در کمال تعجب بر سر موضع روز پنجشنبه ی خود ایستاد. مجری پرسید: چرا شما انتظار عقب نشینی او را داشتید؟ جهشان پاسخ داد: زیرا اینگونه عرف شده است.

برخی از ما ها که سیاست امریکا را ظرف سه یا چهار دهه ی گذشته از نزدیک تحت مراقبت داشته ایم، دیده ایم که الگوی رفتاری این چنین است.

شما اصولاً با رئیس جمهوری مواجه می شوید که در لحظاتی پرشور و اشتیاق جملاتی درباره استقلال به زبان آورده و ظاهراً علاقه ی شما را جلب می کند، اما این صحبتها مخالف نظر اسرائیل است و به همین دلیل ظرف چند روز، او در پیش یهودیان در جایی مانند ایپک حاضر شده و از گفته های خود عقب نشینی می کند. مجری گفت: شما انتظار نداشتید او آنچه را دیگران مخفیانه درمورد مرزهای فلسطین مطرح کرده بودند، به صورت علنی بیان کند؟ جهشان گفت: به صورت منصفانه باید گفت اولاً نکته ی جدیدی در این مسئله نیست اما اینکه رئیس جمهور امریکا چنین مسئله ای را به صورت علنی و با جدیت مطرح کند نکته تحسین برانگیزی بود.

ولی مسئله در اینجاست که اوباما در عمل چه خواهد کرد تا با استواری در این موضع باقی بماند؟ پیشتر او مطالبی را همچون توقف شهرک سازی ها با جدیت بیان کرده بود اما وقتی با بی اعتنایی اسرائیل به این مسئله مواجه شد هیچ کاری نکرد و از موضعش عقب نشست.

نظرات بینندگان