پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نژادپرستی در همه جوامع و در میان همه کشورها و ملتها، در دو وجه همواره ظاهر شده است. در میان برخی از ما ایرانیان هم همینگونه بوده است. یک روی سکه نژادپرستی، تمجید، تجلیل، حماسهسرایی و بالابردن بیدلیل خود است، صرفا با انگیزههای نژادپرستانه؛ روی دیگر آن، تحقیر، کوچکشمردن و حتی نشاندادن نفرت نسبت به دیگران است. این دو روی سکه نژادپرستی را در همه جریانات نژادپرستی میتوان مشاهده کرد. بهعنوانمثال سفیدپوستان نژادپرست آمریکایی از یکسو نژاد سفید یا در حقیقت نژاد خودشان را تجلیل میکردند و از سوی دیگر یا به تعبیر ما روی دیگر سکه، نژادهای دیگر یعنی سیاهپوستان یا سرخپوستان را خوار و خفیف میشمردند. نژادپرستان سفیدپوست اروپاییتبار در آفریقایجنوبی و زیمبابوه، از یکسو نژاد سفیدپوست اروپایی را متمدن و برتر میدانستند و درمقابل، سیاهپوستان آفریقایی را خوار و عقبمانده و غیرقابلپیشرفت میپنداشتند. نژادپرستان آلمانی در دوران اقتدار نازیها، نژاد آلمانی را اصیل، آریایی، راستکردار و میهنپرست میدانستند و درمقابل، دیگران بهویژه یهودیها را نژاد پست، دروغگو، پولپرست و آماده همکاری با دشمنان ملت بزرگ آلمان برای پول، لقب میدادند. جریانات نژادپرستی فعلی در کشورهای اروپایی، در قالب جریانات سیاسی تندرو، نژاد سفیدپوست آلمانی، فرانسوی، انگلیسی و مابقی اروپاییها را نژاد برتر و متمدنتر میپندارند و...
درمقابل، خارجیها یا مهاجران را اعم از آفریقاییها، اعراب، یهودیها، مسلمانان و... را نژادهای پست میدانند که نباید به کشور «متمدن» آنها راه داده میشدند و حالا هم که آمدهاند صرفنظر از آنکه پناهنده شدهاند یا به اشکال دیگری در آن کشور حضور دارند، باید اخراج شوند. نژادپرستی در میان برخی از ما ایرانیان هم از این قاعده کلی مستثنا نیست. یک روی آن تجلیل و بالابردن نژاد ایرانی بهعنوان نژاد برتر و روی دیگر آن، تحقیر نژادها، اقوام و ملیتهای دیگر است. البته در ایران نژادپرستی کمتر به صورت مستقیم و عریان خودش را مطرح میکند بلکه معمولا به صورت بزرگکردن، مباهات و ارزشگذاری شدید روی یک نژاد بخصوص صورت میگیرد. سفیدپوستان نژادپرست، کمتر به صورت مستقیم میگفتند نژاد آنها برتر است اما تعریفوتمجیدها از نژاد آنها مشخص میکرد آنها سرآمد بشریت هستند. در ایران نیز اینگونه است. ادبیات نژادپرستی برخی از ما ایرانیها مستقیم بیان نمیکند ما ایرانیها از همه نژادها و مردمان دیگر برتریم بلکه تعریفوتمجیدهایی که از ایرانی میشود عملا این نتیجه را به دست میدهد که ما ایرانیان برتر از دیگران هستیم. بهعنوانمثال گاهی ادبیاتی که توسط برخی چهرهها و شخصیتهای ما استفاده میشود، تأکید و اصرار زیادی روی بزرگبودن، متمدنبودن و صفات برتر دیگری از این دست برای ایرانیان میکند.
روی دیگر سکه نژادپرستی ما ایرانیان، تحقیر نژادها و اقوام دیگر است؛ از جوکهایی که برای اقوام ساکن در ایران میسازیم تا تعابیری که در مورد افغانها و اعراب به کار میبریم. وقتی فرزندی که از پدری افغان و مادری ایرانی دنیا آمده نمیتواند شناسنامه داشته باشد و به زبان سادهتر نمیتواند ابراز هویت کند واقعا چه عنوانی باید به آن داد؟ جالب است که تحقیر افغانها یا نفرت از اعراب از جانب برخی از ما ایرانیان متأسفانه همواره هم خیلی راحت و بدون هیچ قیدوبندی ابراز میشود. همدردی با خانواده «ستایش» با همدردی با افغانستانیهایی که از بد حادثه و حضور جریانات خشونتطلب در کشورشان به ما پناه آوردهاند، آغاز میشود. چشمان معصوم «ستایش» را نمیتوانیم دیگر ببینیم اما شاید برق آن چشمان بیگناه برای بسیاری از ما، این پرسش را به وجود آورد که آیا بسیاری یا دستکم برخی از ما، واقعا نژادپرست نیستیم؟
منبع: شرق
خیلی خیلی از خواندن مطلبتان لذت بردم، من معمولا خیلی کم پیش می اید که نظری درباره مطلبی بیان کنم ولی با خواندن مطلب شما وجدانم تکانی خورد و گفتم از شما برادر عزیز که این مطلب را نوشتید تشکر کنم.
همه ما مسلمانیم، و افغانی و ایرانی از همه به هم نزدیکتریم چون زبان و فرهنگ مشترک داریم.
در اخر بازم از شما تشکر میکنم، علی یارتان
اگر مجازات رافت اسلامی کمی بروز شود و هرگونه تجاوز به عنف و قتل را به اشد مجازات محکوم کند دیگز کسی جرات این اعمال را نخواهد داشت
البته که باید قرهنگ سازی و اشتغال هم در جامعه نمادینه شود
ممکن بود طعمه چنین انسان پلیدی یک ایرانی باشد. بنظرم اصلا بحث نژاد پرستی در کار نبوده.
مگه افغانها به مرز ایران به قانون ایران احترام میذارن؟
مگه ما مرز نداریم؟ آیا قانون ایران نباید محترم شمرده بشه؟
چرا کسی به افغانی ها خرده نمی گیره؟
چرا به اونها تذکر داده نمیشه
آیا اگر اجازه ندهیم هر کسی وارد کشور نشود نژاد پرستی است؟
اگر گداهای پاکستانی را اخراج کنیم نژاد پرستی است؟
اگر گدایان افغانی و بنگلادشی را اخراج کنیم نژاد پرستی است؟
اگر کارگزان غیر مجاز را اخراج کنیم نژاد پرستی است؟
پس من اعلان می کنم نژاد پرستم چون از دیدن کارگران غیر مجاز در کشورم و از دیدن گدایان خارجی افغانی و پاکستانی در کشورم ناراحتم
به گفته امام خمینی رعایت قانون هر کشوری واجب شرعی است. ورود بی ضابطه به ایران هم جرم است و هم غیر شرعی. امام فرمودند اسلام مرز ندارد یعنی من ایرانی به فکر برادر افغان خود در افغانستان باشم و برای آبادانی افغانستان تلاش کنم اما این به این معنی نیست که ورود بی ضابطه به ایران اشکالی ندارد. چرا که قانون ایران هم اجازه ورود غیر قانونی را نداده است. برادران افغان ما هم باید رسم همسایگی را رعایت کنند و موجب ناراحتی و آزار ما نشوند.
مگه میشه به هر چی غیر قانونی میان ایران اقامت قانونی داد؟
خود افغانستان مرزهاش بازه؟
کسی که غیر قانونی بره جایی مرتکب جرم شده . اگه راحت نون بگیره راحت کار پیدا کنه راحت اقامت کنه که اصلا باید فاتحه قانون و مرز رو خوند
حتی پلیس مستقر در مترو هم این اتباع غیر مجاز را می بیند و کاری ندارد. اتباع غیر مجاز این روزها بدون هیچ ترس و واهمه ای در شهرها و روستاها اقامت دارند. بارها دیده ایم که این افراد از جلوی پلیس هم رد می شوند اما پلیس حتی مدارک اقامتی این افراد را هم بررسی نمی کند چه برسد به اینکه دستگر و اخراجشان کند.
متأسفانه بسیاری از ما ایرانیا انگار از دماغ فیل افتادیم فکر میکنیم همه کشور ای منطقه از ما پایین تر اند.
خدایا به پدر و مادرهای این سرزمین کمک کن تا در پرورش فرزندانشان و از جمله تقویت خصیصه های انسانی کودکانشان موفق باشند.
1.افغانهادرکاناداحتی به وزارت هم رسیدند.درامریکازلمی خلیلزادنماینده امریکای 300میلیونی درسازمان ملل شد..امادرایارن باوجودتولد وپناهندگی رسمی حق کاردربرخی مشاغل صفرممنوع است !!اگرپناهنده پذیرفته شددیگه تبعیض برای چه
نوشته دکتر زیبا کلام را خواندم و نیز کامنتهای دوستان را. همین شاید زیبا کلام به عنوان بخشی از وجدان فراموش شده ما باشد که هر از گاهی تلنگری به ما می زند. کسی نمیتواند منکر حضور اتباع غیر مجاز خارجی و یا بی مرز بودن جنایت شود؛ اما سخن از بمباران رسانهی است که همیشه علیه مشتی آواره انجام میشود. دو سوم اتباع افغان دارای مدرک اقامتی و مجوز هستند اما رسانههای ما هیچگاه قایل به تفکیک میان آنها و قاچاقچیان و جنایتکاران نیست. مرتکب جرم اگر از افغانها باشند به شدت بزرگ نمایی و نژادی میشود.