arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۵۱۰
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۰۹ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۰

آیا کروبی می تواند به اعتماد ملی باز گردد؟!

دبیر کمیسیون ماده ده احزاب راجع به بازگشت کروبی به حزب اعتماد ملی مواردی را مطرح کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دبیر کمیسیون ماده ده احزاب راجع به بازگشت کروبی به حزب اعتماد ملی مواردی را مطرح کرد.

محمود عباس زاده مشکینی مدیرکل سیاسی وزارت کشور  که در کافه خبر حضور یافته بود در گفت و گو با خبرآنلاین در واکنش به این سوال که «اگر دبیرکل اعتمادملی که الان متهم به ساختارشکنی است به کار حزبی باز گردد و بخواهد در این حزب نقش آفرینی کرده و بدنه حزب نیز وی را به عنوان دبیرکل بپذیرد کمیسیون ماده ده احزاب چه واکنشی نشان خواهد داد؟» گفت:این امر یک فرض است. هر حزبی که بخواهد کنگره تشکیل داده و اعضای شورای مرکزی خود را انتخاب کند معمولا مصوبات مجامع عمومی احزاب در کمیسیون بررسی می شود. هم در خصوص صحت انتخابات حزب و هم مصوبات دیگر مجمع.

وی ادامه داد: گاهی اوقات کنگره های احزاب با اعتراض مواجه اعضاء می شود، مثل اعتراض به نحوه رای گیری یا اینکه از افراد غیر عضو رای گیری شد و ... این شکایت ها در کمیسیون بررسی می شود و نیز یک بار دیگر صلاحیت اعضای منتخب مجمع در کمیسیون ماده ده احزاب بررسی می شود و نهایتا کمیسیون باید تصمیم گیری کند که آیا آن فرد می تواند به عنوان عضو شواری مرکزی در آن حزب نقش آفرینی کند یا خیر. البته دبیر کلی یک جایگاه خود خوانده نیست، چرا که باید منتخب شورای مرکزی قانونی حزب باشد.

دبیر کمیسیون ماده ده احزاب با بیان اینکه «شرایط همه منتخبین کنگره احزاب در کمیسیون مورد بررسی و تایید قرار دهد» تاکید کرد: دبیر کل نیز منتخب شورای مرکزی قانونی است. دبیرخانه کمسیون ماده ده احزاب در این خصوص از مراجع قضایی، امنیتی و غیره استعلام می کند. اصولا کسانی که محکومیت داشته یا منع موثر قانونی دارند، صلاحیت شان تایید نمی شود.

عباس زاده ادامه داد: این مسئله از اختیارات نظارتی کمیسیون ماده ده احزاب است. طبق ماده 15 قانون هرگونه تغییری در هیات رهبری و اساسنامه و مرامنامه احزاب باید در کمسیون مورد رسیدگی قرار گیرد.

وی درباره اینکه هنوز کروبی در هیچ محکمه قضایی محکوم نشده است گفت:ما پیش داوری نمی کنیم. البته در خصوص شخص هم حرف نمی زنیم. من یک قاعده کلی را عرض کردم. بر اساس ماده 15 قانون احزاب مصوبات رسمی مجامع عمومی احزاب در کمیسیون مورد بررسی قرار می گیرد اول حزب گنگره خود را برگزار کند ببینیم کسی رای می آورد یا نه؟

محمود عباس زاده مشکینی با حضور در کافه خبر درباره حزب اعتماد ملی خاطرنشان کرد: در خصوص این حزب ما اعتقاد داریم عملکرد و دیدگاه بدنه این حزب با رفتار غیرقانونی و ساختار شکنانه یک عنصر که زمانی نامزد انتخابات بود موافق نیست و برداشت ما این است که بدنه می خواهد در چهارچوب قانون فعالیت کرده و ساختار شکنی نکند.

دبیر کمیسیون ماده ده احزاب در ادامه افزود: اگر این گونه است کمیسیون ماده ده احزاب به آن کمک می کند. ما نمی خواهیم رفتار یک نفر را به حساب یک مجموعه بگذاریم، مگر اینکه خودشان بخواهند.

نظرات بینندگان