پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تقسیم رسانه ها به دو دسته موافق و مخالف دولت را اشتباه دانست و گفت: کار درست در فرایند اطلاع رسانی، تنویر افکار عمومی و آگاهی بخشی به جامعه است.
به گزارش انتخاب، علی جنتی روز سه شنبه در نشست با مسئولان روابط عمومی های معاونت ها و سازمان ها افزود: فرایند اطلاع رسانی در روابط عمومی سازمان ها و نهادها در مواجهه با رویدادها و اتفاقات جامعه نباید فقط توجیه گر و یا تاییدکننده مسایل باشد؛ بلکه لازم است در مواجهه با مسایل به صورت واقع گرایانه به تحلیل مسایل بپردازد.
به گزارش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وی گفت: جایگاه روابط عمومی در سازمان ها و نهادها بسیار ارزشمند و مهم است و مدیران و مسئولان این بخش در ابتدا لازم است در جریان جایگاه قانونی خود قرار گیرند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به آخرین آیین نامه مصوب دولت درباره روابط عمومی وزارتخانه ها و سازمان ها ادامه داد: بر اساس این مصوبه از جمله وظایف مهم روابط عمومی ها اجرای سیاست های اطلاع رسانی دولت، پاسخگویی به ابهامات، اجرای طرح های تبلیغاتی سازمان، ایجاد حسن همکاری بین کارکنان و مسوولان، نظارت بر انتشار نشریات دستگاه ها، افکارسنجی عمومی و دستگاهی و ... است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نقش و وظایف این وزارت خانه در ارتقا و اعتلای فرهنگ و هنر کشور گفت: وزارت ارشاد به دلیل وظایف خاصی که در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری از جمله سینمایی، هنرهای نمایشی و تجسمی، نشر کتاب، مطبوعات و سایر رسانه ها دارد، دارای حساسیت بالایی است و با دقت پیگیر اخبار عملکرد آن هستند.
عضو کابینه دولت یازدهم در ادامه با اشاره به عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت تدبیر و امید گفت: افراد مختلفی درباره عملکرد این وزارتخانه اظهار نظر می کنند که باید با دقت آنها را رصد کرد و رفع ابهام نمود و اگر لازم بود پاسخ مناسب داد. زیرا برخی از این اظهار نظرها منطقی و به جاست و باید از آنها در جهت رفع نقایص و پیشبرد اهداف و سیاست های وزارتخانه بهره برد.
جنتی افزود: برخی علاقه دارند به جای توجه به موضوعات اصلی و مهم، پیگیر حاشیه ها و موضوعات فرعی باشند.
وی ادامه داد: اینکه رسانه ها را به دو دسته موافق و مخالف دولت تقسیم کنیم یک اشتباه است. کار درست در فرایند اطلاع رسانی، تنویر افکار عمومی و آگاهی بخشی به جامعه است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فردی که به عنوان مسوول روابط عمومی سازمان و نهادی انتخاب می شود باید احساس تعلق و تعهد ویژه نسبت به حوزه خود داشته باشد تا بتواند در موارد ضروری پاسخگوی شبهات، ابهامات و سوالات جامعه باشد.
وی با تاکید بر داشتن اخلاق حرفه ای در میان مسوولان و کارکنان روابط عمومی افزود: ارایه مشورت های مناسب و به موقع به مدیران از سوی مسوولان روابط عمومی یکی از وظایف اصلی و اساسی مدیران روابط عمومی در سازمان هاست که باید مورد توجه تمامی فعالان این حوزه باشد.
جنتی، همکاری فعال با رسانه های مختلف، ارتباط مناسب با خبرنگاران و روزنامه نگاران اعم از موافق و مخالف دولت، و ... را از دیگر وظایف روابط عمومی ها دانست.
وی در ادامه وظایف روابط عمومی افزود: استفاده از فضای مجازی نیز می تواند در پیشبرد اهداف روابط عمومی ها موثر باشد و از این طریق می توان به اطلاع رسانی سریع و مناسب اخبار پرداخت.
جنتی افزود: از طریق فضای مجازی می توان ارتباطات را وسیع تر کرد تا پاسخ گویی به شبهات و ابهامات به وجود آمده سرعت یابد.
وی با تاکید بر التزام بر صداقت به عنوان یکی از ضرویات لازم در اطلاع رسانی گفت: روابط عمومی ها درانجام وظایف خود باید با برنامه پیش روند و از انجام اقدامات باری به هر جهت و روزمرگی در امور بپرهیزند و به خوبی مسایل موجود را تبیین کنند و با پاسخگویی به شبهات موجود، افکار عمومی را در مسیر درست هدایت کنند.
وی تاکید کرد: روابط عمومی معاونت ها و سازمان ها ضمن ارتباط با معاونت و سازمان خود لازم است ارتباط مستقیم با مرکز ورابط عمومی و اطلاع رسانی داشته باشند زیرا مجموعه روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک واحد منسجم است و نباید به صورت جزیره ای عمل کند.
جنتی با اشاره به نقش سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخگویی به شبهات و پرسش های موجود در جامعه ادامه داد: نقش سخنگو این است که دستاوردهای وزارتخانه را برای آگاهی افکار عمومی اطلاع رسانی کند و به رفع شبهات ایجاد شده در جامعه بپردازد و لازمه این امر نیز ارایه اطلاعات کافی از سوی روابط عمومی های معاونت ها و سازمان ها به وی است.
در این نشست برخی از مسوولان روابط عمومی ها به ارایه دیدگاه ها، نظرات خود و طرح پیشنهاداتی درباره بهبود وضعیت اطلاع رسانی و برخی مشکلات موجود پرداختند.