arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۵۳۱
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۳ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۰

مهمانپرست:آن دو آمریکایی ها کوهنورد نبودند/مرگ ملاعمر تائید نشده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه پیش از ظهر امروز سه شنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران داخلی و خارجی که در محل وزارت خارجه برگزار شد، در پاسخ به سئوالی در رابطه با تحریم های جدید اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران و اینکه گفته می شود این تحریم ها به خاطر به بن بست رسیدن مذاکرات ایران و غرب در دستور کار قرار گرفته است، گفت: در رابطه با مذاکرات ایران و نمایندگان 1+5 اتفاق جدید نیفتاده است ما آمادگی خود را برای مذاکره در چارچوب توافق قبلی اعلام کرده ایم.

نگفته اند مذاکرات به بن بست رسیده

وی افزود: ما اشاره مستقیمی مبنی بر اینکه روند مذاکرات به بن بست رسیده است دریافت نکرده ایم و امیدواریم طبق توافقات قبلی بر اساس رویکرد همکاری در رابطه با موضوعات مشترک طرف مقابل آمادگی خود را برای مذاکرات اعلام کند تا مذاکرات ادامه یابد چرا که بحران های زیادی در جهان وجود دارد که رایزنی در خصوص آن می تواند موثر باشد.

مهمانپرست در رابطه با پیوستن برخی از کشورها در خارج از منطقه خلیج فارس به شورای همکاری خلیج فارس گفت: فکر می کنیم این موضوع هنوز ابعاد دقیق خود را مشخص نکرده است و در داخل شورای همکاری خلیج فارس نیز اتفاق نظری وجود ندارد و شاید به خاطر برخی اهداف سیاسی تصمیماتی گرفته می شود که در چارچوب اصل همکاری منطقه ای سازگاری نداشته باشد چرا که منطقه خلیج فارس محدوده اش مشخص است بنابراین اگر قرار باشد محدوده این همکاری تا مدیترانه گسترش یابد باید موضوع جدیدی برای همکاری مطرح شود که قابل توجیه باشد.

مرگ ملاعمر تائید نشده

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به اعلام خبر کشته شدن ملا عمر با بیان اینکه اخبار در این باره متناقض است گفت: هنوز خبر رسمی و قطعی به دست ما نرسیده است.

آغاز ماموریت سفیر ایران در کویت

وی در خصوص بازگشت سفرای ایران و کویت به محل ماموریت خود گفت: سفیر جدید ما فعالیت خود را شروع کرده و منتظریم سفیر کویت نیز برگردد و این نشان دهنده نتایج مثبت وزیر خارجه به کویت است.

توصیه به اروپا

مهمانپرست در رابطه با تحریم اتحادیه اروپا علیه ایران و بشار اسد گفت: تحریم اخیر درباره مقامات سوری به نظر می رسد با توجه به بحران های فراوانی است که مجموعه اروپا با آن مواجه بوده و انسجام اتحادیه را به خطر انداخته بر این اساس نوعی فرافکنی برای انتقال بحران داخل اتحادیه به خارج از آن تلقی می شود.

وی افزود: فکر می کنیم دولت های اروپایی باید روی منافع ملت خود متمرکز شوند و به دنبال پیروی کورکورانه از سیاست های سایر کشورها نباشند و هزینه های سیاست غلط دیگران را نپردازند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: اقدامات اتحادیه اروپا و آمریکا متاسفانه در جهت اهداف خاص و سیاسی و گزینشی صورت می گیرد.

واکنش به اظهارات اوباما

مهمانپرست در رابطه با اظهارات اوباما در خصوص امنیت رژیم صهیونیستی و ادعای دستیابی ایران به سلاح هسته ای گفت: اظهارات اوباما نسبت به فعالیت های هسته ای ایران دامن زده به تبلیغاتی طراحی شده ای است که تحت عنوان محور ایران هراسی از قبل دنبال می شد.

وی افزود: آمریکایی ها بعد از تحولات منطقه در اظهاراتی تلاش می کردند خود را همراه مطالبات مردم نشان دهند که شاهد عدم توفیق اظهارات ظاهری اوباما درباره منطقه و فلسطین بودیم و برای اینکه ناکامی ها آشکار شده و اهداف واقعی جبران شود به سمت اتهام زدن به دیگران رفته اند و فعالیت صلح آمیز هسته ای ما را نظامی تعبیر کرده اند در حالیکه خودشان بیشتر ازدیگران اطلاع دارند که ادعاهایشان درست نیست.

عمل متقابل درباره تحویل ندادن سوخت

خبرنگاری پرسید سوئیس نیز اخیرا از ارائه سوخت به هواپیماهای ایرانی ممانعت می کند، ایران در چارچوب اقدامات متقابل چه اقداماتی تا کنون انجام داده است که مهمانپرست گفت: هر نوع خللی در ارائه سوخت خلاف تعهدات و مقررات بین المللی است متاسفانه برخی کشورهای غربی به دنبال سیاست های طراحی شده آمریکا حرکت می کنند که تحت فشارهای شدید سیاسی است و چنانچه ادامه یابد باهر شرکت یا کشوری که این اقدامات را انجام دهد عمل متقابل صورت می گیرد که جزئیات آن را سازمان هواپیمایی توضیح می دهد.

تضاد گفتگو و تحریم

این خبرنگار در رابطه با تحریم جمهوری اسلامی ایران همزمان با اظهارات مبنی بر گفتگوهای جدید بین ایران و غرب سئوال کرد که مهمانپرست گفت: این یک تضاد است. که به نظر می رسد اروپایی ها بر خلاف منافع مردم خود حرکت می کنند و همزمان با طرح مذاکرات اقدامات دیگری انجام می دهند.

انتشار خبر با اهداف خاصی بود

سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با ممنوعیت ورود اتباع ایران به کویت بعد از سفر صالحی به این کشور گفت: موضوع بازگشت سفرای ایران و کویت برای استفاده از ظرفیت های موجود دو کشور و همکاری در چارچوب اقدامات منطقه ای بود و خبر منتشر شده مبنی بر بررسی شدن تابعیت اتباع برخی کشورها فقط شامل ایران نبوده و مربوط به اقامت برخی اتباع کشورهای مختلف است که موضوعی کنسولی است. نوع انتشار این خبر و ارتباط آن با مذاکرات اخیر به نظر می رسد با اهداف خاصی صورت می گیرد تا نتیجه مثبت سفر را تحت الشعاع قرار دهد.

واکنش به تحریم 26 امریکایی

وی در واکنش به طرح نمایندگان مجلس در تحریم 26 مقام آمریکایی گفت: نمایندگان مجلس نمایندگان ملت ایران هستند که در رابطه با جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد ساکت نمی نشینند و طرح محدودیت و محکومیت مقامات آمریکایی که در جنایات دست داشته اند متاثر از نظرات ملت بزرگ ایران است. آنچه که مجلس تصویب کند قانون است و ما به اجرای آن متعهد خواهیم بود.

امریکایی ها دنبال استقلال واقعی کشورها نیستند

مهمانپرست در خصوص اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه نیروهای اسلامگرا نباید در مصر بر سرکار بیایند گفت: مشخص است که مقامات آمریکایی مایل نیستند که به صورت واقعی مردم در اداره کشور خود نقش داشته باشند چون این به معنی استقلال واقعی است و قطع وابستگی به کشورهای فرامنطقه ای را به دنبال دارد.

وی افزود: مردم مصر با تاریخ و تمدن بزرگ و طولانی درک درست و بلوغ کافی برای اداره کشور خود را دارند.

بعید نیست!

خبرنگاری سئوال کرد آمریکایی ها 400 زندانی را در عراق آزاد کرده و به صورت مسلح عازم سوریه کرده اند که سخنگوی وزارت خارجه در این باره گفت: اگر خبری که منتشر شده است واقعیت داشته باشد مورد اعتراض همه ملت های مستقل و آزاده قرار می گیرد البته شیوه های غیر انسانی توسط آمریکایی ها بسیارصورت گرفته و بعید نیست آنان برای رسیدن به اهداف خود اقدامات از این دست انجام دهند آمریکایی ها پاسخ شکنجه ها و اقدامات غیر انسانی در گوانتانامو و ابوغریب را هنوز نداده اند.

وی در عین حال در این خصوص گفت: ما خبر دقیقی در این خصوص دریافت نکرده ایم اما اگر خبری درست دریافت کنیم با واکنش ملت ها مواجه می شویم.

موج بیداری به اروپا رسیده

سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با اقدامات اتحادیه اروپا در قبال ایران گفت: توصیه جدی من این است که اروپایی ها به خواست ملت خود توجه کنند. موج بیداری مردمی وارد اروپا شده اگر مردم در سیاست دولتمردان خود با منافعشان تضادی حس کنند سکوت نخواهند کرد.

مهمانپرست در خصوص اجماع در به رسمیت شناخته شدن دولت فلسطین و ادعاهای آمریکا در این باره گفت: سیاست رسمی ما حمایت یکپارچه از حقوق ملت فلسطین است  که البته تا دسترسی به حقوق کامل راه درازی در پیش دارند تا این حقوق برآورده نشود مشکل منطقه و فلسطین حل نمی شود.

وی افزود: یک گام در این جهت می تواند به رسمیت شناختن بخشی از حقوق ملت فلسطین باشد که البته با همین نیز مخالفت می کنند.

سیاست امریکا تزویر و فریب است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه رئیس جمهور آمریکا اخیرا ایران را متهم به داشتن سیاست فریبکارانه در قبال تحولات منطقه کرده است، بیان داشت: اظهاراتی که اوباما درباره تحولات منطقه خاورمیانه و در خصوص ایران داشت، برای مردم کشور ما و کشورهای منطقه جای سوال جدی باقی می گذارد.

مهمانپرست افزود: آیا واقعا سیاستهای ما ریاکارانه و مزورانه بوده است یا سیاستهای امریکا در منطقه؟

وی گفت: امریکایی هایی که در طول 50 سال اخیر مسبب ایجاد این بحران ها و تنفر مردم به سیاستهای خودشان بودند ، متهم هستند.

مهمانپرست افزود: چه کسی این فتنه ها را در منطقه روی کار آورد و از آنها حمایت کرد ؟ چه کسی از جنایات رژیم صهیونیستی در قبال مردم منطقه حمایت می کرد و می کند؟

وی ادامه داد: آیا مقامات امریکایی درمنطقه گزینشی برخورد می کنند یا کشور ما ؟ چه طور می شود که امریکایی ها در برخی کشورها متمرکز می شوند و تلاش می کنند واقعیت ها را دگرگونه نشان دهند ؟

مهمانپرست افزود: امریکایی ها در برابر ظلم هایی که در بحرین و یمن و سایر کشورها اتفاق می افتد سکوت می کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: چرا امریکایی ها درباره نقض حقوق انسانی در بحرین فقط خواستار گفتگو می شوند اما در یک کشور دیگر تهدید به برکناری دولت می کنند.

مهمانپرست افزود: اوباما در اظهارات خود کشور ما را متهم به حمایت از تروریسم می کند آیا کشور ما که قربانی تروریسم است و برای مبارزه با آن تمام تلاش خود را می کند باید این اتهام را بپذیرد یا امریکا که مهد حفاظت و حمایت از تروریستها درجهان شده است.

وی گفت:با حمایتی که امریکایی ها از جنایات رژیم صهیونیستی انجام می دهند آنها متهم هستند یا ما؟

مهمانپرست افزود: سیاستهای ریاکارانه و برخورد تبعیض امیز و گزینشی بیشترین اتهام را متوجه امریکا می کند و مطمئن باشند که تنفر ملت ها از این سیاستها و مقاماتی که در این سیاست ها نقش دارند ، حتما کاهش نخواهد یافت .

وی تصریح کرد: با ظاهرسازی این تنفرها نه تنها کم نمی شود بلکه افزایش می یابد.

صالح به توافقاتش متعهد نبوده

خبرنگار مهر همچنین درباره نظر ایران در خصوص عملکرد شورای همکاری خلیج فارس در قبال مسئله یمن پرسید که مهمانپرست گفت:ریشه حل مشکلات کشورهای منطقه در پاسخ دادن به مطالبات مشروع مردم خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: هر حرکتی که بخواهد این خواسته ها را تامین نکند و جهت مطالبات مردم را منحرف و سرکوب کند فقط پاک کردن صورت مسئله است.

وی گفت: علی عبدالله صالح در یمن در قبال توافقاتی که با مقامات کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و تن دادن به مطالبات مردم داشت، متعهد باقی نمانده است.

مهمانپرست افزود: به نظر می اید این گونه اقدامات چاره پاسخگویی به مطالبات مردم نخواهد بود.

بررسی جاسوسی شبکه امریکایی در ایران

خبرنگار مهر، همچنین در رابطه با انهدام شبکه جاسوسی آمریکا در ایران سئوال کرد و پرسید آیا وزارت خارجه اسناد این اقدامات را به سازمان های بین المللی ارائه داده است که سخنگوی وزارت خارجه گفت: جزئیات دستگیری افراد مرتبط با شبکه مورد نظر را از طریق وزارت اطلاعات دنبال می کنیم هر موقع فعالیت خنثی سازی شبکه وابسته به غرب و به ویژه آمریکا به نتیجه برسد حتما دستگاه سیاست خارجی به وظایف خود عمل می کند.

دیدار وزرای خارجه ایران و مصر در بالی

خبرنگار رسانه ژاپنی در رابطه با دیدار مقامات ایران و مصر که قرار بود انجام شود که مهمانپرست گفت: شانزدهیمن اجلاس وزرای خارجه عدم تعهد هم اکنون در بالی اندونزی در حال برگزاری است و نشستی بین وزرای خارجه ایران و مصر به عنوان اعضای تروئیکای عدم تعهد برگزار خواهد شد که ما موضوعات زیادی برای مطرح کردن داریم و فرصت خوبی است و درباره مسائل دوجانبه و منطقه ای و بین المللی تبادل نظر صورت گیرد که فکر می کنیم، این دیدار در این سفر انجام شود.

آمریکا در کنار اکثریت باشد نه اقلیت

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات اوباما مبنی بر اینکه وی در کنار آشوبگران سال 88 ایران است، گفت: درباره اینکه اوباما و برخی مقامات آمریکایی فرمایشاتی دارند که در کنار بخشی از ملت ما خواهند بود، هوش و درایت سیاسی می طلبد که اگر به صورت ظاهری می خواهند در کنار کشوری حضور داشته باشند بهتر است در کنار اکثریت یک کشور قرار بگیرند نه در کنار کسانی که جزء اقلیت نیز نیستند.

وی این اظهارات را سیاست اشتباه و به دور از درایت سیاسی عنوان کرد و گفت: در انتخابات ریاست جمهوری ایران مردم یکپارچه شرکت کردند و ادعای اینکه مخالفان یک جریان عظیم هستند رفتار فریبکارانه غرب و آمریکا است.

نمونه ای از برخورد تبعیض آمیز امریکا

مهمانپرست در رابطه با اقدام وزارت خارجه آمریکا در صدور روادید 2 ساله برای دانشجویان ایرانی به جای روادید 3 ماهه، گفت: این نیز نشان می دهد که تا الان به صورت تبعیض آمیز و غیر عادلانه نسبت به جوانان ما رفتار کرده اند. همه مشکلات آمریکایی ها در این برخوردهای تبعیض آمیز است.

خبرنگاری پرسید بحرین اعلام کرده است که قراردادهای خود با ایران را لغو کرده که مهمانپرست خطاب به این خبرنگار سئوال کرد، کدام قرارداد را؟ که وی پاسخ داد قرارداد گاز و سخنگوی وزارتخارجه در این باره  توضیح داد: جهت اطلاع شما بحث ها و مذاکراتی درباره صدور گاز به بحرین وجود داشته ولی هیچ قراردادی تا کنون منعقد نشده است و چیزی نیست که شروع شده باشد و متوقف شود البته بحث ها در این زمینه می تواند ادامه داشته باشد.

واکنش به اظهارات شاهزاده سعودی

اظهارات بندر بن سلطان شاهزاده سعودی مبنی بر اینکه ایران قصد تصاحب منطقه را دارد موضوع سئوال یکی از خبرنگاران بود که مهمانپرست گفت: ما معتقد به روابط دو جانبه و بین المللی هستیم و کسانی که مایل به همکاری دو جانبه و منطقه نباشند و به دنبال اختلاف باشند منافع صهیونیست ها را تامین می کنند برخی افراد آگاهانه و برخی ناآگاهانه اظهاراتی در جهت خلاف منافع منطقه دنبال می کنند.

کدام دو کوهنورد؟!

خبرنگار خبرگزاری فرانسه در رابطه با درخواست دولت آمریکا برای ملاقات خانواده 2 کوهنورد آمریکایی! سئوال کرد که سخنگوی وزارتخارجه پرسید کدام دو کوهنورد؟ این خبرنگار پاسخ داد همان دو کوهنوردی که در ایران دستگیر شده اند. مهمانپرست بار دیگر پاسخ داد آنهایی که ما می شناسیم کوهنورد نبوده اند. 2 نفر نیز نیستند و 3 نفر بوده اند و در مرزهای حساس ایران بوده اند و دادگاه نیز برای 3 نفر ادامه دارد.

دستیار ویژه وزیر خارجه گفت: این 3 نفر کوهنورد نیستند اصرار آمریکا و دوستان آمریکایی ها که سعی می کنند آنها را کوهنورد معرفی کنند قابل قبول نیست. چطور چند نفر از آمریکا برای تعطیلات آخر هفته بلند می شوند و به مرز ایران و عراق می آیند تا کوهنوردی کنند. به کار بردن تعبیر کوهنورد برای آنان یک شوخی است.

مهمانپرست اضافه کرد: 3 آمریکایی مرتکب تخلف شده اند و دادگاه باید مسیر خود را طی کند و دستگاه قضایی با استقلال پرونده را بررسی می کند.

وی یادآور شد: دوستانی که نگران حقوق انسان ها هستند توجه کنند تعداد زیادی از اتباع ایرانی توسط آمریکایی ها دستگیر شده اند و بیگناه در زندانهای آنها نگهداری می شوند و اجازه ملاقات کنسولی به آن داده نشده و از تسهیلات برخوردار نیستند اتهاماتشان روشن نیست و همه اینها نقض حقوق بشر است چطور برخی نگران دو سه نفر هستند که در کوه های ایران مشغول تجسس بودند بنابراین ادعاهای حقوق بشری تبعیض آمیز است.

احمدی نژاد به اوپک نمی رود

خبرنگاری در رابطه با حضور احمدی نژاد در اجلاس اوپک سئوال کرد که سخنگوی وزارتخارجه گفت: طوری که مقامات وزارت نفت اعلام کرده اند یکی از وزیران در این اجلاس شرکت می کند.

مهمان پرست در آغاز این نشست خبری ولادت حضرت زهرا و روز مادر و نیز ولادت امام راحل و سالروز آزادسازی خرمشهر را گرامی داشت و درگذشت ناصر حجازی را تسلیت گفت.
نظرات بینندگان