arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۵۳۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۳ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۰

روزي 110 هزار دلار زيان برای ایران!

در حالي 428 روز از تعليق سوآپ نفت از پايانه نفتي شمال مي گذرد كه حدود 47 ميليون و 80 هزار دلار يعني روزي 110 هزار دلار درآمدزايي ايران از محل سوآپ نيز متوقف شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در حالي 428 روز از تعليق سوآپ نفت از پايانه نفتي شمال مي گذرد كه حدود 47 ميليون و 80 هزار دلار يعني روزي 110 هزار دلار درآمدزايي ايران از محل سوآپ نيز متوقف شده است.

به گزارش انتخاب به نقل از دنیای اقتصاد، با گذشت نزديک به 13 سال از آغاز سوآپ نفت کشورهاي حاشيه درياي خزر از مسير ايران به خليج فارس، فروردين ماه سال گذشته با عدم تمديد قرارداد چهار شرکت خارجي، حجم سوآپ نفت ايران به صفر رسيد.

مسوولان وقت وزارت نفت در آن زمان، غيراقتصادي بودن سوآپ را عاملي براي توقف آن اعلام کردند.

پيش از اين، هزينه هر بشکه سوآپ نفت 1/1 دلار بود که وزارت نفت خواستار افزايش اين قيمت تا سطح 5 دلار بود. حالانه تنها در طول 14 ماه گذشته سوآپ نفتي صورت نگرفته، بلکه درآمد 47 ميليون دلاري ايران از اين محل نيز متوقف شده است.

در اين بين، بر اساس گزارشي که از سوي خبرگزاري «مهر» منتشر شده، هم اکنون تاسيسات موجود در پايانه نفتي نکا شامل مخازن ذخيره سازي و شبکه خطوط لوله در حالي امکان سوآپ روزانه 500 هزار بشکه نفت براي تحويل به پالايشگاه هاي تهران و تبريز را دارد که با توقف سوآپ نفت، تاسيسات و مخازن اين پايانه نفتي بدون استفاده باقي مانده است.

بر اساس اين گزارش، در برنامه چهارم توسعه به طور متوسط روزانه يکصد تا 150 هزار بشکه طلاي سياه از پايانه نفتي شمال از کشورهاي آسياي مرکزي و حوزه درياي خزر براي تحويل در خليج فارس سوآپ مي شده است. اين در حالي است که مطابق با اهداف برنامه پنجم توسعه بايد حجم سوآپ نفت خام ايران از متوسط سالانه 5 ميليون تن نفت (حدود 100 هزار بشکه در روز) به 18 ميليون تن در سال (317 هزار بشکه در روز) افزايش يابد که هم اکنون به صفر رسيده است.
  

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
GERMANY
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۳
0
0
نمی شه بجای واژه نا مأنوس "سوآپ" از کلمه "مبادله" استفاده کرد؟
نظرات بینندگان