arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۵۵۷
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۵ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۰

براي هفتاد سالگي «باب ديلن»

امروز (سه‌شنبه سوم خردادماه برابر 24 مي 2011) «باب ديلن» خواننده‌ي آمريكايي راك 70 ساله مي‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
امروز (سه‌شنبه سوم خردادماه برابر 24 مي 2011) «باب ديلن» خواننده‌ي آمريكايي راك 70 ساله مي‌شود.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، «رابرت آلن زيمرمان» معروف به «باب ديلن» خواننده، نقاش، آهنگساز، شاعر و ترانه‌سراي آمريكايي در 24 ماه مي 1941 ميلادي در مينسوتاي ايالات متحده‌ي آمريكا زاده شد. او در نوجواني زادگاه خود را ترک کرد و براي اينكه با گذشته‌اش ارتباطي نداشته‌ باشد، نام خود را تغيير داد. گفته مي‌شود او نام هنري خود را از نام «ديلن توماس» شاعر ولزي گرفته‌ است.

وي که در سبک موسيقي بومي آمريكا به فعاليت مي‌پرداخت، در دهه‌ي 1960 ميلادي به سبک راک روي آورد و اشعار عاشقانه‌ي «راک اند رول» روز را با اشعار ادبي و روشنفکرانه‌ي كلاسيك در هم آميخت. وي در پديدارشدن سبکي در موسيقي به نام «راک بومي» در اواسط دهه‌ي 60 بسيار تاثيرگذار بود و به «شکسپير» هم‌نسلان خود شهرت يافت.

ترانه‌ي معروف او «چون يك خانه‌به‌دوش» توسط «رولينگ استون» به عنوان بهترين ترانه‌ي تمام زمان‌ها انتخاب شد.

او به خاطر ترانه‌هاي نغز و پرمفهومش بارها نامزد دريافت جايزه‌ي نوبل ادبيات شده ‌است.

«ديلن» در پنج دهه‌ي اخير در موسيقي آمريكا به‌عنوان پديده مطرح بوده‌ است.

«باب ديلن» از ديد بسياري تاثيرگذارترين چهره در تاريخ موسيقي آمريكا بوده ‌است. برخي از ترانه‌هاي او توسط بسياري از خوانندگان مشهور دوباره‌خواني شده‌ که از جمله آن‌ها مي‌توان به «از فراز برج ديدباني» که توسط «جيمي هندريكس» اجرا شد، اشاره کرد.

«مارتين اسكورسيزي» كارگردان سرشناس سينما فيلم مستند «راهي به خانه نيست» را در مورد «باب ديلن» ساخته ‌است. همچنين فيلم سينمايي «من آنجا نيستم» ساخته‌ي «تاد هينز» برگرفته از زندگي اين هنرمند است.

نظرات بینندگان