arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۵۶۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۶ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۰

حسینی: برداشت از بانک مرکزی قانونی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوی اقتصادی دولت برداشت 5 هزار میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی برای اجرای هدفمندی یارانه ها را قانونی دانست.
 
به گزارش انتخاب، سید شمس الدین حسینی امروز در حاشیه همایش ملی پذیرش بنگاههای اقتصادی در بورس اوراق بهادار در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوال مهر مبنی بر اینکه آیا برداشت غیر قانونی 5 هزار میلیارد تومان از منابع داخلی بانک مرکزی برای هدفمندی یارانه ها به صورت تنخواه از سوی دولت صحت دارد یا خیر، گفت: بر اساس ماده 13 قانون هدفمند کردن یارانه ها دولت اختیار دارد که از تنخواه برای اجرای هدفمندی یارانه ها استفاده کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه البته هنوز گزارش دیوان محاسبات و همچنین مصاحبه های برخی نمایندگان مجلس را ندیده و نشنیده ام، تصریح کرد: بر اساس اخبار دریافت کرده از رسانه ها، این گونه برداشت کرده ام که دولت 5 هزار میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی برای پرداخت یارانه ها دریافت و آن را تسویه نکرده است و این موضوع از سوی نمایندگان مجلس به عنوان تخلف قرائت شده است.

وی با اشاره به اینکه برخی از نمایندگان مجلس نظیر محمد حسن ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس در این خصوص اظهارنظرهایی را کردند، افزود: اما فرآیند قانونی این است که دستگاه نظارتی یعنی دیوان محاسبات کشور در این خصوص گزارشی را ارائه می کرد بنابراین نظرات نمایندگان مجلس است و این امر اتهام و ادعا محسوب می شود.

به گفته حسینی این موضوع باید در مستشاری و دادگاه دیوان محاسبات بررسی و سپس نتیجه گیری شود کما اینکه دو سال قبل نیز موضوعی مبنی بر عدم واریز یک میلیارد دلار از منابع برداشت شده حساب ذخیره ارزی از سوی دولت مطرح شده بود اما قاضی دیوان اعلام کرد که چنین ادعایی در دادگاه به تایید نرسیده است.

سخنگوی اقتصادی دولت خاطر نشان کرد: به جای اینکه این موضوع را خبری و مجادله ای کنیم باید فرآیندهای قانونی آن را طی کنیم دولت به استناد ماده 13 قانون هدفمند کردن یارانه ها از تنخواه استفاده کرده و ساز و کار تنخواه نیز کاملا مشخص است.

وی گفت: علت اینکه در قانون هدفمندی تنخواه پیش بینی کرده ایم این بود که جریان درآمدی هدفمندی یارانه ها با جریان نقدی و هزینه متفاوت است .

حسینی با طرح اینکه اگر دولت دو ماه قبل پول یارانه های نقدی را پرداخت می کرد آیا می توانست پیش از آن درآمدی برای پرداخت داشته باشد، گفت: دولت دو ماه پیشاپیش پول یارانه های نقدی را پرداخت می کند بنابراین هیچ گاه شکاف دو ماهه ای که وجود دارد پر نمی شود این در حالی است که باید فاصله 5 ماه اجرای هدفمندی را نیز در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: ضمن اینکه پس از پرداخت دو ماه پیشاپیش مبلغ یارانه های نقدی قبوض به دست مردم می رسد و مردم باید فرصتی را برای پرداخت پول قبوض داشته باشند. تمام این موارد اگر کنار هم گذاشته شود مشاهده می شود که بین جریان درآمدی صندوق هدفمندی یارانه ها و جریان نقدینگی و پرداخت آن شکاف وجود دارد که این شکاف در ماده 13 پیش بینی شده است همچنین ماهانه 3 هزار و 200 میلیارد تومان برای یارانه های نقدی به حساب خانوارها پرداخت می شود.

حسینی با تاکید بر اینکه پاسخ به این موضوع که آنچه از منابع بانک مرکزی برای این موضوع برداشت شده و باید از سوی بانک مرکزی تسویه می شد به موقع داده خواهد شد، افزود: این پاسخ را از طریق دیوان محاسبات خواهیم داد و هیچ دلیلی برای رسانه ای کردن این موضوع وجود ندارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: اگر خواستار اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها به صورت عملیاتی هستیم آیا راهکار دیگری غیر از این امر وجود دارد؟ پس باید قانون را اجرا می کردیم که به درستی نیز آن را اجرایی نمودیم.

وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه آقایان ابوترابی و مصباحی مقدم و تعداد کثیری از نمایندگان مجلس با تیراژ بالا در نامه ای عنوان کردند که دولت توانست در این گام مهم یعنی اجرای هدفمندی یارانه ها سربلند بیرون بیاید.

نظرات بینندگان