arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۵۸۸
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۷ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۰

قائم مقام بانک مرکزی:برداشت 5هزار میلیارد تومانی را از بهمنی سوال کنید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس نوشت:

قائم مقام بانک مرکزی با اعلام اینکه پاسخ مباحثی مانند موضع دیوان محاسبات در رابطه با پرداخت یارانه 5 هزار میلیارد تومانی توسط بانک مرکزی و امکان بازنگری یا عدم بازنگری بسته پولی به عهده رئیس بانک مرکزی است گفت: بانک مرکزی رقیب بازار سرمایه نبوده و از بزرگتر شدن بازار سرمایه حمایت می‌کند.

 حمید پورمحمدی در حاشیه برگزاری همایش پذیرش بنگاه‌های اقتصادی در بورس و اوراق بهادار در برابر این سؤال  که چه پاسخی به موضع دیوان محاسبات در خصوص پرداخت 5 هزار میلیارد تومان یارانه از سوی بانک مرکزی دارد اظهار داشت: نکاتی در حد سواد من سؤال کن اینگونه مسائل به عهده رئیس کل بانک مرکزی است.
وی در واکنش به دیگر سوالی در مورد بازنگری یا عدم بازنگری بسته پولی توسط بانک مرکزی هم گفت: در این رابطه هم بهتر است سکوت کنم چون هر گونه موضع‌گیری ممکن است با تغییر جهت بازار پول مواجه شود بنابراین این مسئله هم به عهده رئیس کل بانک مرکزی است از طرفی دیگر بانک مرکزی در جریان برگزاری نشست‌های مطبوعاتی به این گونه سوالات پاسخ می‌دهد.
این مقام مسئول در حالی از پاسخگویی به این دو سؤال به هر دلیلی امتناع ورزید که در واکنش به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه آیا نظر برخی مبنی بر رقابت دو بازار پول و سرمایه در جذب تامین مالی بنگاه‌ها درست است یا خیر پاسخ داد: از جمله جهت‌گیری‌ها و اهداف بانک مرکزی حمایت و تقویت بازار سرمایه و بورس است چرا که به اعتقاد این بانک اگر قرار است اقتصاد کشور به رشد شتابان و مستمر برسد و به سمت قله رفیع مقام اول اقتصاد منطقه پرواز کند به دو بال توانمند یعنی نظام پولی و بازار سرمایه نیاز دارد.
محمدی افزود: این در حالی است که هم‌اکنون بال بازار سرمایه کوچک بوده و همه باید برای تقویت این بال تلاش کنند تا جهش اقتصادی کشور رخ دهد بر همین اساس بانک مرکزی درسال جاری در 10 محور اقداماتی برای حمایت از بازار سرمایه انجام خواهد داد که از آن جمله امکان بازخرید پیش از موعد اوراق مشارکت در بورس و فرا بورس، انتشار 100 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت سال جاری، طراحی سیستم اوراق بهادار الکترونیکی و همچنین کاهش نرخ سپرده‌گذاری است.
وی ادامه داد: در بسته سیاستی بانک مرکزی هم علاوه بر کاهش نرخ سود بانکی اولویت در ارائه تسهیلات بانکی به شرکت‌های بورسی با اعمال رتبه‌بندی و اعتبارسنجی موجب حمایت بانک‌ها از بازار سرمایه و شرکت‌های بورسی خواهد شد.
محمدی در خاتمه گفت: بنابراین رقابت دو بازار پول و سرمایه را به فال نیک می‌گیریم چرا که بازار سرمایه مولود نظام بانکی بوده و به همین شیوه رشد کرده است که با بزرگتر شدن آن نظام بانکی استفاده خواهد کرد و فشار‌ها بر بانک ها کاسته خواهد شد با این همه باید بازار سرمایه را تقویت کنیم تا تجهیز منابع متوازن شود.

نظرات بینندگان