arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۶۵۹۸
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۷ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۰
عکس يادگاري با جام طلايي مارليک

دست زدن به منشور کوروش بدون دستکش توسط حمید بقایی!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تماس نداشتن دست افراد با آثار تاريخي به دليل انتقال چربي بدن انسان، هميشه موضوعي بوده که کارشناسان حفاظت از ميراث  فرهنگي بر آن تأکيد کرده اند، اين در حالي است که مقامات ارشد سازمان ميراث فرهنگي به اين توصيه ها اعتنا نمي کنند.

به گزارش انتخاب به نقل از  مهر، هميشه و همه جا کارشناسان ميراث فرهنگي و حفاظت از اشيا و ابنيه تاريخي در مواجهه با گردشگران و مردم، در سخنراني ها و هنگام بازديد از آثار و اشياي تاريخي تأکيد مي کنند که دست زدن به اشياي تاريخي و حتي دست کشيدن به ابنيه کاري بسيار اشتباه است، زيرا چربي دست انسان روي يک اثر تاريخي از عمر آن اثر مي کاهد.
الهه نيک آذر، يکي از باستان شناسان در اين باره مي گويد: در بسياري از ابنيه تاريخي حد و مرزي بين اثر نامنقول(بخشي از بناي تاريخي) و گردشگران وجود دارد تا اثر دست انسان روي آن نماند و باعث کثيفي، سياهي و انتقال چربي دست روي آنها نشود.

وي با بيان اينکه اثر چربي بدن انسان از جمله دست او روي ابنيه و آثار چند صد ساله تدريجي است، مي افزايد: دست زدن به اشياي تاريخي باعث خواهد شد تا چربي دست انسان و يا رطوبت آن جذب شيء شود و به مرور زمان همان نقطه رو به سياهي و کثيفي برود، بنابراين يکي از دلايل اينکه همواره کارشناسان ميراث فرهنگي مي گويند در مواجهه با ابنيه و اشياي تاريخي مراقب باشيد، همين مورد است.
تأکيد باستان شناسان و حافظان ميراث فرهنگي در رعايت مواجهه گردشگران با اشياي تاريخي و لمس نکردن آنها در حالي است که مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي به عنوان مديران سازمان متولي حفاظت از ميراث فرهنگي خود به اين نکته مهم توجهي ندارند.
به عنوان مثال، منشور کوروش که بعد از سالها تلاش شهريور ماه سال 89 از موزه بريتانيا براي نمايش در ايران به موزه ملي رفت؛ داخل محفظه شيشه اي نگهداري شد تا آنکه سازمان ميراث فرهنگي اواخر فروردين ماه، مراسم اختتاميه نمايش منشور کوروش را برگزار کرد و آن را به نمايندگان موزه بريتانيا تحويل داد.
منشور کوروش در اين برنامه که با حضور رسانه ها، نمايندگاني از موزه ملي، سازمان ميراث فرهنگي و اسفنديار رحيم مشايي برگزار شد، با تشريفات خاص از داخل ويترين بيرون آمد. مسؤولان موزه بريتانيا با صندوق حاوي منشور کوروش وارد سالن شدند. منشور از صندوقچه بيرون آورده شد و روي ميز مقابل مشايي قرار گرفت تا وي هنگام سخنراني خود «منشور کوروش» را به روي دست بگيرد. مشايي برخاست و در حالي که منشور را همراه با بالش ويژه آن به روي دست گرفته بود سخنراني خود را آغاز کرد.

دست زدن به منشور کوروش بدون دستکش!
از سوي ديگر حميد بقايي، که تا چند روز پيش بالاترين مقام در سازمان ميراث فرهنگي بود، در عکسي که يکي از خبرگزاريها نيز آن را منتشر کرده است، منشور کوروش را بدون دستکش در دست گرفت. اين در حالي است که بقيه افراد از جمله نماينده موزه بريتانيا حاضر در اين برنامه جانب احتياط را رعايت کرده و براي تماس با اين منشور از دستکش آبي رنگي استفاده کرده اند.

عکس يادگاري با جام طلايي مارليک
غير از بقايي يکي ديگر از مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي در بخش موزه هاي تحت نظر اين سازمان، بدون رعايت ضوابط و با در دست گرفتن جام مارليک که جامي از زر ناب و به ارتفاع 18 سانتي متر است، عکس يادگاري انداخته و همين عکس روي وب سايتهاي جهاني قرار گرفته است.
نيک آذر در اين باره گفت: وقتي مسؤولان و متوليان حفاظت از ميراث فرهنگي در کشور جانب احتياط را در مورد آثار تاريخي رعايت نمي کنند، از مردم عادي و گردشگران چه انتظاري داريم؟
وي تصريح کرد: به نظر مي رسد از آنجايي که مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي به دليل اينکه قبل از انتصاب در اين سازمان، هيچ تخصصي در ارتباط با ميراث فرهنگي و باستان شناسي و حفاظت از آثار تاريخي نداشته اند، نمي دانند حساسيتها در برابر مواجهه با آثار تاريخي چقدر است! اين در حالي است که حافظان آثار تاريخي در کشورهاي ديگر حتي اثر مخرب تنفس انسان بر اشياي تاريخي را نيز بررسي کرده و براي کنترل اثرات مخرب آن برنامه ريزي مي کنند !

نظرات بینندگان